Jag har en bergvärmepump, NIBE F1255-16kW, som just fyller 5 år. Den har gått problemfritt och jag har låtit installatören göra 2 besök för kontroll och "underhåll" av bergvärmesystemet under denna tid.

Igår kom ett erbjudande från ett försäkringsbolag (Arctic Seals AB) om att teckna en värmepumpsförsäkring mot en kostnad på 945 kr för ett år. Försäkringen täcker eventuell självrisk om hemförsäkringen har en maskinskadedel, den täcker även det åldersavdrag som hemförsäkringsbolaget applicerar på äldre utrustning. Den täcker en total skadekostnad på upp till 500 000 kr och upp till 3000 kr för självrisken Försäkringen kan förnyas upp till 18 år efter installationsdatumet. Årspremien framåt går inte att hitta och den kommer sannolikt att öka, kanske så mycket att det inte är vettigt att behålla den när ett antal år har gått (och värmepumpen har en större sannolikhet att haverera)

Länk till bolaget: https://arctic.se/se/forsakringslosningar/varmepumpsforsakring/

Har någon erfarenheter på detta område att dela med sig av?
Är detta en ganska värdelös och dyr produkt för de flesta konsumenter?

Jag brukar säga åt kunder att om dom inte lever på gränsen ekonomiskt så ska dom skita i den. Som du skriver så ökar kostnaden med åren. Visst, försäkring är ju bra om det händer något men lägger du undan pengarna som försäkringen kostar så har du ju en liten buffert. Risken är ju att man bara betalar å betalar å betalar....

• Gilla
Ivo f och 9 till
  • Laddar…
Nibe använder den försäkringen för sina pumpar sedan åtminstone 20 år. Du har förmodligen redan haft den i några år genom nibe. Så mest troligt är det ett erbjudande om att förlänga försäkringen. Vad gäller priset så var det mig veterligen samna premie i de 10 år vi hade vår nibe 310p försäkrad, men vet inte hur det är nu, vi fick första premiebetalningen på vår f370 i december.

Min erfarenhet är- går pannan sönder ör försäkringen väl värd sitt pris. När vår 310p gick sönder (kompressorn), då bytte vi till en f370 och försäkringen sköt till det belopp som reparationen skulle gått på. Vi gick faktiskt plus på det om man räknade bort premien ( typ ett par hundra). Vi fick reparera vår f370 för 20000 efter drygt fyra år, då var det bra att den fanns :-).

Men allt handlar om en riskbedömning - om det vanligaste felet kostar 30000 tusen att reparera, och man känner sig bekväm med att betaia det beloppet med kort varsel (räkna med att det händer när det är 20 minus och elen kostar 4 spänn) - skit i försäkringen.

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Jag är normalt skeptisk till dylika försäkringar. Men vi har försäkring både på bergvärmepumpen här hemma och luftvattenVP i ett samägt fritidshus. Vi har haft nytta av båda försäkringarna.
På BV pumpen rasade varmvattenberedaren. Fick den bytt inom ett dygn. Kostnad 31 000 om jag minns rätt. Kostade mig 0 kr. Jag fick ligga ute med pengarna i 2 dygn.
Skulle jag fått betala själv, skulle jag blivit skogstokig över debiteringen. Det var två gubbar i 8h. En arbetade, den andre pratade. Jo han jobbade i 5 minuter när beredaren lyftes, den väger 60kg.
De debiterade 950kr/h plus moms…. Skönt att slippa bli sur över det.
På luft/vatten pumpen hade vi senast ett lite svårhittat fel. En tryckgivare. Det tog 3 besök innan felet hittades och ytterligare ett för åtgärd. Reparatören finns 50km från huset. Skönt att man slapp oroa sig över kostnaden. Det komplicerades av att det samtidigt var strul med en växelventil som fungerade 3ggr av 4. Kombinationen blev svår att diagnostisera.

• Gilla
Maria.F och 1 till
  • Laddar…
31 tusen för att byta beredare.... inte undeligt försäkringar är dyra. Vad jag vet här uppe bland våra kunder så har vi bara bytt någon enstaka så det är ju vill jag tro ett jobb som sällan behöver göras. Sen vet jag inte om det har varit något specifikt vp som har haft problem med sina beredare....

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Jo det var tydligen känd svaghet. De hade bytt 3 veckan innan. Nya beredaren är rostfri.

Men de fick montera ned pumpen till atomer för att komma åt att byta den.

J
Förra ägaren av huset hade tecknat den, så vi tog över och fortsatte betala.
Kommer inte ihåg vad premien var från början, men efter att pumpen fyllde 10år höjdes den rejält. Någonstans på 2000-2500 tror jag det var.
Vi har dock haft en massa strul med vår värmepump (IVT). Kortslutning i elpatronen, sprucken varmvattenberedare, 2st cirkulationspumpar, givare och nu expansionskärlet för andra gången. Tror vi har en samlad reparationskostnad på mellan 60-70000 sen 2016, så för vår del har den betalat sig.

Nu skulle jag inte vilja vara utan. Skönt att inte behöva oroa sig för dyra reparationer. Ser det som att man köper sig lite sinnesro, eller betalar för att ha ett stressmoment mindre.

• Gilla
Per1977
  • Laddar…
Märk väl att det inte är en försäkring i vanlig bemärkelse(om det inte ändrats på sistone) utan att det är ditt "vanliga" försäkringsbolag som betalar och Artic tar självrisk och värdeminskning så man själv klarar sig utan kostnad. Så om man ska jämföra om det är värt det så kanske man räknar fel om man jämför det mot en total skadekostnad. Har själv en dylik försäkring och utnyttjat den vid ett tillfälle.

MVH LOB

• Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
Precis. Om värmepumpen är så gammal att din ordinarie villaförsäkring inte ersätter ett fel så får du inte heller nånting från Arctic. De första 10 åren är det nog en hyfsad trygghetsinvestering, men sen är det tveksamt.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Precis. Om värmepumpen är så gammal att din ordinarie villaförsäkring inte ersätter ett fel så får du inte heller nånting från Arctic. De första 10 åren är det nog en hyfsad trygghetsinvestering, men sen är det tveksamt.
Varför inte? Olika på olika vämepumpar, men min kan jag försäkra hos arctic till den är 14år gammal. Så som jag förstått det ska den gälla även när hemförsäkringen anser den vara för gammal.
Kan återkommer om några veckor, då jag igår gjorde en skadeanmälan på en pump som är 10år och 4månader.

I så fall har dom ändrat villkoren nyligen. Tidigare var det så att man först skulle få skadan reglerad av sitt ordinarie försäkringsbolag för att sedan begära ersättning för åldersavdrag och självrisk från Arctic. Jag vet flera stycken som har blivit nekad ersättning för att villaförsäkringen inte har täckt skadan.
Tyvärr verkar dom inte vilja skylta med sina villkor på hemsidan, så det är svårt att ta reda på vad som gäller...

• Gilla
perror
  • Laddar…
Ja, Articförsäkringen verkar kopplad till den ordinarie husförsäkringen och det komplicerar.
Själv har jag höjt självrisknivån så mycket att en försäkring med nämnda villkor inte är applicerbar.
Som sagts innan i tråden. Lever man inte på gränsen, utan kan ta en extrautgift, så är det i genomsnitt bättre att skippa alla former av tilläggsförsäkringar vad det än gäller.

Tror vi kan försäkra vår bergvärme tom år 16 har jag för mig. Fyller 13 i år och det blir nån hundring dyrare för varje år. Har för mig att den är uppe vid 2500 eller nåt nu. För oss så har vi tjänat in den med tanke på allt strul vi haft, så den dagen vi blir oförsäkrad så vet jag inte vad vi ska hitta på. Får ta och byta till en ny fast den funkar tror jag. Eller så kanske den faktiskt funkar ett bra tag till nu när typ allt väsentligt är bytt på den :)

Men så har jag kollegor på jobbet som knappt haft nåt strul på 15 år så vad som är rätt eller fel är väl svårt att säga. På nåt sätt går väl försäkringsbolaget plus på sin affär så i genomsnitt är det väl en förlust för slutkonsumenten, men för den enskilde kan det slå åt båda håll. Precis som med alla försäkringar.

Jag satte i en Nibe F12? 2002 och tecknade försäkring.
Efter 16 år hade jag betalt Premier på 20000, men repererat den för över 60000.
Så i mitt fall så lönade det sig.
Jag bytade till en ny Nibe 2018 och tecknade ny försäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.