Vi är i startgroparna för pool-projekt, ennedgrävd 4x8. Har nästan bestämt oss för värmepump men fick blänkare om pool-taxa från fjärrvärme-bolaget (huset värms med fjärrvärme) och funderar på om det är ett bättre alternativ.

Finns någon med erfarenhet av installation och drift? Poolen hamnar långt ifrån fjärrvärmeväxlaren, så möjligen blir det en dyr historia med rördragningar, annars blir ju kostnaden för en ytterligare värmeväxlare betydligt lägre än för en värmepump, och driftskostnaderna ser också ut att vara till fjärrvärmens fördel.

Vissa bolag har ju lägre taxa på sommaren för fjärrvärme.

E Emanuel01 skrev:
Vissa bolag har ju lägre taxa på sommaren för fjärrvärme.
Ja, precis; det ser ut att kunna bli en billig lösning för värmen, men möjligen äts det upp ifall installationen drar iväg.

Du har inte möjlighet att sätta pump och filteranläggningen i samma/angränsande utrymme som din FVC?

Det kan vara billigare att dra PEM slangarna för in/utlopp en längre sträcka jämfört med en värmekulvert.
En annan fördel är att du får pumpen i ett frostfritt utrymme.

Jag har själv gjort så, fast med värmeväxlare kopplat till min markvärmepump ist. för fjärrvärme.

• Gilla
Dixie20
  • Laddar…
Sen slipper du ju allt oväsen som en vp kan orsaka.

• Gilla
Dixie20
  • Laddar…
Vi värmer vår pool med fjärrvärme och det kostar i år 11,2 öre/kWh i Linköping. I runda slängar lägger vi 200:-/månad från maj tom sept för att hålla poolen på 30 grader (exkl. fast avgift på 500:-/månad). Således snart dags för badsäsong.
Vi har vår utrustning i tvättstugan, 1,5 meter från växlaren och inte en susning vad rördragning kostar.

• Gilla
Aws S och 1 till
  • Laddar…
Ingen erfarenhet ännu, flyttade precis in i hus med fjärrvärme-värmd pool. Här kostar fjärrvärmen 12 öre/kWh juni-augusti så det blir ju en driftskostnad som motsvarar en mycket effektiv poolvärmepump under de månaderna. April-maj och sept-oktober ca 50 öre/kWh, så värmer man då också blir det ju fort dyrare.

Hade en liten markpool med värmepump i trädgården tidigare och jag tycker det ska bli mycket skönt att slippa bullret från en sådan pump i sommar.
Jag har poolpump och växlare i garaget och kopparrör från fjärrvärmecentralen i källaren, ca 10 m.
Muntliga uppgifter från säljaren var att ”vi har värmt poolen (rund 6m utan täcke eller tak) till 28 grader hela sommaren för 3000 kr” återstår väl att se om det stämmer.

• Gilla
Dixie20
  • Laddar…
W Wittlock skrev:
Du har inte möjlighet att sätta pump och filteranläggningen i samma/angränsande utrymme som din FVC?

Det kan vara billigare att dra PEM slangarna för in/utlopp en längre sträcka jämfört med en värmekulvert.
En annan fördel är att du får pumpen i ett frostfritt utrymme.

Jag har själv gjort så, fast med värmeväxlare kopplat till min markvärmepump ist. för fjärrvärme.
Tack för tips! Ska undersöka om det skulle funka, det hade jag inte tänkt på!

M MatteBark skrev:
Vi värmer vår pool med fjärrvärme och det kostar i år 11,2 öre/kWh i Linköping. I runda slängar lägger vi 200:-/månad från maj tom sept för att hålla poolen på 30 grader (exkl. fast avgift på 500:-/månad). Således snart dags för badsäsong.
Vi har vår utrustning i tvättstugan, 1,5 meter från växlaren och inte en susning vad rördragning kostar.
Vi erbjuds liknande kostnad per kWh, men högre fast avgift (drygt 3000 extra per år) - tror ändå att det kan löna sig jämfört med värmepump. Fiffigt med tvättstugan, skulle möjligen kunna funka hos oss, hade jag inte heller tänkt på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.