10 029 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Värmegenomgångskoefficient (U-värde) Källarvägg under mark
Medlem
· Dalarna
· 2 inlägg
Hej!
Ska göra en U-värdesberäkning på en källarvägg under mark. Har hört att man kan dra nytta av att väggen ligger under mark, då jorden också ska hjälpa till att värma.
Så som det ser ut nu är det som följer:
Isolerskiva på 70 mm med lambda-värde 0,036
Kantbalk i betong innanför på 360 mm med lambda-värde 1,7
Enligt mina beräkningar blir det:
Riso: 0,7 / 0,036 = 19,44
Rbet: 3,6 / 1,7 = 2,118
Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
Stämmer denna beräkning?
Och som jag nämnde ovan, finns det någon faktor man kan lägga till för att källarväggen är under jord. Funderar på detta då jag skulle behöva komma lite lägre i U-värde.
Mycket tacksam för hjälp!
Ska göra en U-värdesberäkning på en källarvägg under mark. Har hört att man kan dra nytta av att väggen ligger under mark, då jorden också ska hjälpa till att värma.
Så som det ser ut nu är det som följer:
Isolerskiva på 70 mm med lambda-värde 0,036
Kantbalk i betong innanför på 360 mm med lambda-värde 1,7
Enligt mina beräkningar blir det:
Riso: 0,7 / 0,036 = 19,44
Rbet: 3,6 / 1,7 = 2,118
Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
Stämmer denna beräkning?
Och som jag nämnde ovan, finns det någon faktor man kan lägga till för att källarväggen är under jord. Funderar på detta då jag skulle behöva komma lite lägre i U-värde.
Mycket tacksam för hjälp!
Det betyder en hel del för u-värdet ja. (Tyvärr är jag inte hemma och kan kika i mina gamla papper så jag kan inte vara till någon hjälp just nu.)
Det kan vara en bra ide att komplettera inlägget med vilken typ av jord du har också, det skiljer rätt mycket. (T.ex. så har ju torv och granit inte riktigt samma värmeledningsförmåga om man går till ytterligheter...)
På plussidan kan du även lägga till ett övergångsmotstånd på insidan av väggen.
På minussidan borde du ta hänsyn till att väggen inte är helt homogen. (D.v.s. du har antagligen skarvar i isoleringen där det lätt läcker ut lite extra värme och det totala u-värdet ska korrigeras för det.)
Det kan vara en bra ide att komplettera inlägget med vilken typ av jord du har också, det skiljer rätt mycket. (T.ex. så har ju torv och granit inte riktigt samma värmeledningsförmåga om man går till ytterligheter...)
På plussidan kan du även lägga till ett övergångsmotstånd på insidan av väggen.
På minussidan borde du ta hänsyn till att väggen inte är helt homogen. (D.v.s. du har antagligen skarvar i isoleringen där det lätt läcker ut lite extra värme och det totala u-värdet ska korrigeras för det.)
Medlem
· Dalarna
· 2 inlägg
Tack för att du tog dig tid att svara!
Marken kring huset som vetter mot väggarna består av sten, sand och grus.
Kan jag då lägga till någon faktor i denna uträkning Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
för sten, sand och grus som får ner värdet? Om så är fallet finns det någon bra sida där man kan hitta ungefärliga värden?
Marken kring huset som vetter mot väggarna består av sten, sand och grus.
Kan jag då lägga till någon faktor i denna uträkning Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
för sten, sand och grus som får ner värdet? Om så är fallet finns det någon bra sida där man kan hitta ungefärliga värden?
Klicka här för att svara