Har nyligen fått ett attefallshus levererat och där inkommande vattenrör har en inbyggd värmekabel i röret.

Denna kabel är enligt uppgift 15 meter lång, och i bruksanvisningen står det att den drar 10W/meter vid 5 grader.

Jag får detta till 150W, men mäter jag kabeln så drar den 2 ampere, när temperaturen ute är 15 grader.

Detta blir (P=U*I ) 460W är detta rimligt eller kan det vara fel på kabeln?

Det står också i bruksanvisningen att skall den kopplas till en termostat vid permanent installation, går den sönder om den är inkopplad permanent eller är det för att få ned förbrukningen

Ja det är en stor skillnad i uppgiven effekt och faktisk effekt. Hur mäter du och hur länge? Termostat är säkert för att den inte ska dra något alls när det är tillräckligt varmt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det är en stor skillnad i uppgiven effekt och faktisk effekt. Hur mäter du och hur länge? Termostat är säkert för att den inte ska dra något alls när det är tillräckligt varmt.
Tack för svar! Värmekabeln har en egen säkring så jag mäter strömmen i elskåpet vid säkringen med en tångamperemeter. Efter en stund sjunker strömmen något, men bara lite. Spolar man vatten ökar strömmen direkt. Man kan också se det på EON's app, de dagar då husen står tomma drog det stabilt 16-17kWh med värmekabel inkopplad, och ca 6kWh med värmekabeln bortkopplad. En skillnad på 10kWh per dygn, vilket ger ca 416W (10000/24). Känner att det blir mycket pengar att ha den inkopplad.

Dessa värmekablar borde väl dessutom vara lite smarta så att strömmen minskar vid ökande temperatur, med tanke på att förbrukningen är uppgiven vid 5 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.