651 läst ·
2 svar
651 läst
2 svar
Värme från varmvattnet?
Jag har en markvärmepump i mitt hus som fungerar utmärkt. Huset är vindtätt och välisolerat vilket gör att vi har relativt låg framledningstemperatur. Gott så långt. Det finns en kulvert på 15 m ut till en intilliggande byggnad som vi har som hobbylokaler. De är hyfsat isolerade men den fläktkonvektor som sitter där räcker inte till, eller rättare sagt det gör den för returvattnet är hyfsat kallt. Problemet är väl egentligen att framledningsvattnet inte är tillräckligt varmt eller inte kommer i tillräcklig mängd. Jag har funderat på två olika sätt att förbättra värmekomforten i lokalen. Vad har ni för tankar om det?
Alt 1
Sätt en extra cirkulationspump på ledningen till hobbylokalen för att få högre flöde.
Alt 2
Kör en "VVC"-slinga med 45 tradigt vatten ut till hobbylokalen för att få högre temperatur på framledningsvattnet (och högre flöde)
???????
Alt 1
Sätt en extra cirkulationspump på ledningen till hobbylokalen för att få högre flöde.
Alt 2
Kör en "VVC"-slinga med 45 tradigt vatten ut till hobbylokalen för att få högre temperatur på framledningsvattnet (och högre flöde)
???????
Låter som en bra grundregel. Om jag använder varmvattnet och har en slinga ut i hobbylokalen så blir det ju enda pumpen i den kretsen? Iofs så får väl den pumpen lite olika situation när jag tappar VV eller inteM mgranbom skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Oljud från elementen Nibe F1255 bergvärmepump
Värmepumpar -
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Byta golvvärmetermostat (våga köpa från Amazon?)
Värme allmänt -
Missljud från golvvärme
Värme allmänt -
tvättmaskin kopplad på varmvattnet från bergvärme
Tvättstuga