3 747 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Värmeslinga för vår häck i cortenlåda?
Vi har en ny häck som klarar vår zon i en upphöjd coretenlåda med öppen botten mot marken. Det är en lagerhägg så den är vintergrön. Vi har isolerat lådan men är ändå oroliga för rötterna och kylan. Jag har läst på om värmeslingor som man kan lägga på jorden och även att ytterligare isolera lådan utifrån med ex bubbelplast. Vi kommer även täcka häcken med säckväv mot solen.
Är det någon som har erfarenhet av värmeslinga? Kan det vara ett sätt att hjälpa häcken mot en kall vinter? Eftersom den är vintergrön, om marken inte fryser - ska man fortsätta vattna under vintern?
Stort tack!
Är det någon som har erfarenhet av värmeslinga? Kan det vara ett sätt att hjälpa häcken mot en kall vinter? Eftersom den är vintergrön, om marken inte fryser - ska man fortsätta vattna under vintern?
Stort tack!
Om marken inte fryser under vintern betyder det i 99% av fallen att det är en av de där blöta, leriga vintrarna med en massa slask och då behöver ni inte vattna. Det är egentligen först på våren det kan bli aktuellt när vårsolen börjar lysa, det är först då buskarna behöver kunna suga vatten för att svalka sig.
Jag vet ingen som provat värmeslingor och jag vet inte om det är ekonomiskt hållbart med dagens elpriser. Men om ni skall prova, se till att slingan bara är 1-2 eller max 5 grader och inte 20 eller mer. Men det viktigaste är nog att skugga när solen gassar i mars om marken är frusen.
Jag vet ingen som provat värmeslingor och jag vet inte om det är ekonomiskt hållbart med dagens elpriser. Men om ni skall prova, se till att slingan bara är 1-2 eller max 5 grader och inte 20 eller mer. Men det viktigaste är nog att skugga när solen gassar i mars om marken är frusen.
Tänker ni värma jorden runt er häck med EL denna vinter???Supermaggan skrev:
Vi har en ny häck som klarar vår zon i en upphöjd coretenlåda med öppen botten mot marken. Det är en lagerhägg så den är vintergrön. Vi har isolerat lådan men är ändå oroliga för rötterna och kylan. Jag har läst på om värmeslingor som man kan lägga på jorden och även att ytterligare isolera lådan utifrån med ex bubbelplast. Vi kommer även täcka häcken med säckväv mot solen.
Stort tack!
Ert elavtal skulle jag vilja ha.
Vart är vi på väg?
Några värmer "häcken" och andra fryser häcken av sig!!
Någon form av ordning får det vara i ett land...
Stig åt sidan och gör det rätta.
Spara på LYXelen.
Hur menar du med upphöjd och öppen mot marken? Är det alltså luft mellan lådan och marken? Isåfall säger jag "kapa benen", lådan ska stå på marken!
Om du bara menar att den är som en vanlig odlingslåda så ska isoleringen på sidorna räcka.
Om du bara menar att den är som en vanlig odlingslåda så ska isoleringen på sidorna räcka.
Ska man ha värmeslingor vill man nog få ner dem ett par decimeter under marken. Annars strålar det mesta bort och ni el-dar verkligen för kråkorna
Om lådan är isolerad krävs det kanske inte jättestor effekt för att hålla frostfritt, om det är det ni vill.
Tack alla för er input! Väldig uppskattat! Vi kommer att isolera låda extra på utsidan och fylla på ordentligt med löv etc och hoppas på det bästa. Vi kommer också att täcka den med juteväv mot tidiga vårsolen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om ni isolerar ovanpå, på sidorna och lite utanför lådan kommer värmen från jordens inre att hålla frostfritt, gratis.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Häck, för sent att klippa?
Häckar, Buskar & Träd -
Gräva dike för sättning av häck - smartast metod?
Häckar, Buskar & Träd -
Vad finns det för insektsnät som inte fåglarna hackar sönder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är offerten rimlig för avlopp shacktarbete.
Grund & Markarbeten -
Vad har jag för möjligheter gällande häck mot grannen
Bygglov