Hejsan!
Nu behöver jag er hjälp igen! Vi håller på att dra vatten från brunnen, via pumprummet i ladan, nästan 100 meter ut till odlingar och en liten gäststuga. Det finns redan en PEM40-slang som går hela vägen, men som tidigare har kopplats ur under vintern eftersom den inte varit frostskyddad. Nu lägger vi ner slangen på frostfritt djup och skulle behöva sätta värmekabel som skyddar slangen från pumprummet och en bit ner i backen innan den kommer på frostfritt djup. För PEM-rör med mindre dimension finns fiffiga små Y-kopplingar för värmekabel, men jag går bet på hur jag ska koppla in kabeln invändigt i en PEM40. Jag har pratat med Avloppscenter och de menar att jag har två alternativ:
1) koppla in en kort bit PEM32 efter pumpen för att kunna sätta en Y-koppling som passar
2) att ha värmekabeln utanpå PEM40-slangen
Finns det verkligen inget sätt att lägga värmekabeln inuti PEM40-slangen utan att skarva in 32-slang?
Nu behöver jag er hjälp igen! Vi håller på att dra vatten från brunnen, via pumprummet i ladan, nästan 100 meter ut till odlingar och en liten gäststuga. Det finns redan en PEM40-slang som går hela vägen, men som tidigare har kopplats ur under vintern eftersom den inte varit frostskyddad. Nu lägger vi ner slangen på frostfritt djup och skulle behöva sätta värmekabel som skyddar slangen från pumprummet och en bit ner i backen innan den kommer på frostfritt djup. För PEM-rör med mindre dimension finns fiffiga små Y-kopplingar för värmekabel, men jag går bet på hur jag ska koppla in kabeln invändigt i en PEM40. Jag har pratat med Avloppscenter och de menar att jag har två alternativ:
1) koppla in en kort bit PEM32 efter pumpen för att kunna sätta en Y-koppling som passar
2) att ha värmekabeln utanpå PEM40-slangen
Finns det verkligen inget sätt att lägga värmekabeln inuti PEM40-slangen utan att skarva in 32-slang?
Det är det jag tänker också, fast med vattnet ovanifrån och värmekabel från sidan. Då borde en sån här fungera eller hur? https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/rorisolering/varmekabel/genomforing-varmekabel.html
Får såklart skarva ner så att den passar i T-kopplingen.
Får såklart skarva ner så att den passar i T-kopplingen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ovanifrån eller från sidan......... huvudsaken att värmekabeln går rak.
Protte
Protte
Du behöver inte ha in någon 32-slang, det är ju PRK-typ på kopplingen så du kan slänga plast-"muttrarna" och sätta dit en övergång istället. Den här är annars betydligt billigare och så slipper du få med y-kopplingen för dimensioner du inte vill ha. https://www.rinkabyror.se/artikel/kima-rorgenomforing-3/
Jag var nog lite otydlig. Jag tänker att vattnet kommer uppifrån och svänger, medan kabeln kommer in och går rakt fram i kopplingen. Typ så här:J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara