Hej!

Jag är ny på forumet och registrerade mig just eftersom det här verkar vara ett bra ställe att undra saker på... :) Har sökt på internet och på detta forum men har inte hittat något bra svar på min fråga, som jag alltså kommer att ställa NU:

Jag och min sambo bor i ett "normalt tvåplans 70-talshus". Vi har installerat en luft-luft-värmepump på nedervåningen men har som många andra problem med att få upp värmen till övervåningen eftersom trappan är för smal och det blir alltså ett "lock" i den. Nu funderar jag på att sätta en värmeförflyttare i taket bredvid värmepupmen eftersom luften ju bör vara skapligt varm där, plus att termostaten i värmepumpen får lättare att fungera ihop med den extra värmen som jag leder upp till våningen över. Jag har tänkt att jag dessutom kan få bättre cirkulation i trappen genom att luften tas från nedervåningen till övervåningen och förhoppningsvis ger ett övertryck på övervåningen och ett undertryck på nedervåningen. MEN, det är ju bara vad jag tror... :rolleyes: Dessutom har jag hört att det kan bli kondens i röret upp eftersom övervåningen är svalare än nedervåningen?

Nån som vet nått?

Tack så länge!

HEJ Jag skriver ner luftvandringsregler . . Luft in---Luft ut (huvudregel) OM man skojar till det kan man säga:Ta in kalluft i ena enden-------Och släpp ut den varma luften i den andra enden.--DÅ BLIR DET VARMT I HUSET.
2.Luften vandrar ALLTID den lättaste(tryckfall) vägen. Således kan luften gå märkliga vägar.
3. Det behövs endast skillnad att få en luftvandring.
Oftast är det svårt att få ett undertryck i övervåning.Ingen pax.Kontinuerlig luftvandring fodras.

Mvh. LUFT IN---LUFT UT ventilation knut v hage

Tack för svar!

Betyder det att jag behöver två hål i olika "hörn" av huset? Om jag inte sätter in fläkt, hur kan jag vara säker på att luften väljer "rätt hål" för att ta sig upp, blir det inte bara "luftlock" i hålen också liksom i trappen?

Kontinuerlig luftväxling låter bra, hur får jag det? :)

Har(hade) liknade problem i 1 1/2 plans hus när jag satte in L/L pumpen för tre år sedan. pga dålig nästintill obefintlig ventilation på andra vån. Satte en takfläkt modell mindre i trappen som faktiskt utjämnade rätt bra (sugande). Blev bättre när vi renoverade badrummet och flyttade samt bytte ut fläkten. Har därför stängt av takfläkten nu. Håller på att sätta in ett ventilationsaggregat på andra våningen för att ytterligare förbättra flödet. En Mitsubishi VL-100 Lossnay. Skall bli intressant att se hur detta fungerar.

Skönt att höra att det finns enkla sätt att förbättra på. Vi har visserligen en takfläkt på övervåningen men den sitter en bit ifrån trappan. Dessutom är den av normalstor modell så det känns lite fånigt att köra den hela tiden. Dessutom finns ju den allra varmaste luften inte i trappan så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. :-D

Det ventilationsaggregat ni sätter in, vilken funktion kommer det att ha?

Det är ett "litet" aggregat (www.canvac.se) med inbyggd värmeväxlare. Vill inte gärna skicka ut min dyra varmluft. Det återvinner värmen i inneluften och blandar med uteluften. Ungefär som Airstar men utan eget värmeelement (billigare och något bättre kapacitet).
Så man kan säga att det är som att öppna upp för mer tilluft utan att släppa in kall dito. I kombination med frånluftsventilationen i Badrummet inbillar jag mig att det skall bli bättre luft på andra våningen och mer värme från första våningen

Normalt fungerar trappan som skorsten mot andra våningen och varm luft har sällan problem att ta sig upp. Det verkar emellertid så att täta och dåligt ventilerade ovanvåningar, hindrar varmluften att komma upp. Förbättrad ventilation bör således "släppa upp" varmluften. hur man sedan gör har kanske inte så stor betydelse. En ventil över varje fönster funkar förmodligen också, men det är inte lika kul att göra.

Det står att du (första inlägget) har ett undertryck nere och ett övertryck uppe, isåfall du själv skrivit svaret :D Du behöver att undertryck uppe och ett övertryck nere. Övertrycket tryck ju upp luften och undertrycket suger upp luften. Har du ventilation i huset kan du be en ventilationsfirma justera om ditt system, det tar ca 1 timme (för mig iaf).

shadowsinthesun: Det är smart att ta tillvara värmen i utluften! Det skulle jag gärna göra också. Man kanske borde kolla upp det också...

patrikka: Nej, egentligen vet jag inte om jag har övertryck nånstans alls. Jag menade bara att om jag satte in en fläkt mellan våningarna så skulle jag kanske få ett övertryck på övervåningen. Men då är det tvärtom det ska vara alltså?

Jag har mekanisk frånluft i huset (från kök, toa nere och toa uppe) men jag vet inte var det sugs ut mest. Men jag tolkar det som att det bör sugas ut mest på övervåningen i så fall?

OK, kök och toa nere bör väl ge ca 25-30 liter på den våningen och toan uppe ca 10-15. Alltså verkar du ha ett större undertryck nere... Inga ventiler i garderober etc? Du bör ha mer frånluft uppe för att lura upp luften. Tyvärr är köks- och toaventilation något man ska sänka i första hand.

purjolainen skrev:
shadowsinthesun: Det är smart att ta tillvara värmen i utluften! Det skulle jag gärna göra också. Man kanske borde kolla upp det också...
Med aggregatet tar du tillvara värmen i inneluften. Det är L/L pumpen som tar tillvaravärmen i uteluften :-)

Det låter rimligt! :-D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.