Behöver frostskydda en 20 mm PEM-slang (står PEL på dock) med värmekabel (ETL, frostguard) då den ligger på 10-15 cm djup, ca 20 meter mellan hydrofor och gästhus. Vattentrycket är idag inget problem i gästhuset men jag är rädd att det inte blir mycket kapacitet kvar när kabeln tar upp plats i slangen. Vet inte vad trycket är inställt på idag.
Alternativet jag funderar på är att gräva fram slangen så pass mycket att jag kan lägga kabeln ovanpå slangen och fylla igen. Eller behöver jag gräva upp slangen ännu mer så att jag kan tejpa fast kabeln och helst kanske på med rörisolering också?

Redigerat:
Hur mycket skall den 20 mm slangen förse och vad exakt?
Vad har du för tryck i din befintliga installation där den ska kopplas in?
Vad har PEL slangen för tryckklass? Frågar då de ofta har PN4.

Redigerat:
Där jag sett kabeln ligga utvändigt har det alltid legat isolering utanpå. På ställen där slangen gått i luften och mössen gnagt bort isoleringen har slangen frusit trots värmekabel. Finns det kopplingar för att få i kabeln i en 20 mm slang? Jag vet bara att jag sett kopplingar för att trä i den i 25 och 32 mm slang.

Finns i alla fall kopplingar för värmekabel med standardgänga på, så går ju att komma ner till 20 mm slang anslutning.

Slangen förser ett gästhus med köksblandare, tvättställ och dusch som i praktiken aldrig används samtidigt. Inga maskiner. Inga problem med trycket nu. Vet dock inte hur högt trycket faktiskt är. Borrad brunn o hydrofor, byggt 60-talet men slangdragningen till gästhuset tror jag är från senare. Vet ej klassning på PEL-slangen men den har orange markering som är delvis bortskavd på den blottade delen.
Det tar ca 1 minut att fylla en 10-litershink i köksblandaren om det säger något.

Redigerat:
Kabelgenomföringen (för T-koppling) har utvändig R15 och R20 gänga. Frågan är vilken gänga som finns på insidan av en PRK T-koppling för 20mm slang...?

Prk 20 vill jag minnas har just 3/4" gänga.
Beträffande diametern så lär du få ett tryckfall, men jag tror inte det blir av sådan grad att det blir obrukbart.
Du kan ju ta och dra en vanlig trädgårdslang på mark mellan husen och koppla in som referens istället för 20 slangen, för att ha något att jämföra med.
Går ju att montera snålspolande strålsamlare för att kompensera för ett lägre flöde.
Dock misstänker jag att enbart 20 cm djupt blir mindre kul att hålla frostfritt, beror väl lite på var i landet.
Det som oroar mig en smula är slangen, grunnar på om inte den enbart är klassad för 4 bar
Eftersom du ändå talar om att gräva upp den för att lägga kabel runt så kanske det hade varit en tanke att gräva upp den och byta mot 25 eller 32 pem slang samt lägga rörisolering runt om?

• Gilla
Jerry Andersson
  • Laddar…
B Bredare skrev:
Prk 20 vill jag minnas har just 3/4" gänga.
Beträffande diametern så lär du få ett tryckfall, men jag tror inte det blir av sådan grad att det blir obrukbart.
Du kan ju ta och dra en vanlig trädgårdslang på mark mellan husen och koppla in som referens istället för 20 slangen, för att ha något att jämföra med.
Går ju att montera snålspolande strålsamlare för att kompensera för ett lägre flöde.
Dock misstänker jag att enbart 20 cm djupt blir mindre kul att hålla frostfritt, beror väl lite på var i landet.
Det som oroar mig en smula är slangen, grunnar på om inte den enbart är klassad för 4 bar
Eftersom du ändå talar om att gräva upp den för att lägga kabel runt så kanske det hade varit en tanke att gräva upp den och byta mot 25 eller 32 pem slang samt lägga rörisolering runt om?
Menar du att trycket mot slangens väggar blir högre
av värmekabeln?
Ang frysrisken så anger ETL att den ska klara -30 inuti 20 mm slang, utan isolering. Vid utanpåliggande krävs 20mm isolering. Huset ligger i Stockholmstrakten så det är sällan så kallt.

Efter att ha funderat och provgrävt lite så inser jag att det är en hel del mer jobb att gräva fram slangen än jag trott. Kan ju prova att dra in den i slangen och blir flödet för lågt så får jag väl dra ut den igen och börja gräva... i det läget får jag ta ställning till om jag ska byta slang. Pratade också med en röris som trodde att flödet skulle räcka till.

Nu är kabeln på plats i slangen. Ser ut att hålla tätt i kopplingarna dessutom. Trycket i kranen upplever jag som samma som innan. Hydroforens mätare landar på 3,6~3,8 bar när pumpen stannar (ingen förändring, utan skriver det bara som ev framtida referens).
Jag försökte först skjuta in kabeln från matningssidan men det tog stopp efter runt 10 m, misstänker pga kraftig böj. Slangen verkar vara en tunnväggig variant så kanske har man kunnat gräva ner en kraftigare böj än man hade med vanlig PEM. Det gick bättre när jag drog med dragfjäder från andra änden. Som tur var finns en lättåtkomlig T-koppling under gästhuset som jag kunde lossa och gå in med dragfjädern. Sista metern upp i huset kunde jag skjuta manuellt.
Dragfjädern (sån i stål med avskruvningsbar ände) fäste jag i änden på ETL-kabelns ändförslutning "huvud mot huvud" med flera varv eltejp så paketet blev så smalt som möjligt, sen kunde jag ömsom trycka, ömsom dra tills jag kom igenom. Såg noga till att inte bara tejpa i kabelns ändförslutning utan även en bit ner på själva kalben för att inte riskera att dra av förslutningen.

Gott, gratulerar =)

Varför jag frågade om trycket i befintlig installation var för att kunna ge bättre råd.
Ju högre tryck i anläggningen desto större flöde i samma rör, simpel fysik.
Finns småstugor och dylikt där man ibland ligger kring 2 bars arbetstryck, inte häftigt, men så är det.
Man kunde i ditt fall gjort en uppskattning om invändigt mått i röret samt längden och därigenom gjort en ungefärlig beräkning av flöde i änden av slangen.

Därav frågan, men gott att det blev bra!

B Bredare skrev:
Gott, gratulerar =)

Varför jag frågade om trycket i befintlig installation var för att kunna ge bättre råd.
Ju högre tryck i anläggningen desto större flöde i samma rör, simpel fysik.
Finns småstugor och dylikt där man ibland ligger kring 2 bars arbetstryck, inte häftigt, men så är det.
Man kunde i ditt fall gjort en uppskattning om invändigt mått i röret samt längden och därigenom gjort en ungefärlig beräkning av flöde i änden av slangen.

Därav frågan, men gott att det blev bra!
Tackar! Jag förstår. Jag uppskattar att min tunnväggiga slang är 1,5mm jämfört med 2mm på vanlig 20mm PEM. Det ger en extra mm i invändig diameter vilket låter lite men kan nog göra viss skillnad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.