3 432 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Värme/ ventilation till nybygge av hus + garage - Hur hade ni valt?
Hej,
Vi står i startgroparna med ett nybygge ute på landsbygden. Nedan är de förutsättningar som gäller och de val som jag inte klarar att resonera logiskt runt. Tacksam för all input
Hus: 1 1/2 (förhöjt väggliv) ca 240m2
Garage: 85m2
Tanken är att anlägga jordvärme + värmepump (ok med tomt).
Nu till de val som jag står inför:
1. Val av ventilation.
- FTX eller mekanisk frånluft. Vi har fått ett ca pris på +65-75 för FTX jämfört med mekanisk frånluft.
- Energibesparingen från FTX verkar marginell?
- Har även hört att det finns risk för att ljud kommer in via friskluftsventiler samt obehag för kallras?
2. Golvvärme eller radiatorer på övervåning.
- Golvvärme innebär ett och samma system, men är det värt extrakostnaden på +60-70?
- Vår byggare har tänkt att flytspackla övervåningen om vi går på golvvärme, finns det några nackdelar med detta?
3. Placering av värmepump.
- I garaget eller huset? (ca 7m mellan hus och garage)
- Tanken är att lägga in golvvärme i garaget, bör vi värdera radiatorer?
Mvh
Anders
Vi står i startgroparna med ett nybygge ute på landsbygden. Nedan är de förutsättningar som gäller och de val som jag inte klarar att resonera logiskt runt. Tacksam för all input
Hus: 1 1/2 (förhöjt väggliv) ca 240m2
Garage: 85m2
Tanken är att anlägga jordvärme + värmepump (ok med tomt).
Nu till de val som jag står inför:
1. Val av ventilation.
- FTX eller mekanisk frånluft. Vi har fått ett ca pris på +65-75 för FTX jämfört med mekanisk frånluft.
- Energibesparingen från FTX verkar marginell?
- Har även hört att det finns risk för att ljud kommer in via friskluftsventiler samt obehag för kallras?
2. Golvvärme eller radiatorer på övervåning.
- Golvvärme innebär ett och samma system, men är det värt extrakostnaden på +60-70?
- Vår byggare har tänkt att flytspackla övervåningen om vi går på golvvärme, finns det några nackdelar med detta?
3. Placering av värmepump.
- I garaget eller huset? (ca 7m mellan hus och garage)
- Tanken är att lägga in golvvärme i garaget, bör vi värdera radiatorer?
Mvh
Anders
En stor andel av husets uppvärmingsenergi ventileras ut med mekanisk frånluft. FTX återanvänder ca 80% av den, samt gör att du slipper kalldrag och ljud från friskluftventiler. Stomljud mm går att bygga bort.
Är det bergvärme du menar med värmepump? Det finns FLVP-pumpar med inbyggd FTX. Det borde vara billigare totalt sett.
Varför blir golvvärmen på övervåningen så pass mycket dyrare än radiatorer och rörslingor för dem? Använd spårade skivor. Finns både spårad EPS och spårade spånskivor. Sen lägger du golvet flytande uppepå. Inget flyt behövs då. Exempel https://www.byggahus.se/forum/golv/...d-forklaring-tack.html?perpage=30#post2716308
Placeringen av VP borde väl vara i huset. Iaf om du inte vill vänta länge på varmvatten i kranarna.
Är det bergvärme du menar med värmepump? Det finns FLVP-pumpar med inbyggd FTX. Det borde vara billigare totalt sett.
Varför blir golvvärmen på övervåningen så pass mycket dyrare än radiatorer och rörslingor för dem? Använd spårade skivor. Finns både spårad EPS och spårade spånskivor. Sen lägger du golvet flytande uppepå. Inget flyt behövs då. Exempel https://www.byggahus.se/forum/golv/...d-forklaring-tack.html?perpage=30#post2716308
Placeringen av VP borde väl vara i huset. Iaf om du inte vill vänta länge på varmvatten i kranarna.
Redigerat av moderator:
Är det inte krav på energiåtervinning ur frånluften vid nybygge? Iofs uppfyller man säkert det med en frånluftmodul till värmepumpen, men det är en kostnad att ta hänsyn till.
Med FTX slipper man, som sagt var, kallras efter luften är förvämd när den kommer in i rummet.
Jag tycker prisskillnaden upp till FTX verkar lite hög? Själva aggregatet borde kosta runt 25-30 000:- och den extra rördragningen för tilluften borde inte kosta så många kronor i samband med att man bygger nytt.
Med FTX slipper man, som sagt var, kallras efter luften är förvämd när den kommer in i rummet.
Jag tycker prisskillnaden upp till FTX verkar lite hög? Själva aggregatet borde kosta runt 25-30 000:- och den extra rördragningen för tilluften borde inte kosta så många kronor i samband med att man bygger nytt.
Är inte så hemma i terminologi, men som jag förstår det så anläggs det jordvärmeslinga som går in till en värmepump (samma princip som bergvärme fast slingor i mark).
Har inte hört om FLVP för denna typ av installation, alltså att man kombinerar luft / bergvärme (jordvärme) slinga?
Anledning till att byggaren vill flytspackla är för att undvika knarr "till varje pris", bifogad tråd verkar intressant. Min spontana tanke med flytspackel är att man också för ett dämpande lager för fotsteg, men kanske går rätt igenom?
Det har inte varit några diskussioner om att inte klara energikrav med vanlig mekanisk frånluft, men låter kanske troligt att det finns krav på detta.
Har inte hört om FLVP för denna typ av installation, alltså att man kombinerar luft / bergvärme (jordvärme) slinga?
Anledning till att byggaren vill flytspackla är för att undvika knarr "till varje pris", bifogad tråd verkar intressant. Min spontana tanke med flytspackel är att man också för ett dämpande lager för fotsteg, men kanske går rätt igenom?
Det har inte varit några diskussioner om att inte klara energikrav med vanlig mekanisk frånluft, men låter kanske troligt att det finns krav på detta.
anderrs skrev:Är inte så hemma i terminologi, men som jag förstår det så anläggs det jordvärmeslinga som går in till en värmepump (samma princip som bergvärme fast slingor i mark).
Det finns många olika sätt att hämta energi ifrån
- Vattenburen värme. Dvs systemet värmer vatten för uppvärming och tappvatten och hämtar energin mha värmepump från något av följande;
- Jord
- Sjö/vattendrag
- Berg
- Luft
- Luftburen värme. Dvs systemet värmer luften i huset men inte vatten. Här finns luft-luft värmepump, även kallat LLVP.
En Frånluftsvärmepump, FLVP, är en luft-vatten värmepump från första kategorin, men istället för att hämta energi från kall utomhusluft används varma inomhusluften som annars skulle ha ventilerats bort med mekanisk ventilation. Den utnyttjar därför även spillvärme från aparater och personer i huset; lampor, datorer, TV, öppen spis, mm.
Några FLVP har kombinerat FTX, dvs återvärmning av tilluften till rummen för att slippa kalldrag.
I övrigt när det gäller golvkonstruktionen måste du välja det som är viktigt för dig. Kolla gärna på specifika forumdelar här på Byggahus. Det finns många som diskuterar detta, tex https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Golvvärme överallt och FTX hade jag valt!
Det finns pumpar med kombinerad FTX och bergvärme t.ex. NILAN COMPACT P GEO men det är ganska snålt med återförsäljare i Sverige. Viessmann har också en variant där det är kombinerat
Det finns pumpar med kombinerad FTX och bergvärme t.ex. NILAN COMPACT P GEO men det är ganska snålt med återförsäljare i Sverige. Viessmann har också en variant där det är kombinerat
Jag skulle ha satsat på separata system för FTX och värmepump. Visst är det smidigt om man kan hitta en pryl med alla funktioner i en, men oftast innebär det kompromisser och det blir färre prylar att välja mellan och mer att byta ut när nåt går sönder.
Bygger man nytt så är det ju inga problem att se till att få plats med prylarna.
Bygger man nytt så är det ju inga problem att se till att få plats med prylarna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Ja, största fördelen är väl den inbyggda kylmöjligheten men det finns ofta som tillval i FTX aggregaten
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Smuts på takpannor vid ventilationen till frånluftsvärmepumpen
Värmepumpar -
Värmeförluster genom ventilation? (vid byte från FLVP till LVVP)
Värmepumpar -
Hur få tillräcklig ventilation och värme
Ventilation -
Byta pellets till luft/vatten-värmepump. Ventilation..?
Värme allmänt -
Unken lukt i tilluften och dålig värme från ventilation.
Ventilation