Byggahus.se

Varma golv utan golvvärme? (oisolerad platta)

1. N
    Medlem · 155 inlägg

Nickenorpan

Medlem
    Snälla hjälp mig!

Jag har ett äldre tvåplanshus som är byggt på en oisolerad betongplatta. Nu har jag tänkt bygga om en före detta tvättstuga på bottenvåningen till sovrum. Golvet i detta rum är naturligtvis KALLT. Frågan är nu hur man kan få golvet varmare. Att lägga in golvvärme är naturligtvis det första man tänker på. Jag har dock hört att man kan få problem med fuktvandring om man lägger golvvärme på en oisolerad platta och det vill jag inte riskera. Jag har sett på forumet att folk bilar upp plattan och isolerar under för att kunna lägga golvvärme. Det är dock ett alltför stort ingrepp för min del. Frågan är därför om det finns något annat sätt att höja golvets temperatur. Givetvis förstår jag att man inte kan få upp samma temperatur som vid golvvärme, men det BORDE väl gå att få det varmare än vad dagens betonggolv är?

Jag har funderat på att lägga ett tunt lager cellplast (kanske 1 cm) på betongen och därefter ett trägolv. Är det en konstruktion som kan fungera? Blir golvet varmare än vad dagens betonggolv är?

Tacksam för svar!

2. M
    Medlem · Västra Götalands Län · 197 inlägg

mhacker

Medlem

Re: Varma golv utan golvvärme? (oisolerad platta)

Hej,
    jag har gjort en liknande övning i ett av rummen i källaren. På befintliga golvspånskivor lade jag 30mm cellplast och laminat ovanpå det, och det är betydligt behagligare golv än i ett annat rum där laminatet ligger mer eller mindre direkt på betong. Ett problem är dock att det blir för mjukt, så om jag gör om det så lägger jag nog en spånskiva ovanpå cellplasten (blir det för dåligt stöd underifrån så kryper gärna laminatskivorna isär..).

Jag hade behov av att höja golvet 30mm för att matcha nivån i ett angränsande rum, så jag fick extraisoleringen "på köpet".

3. T
    Medlem · 51 inlägg

Tullamore

Medlem

Hej, jag la först ut blå platon, sedan golvspånskivor. På det la jag sedan oljat furugolv - kanonskönt. I ett annat rum körde vi laminatgolv, det var ett stort misstag.

4. N
    Medlem · 155 inlägg

Nickenorpan

Medlem

Jag har snokat runt lite och det förefaller som att man kanske ska lägga en platon-matta underst för att få ventilation av golvet. Är det någon som vet om det funkar med platonmatta?

5. T
    Medlem · 51 inlägg

Tullamore

Medlem

Det är nog vettigt. Man vill ju helst undvika att lägga organsiska material direkt på betongen

6. N
    Medlem · 155 inlägg

Nickenorpan

Medlem

Min tanke var; platon+1 cm cellplast+trägolv. Det borde väl ge ett varmare golv än enbart platon+trägolv. Frågan är hur stor skillnaden blir mellan alternativen. Någon som har erfarenhet?

Alt 1: enbart betong

Alt 2: platon+trägolv

Alt 3 platon+1 cm cellplast+trägolv

7. P
    Medlem · Västra Götaland · 594 inlägg

Poggan

Medlem

Jag håller på med samma projekt i huset!
    Skall bara slipa bort limresterna efter de gamla 20x20 stora plattorna, sen skall jag lägga följande:
    1.Ventitex
    2.Platon
    3.Golvspån
    4.Foam
    5.Laminat
    6.Ventilerade lister

8. N
    Medlem · 155 inlägg

Nickenorpan

Medlem

Intressant uppbyggnad. Jag antar att foam är någon slags cellplast? Går det att skippa lagret med golvspån för att minska bygghöjden, eller kan det uppkomma negativa konsekvenser i så fall?

9. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Linoleum upplevs varmare än många andra material.
    Det finns fräcka plattor att lägga, utan att limma.
    Om man nu skulle tycka det var snyggt.

10. P

Poggan

Medlem

Japp, foam, är en sorts cellplast, gör golvet mjukare att gå på samt att den jämnar ut ojämnheter, samt förhindrar knarr!

Golvspån finns ju i olika tjocklekar, jag hade en kompis som lade laminat direket på platonmattan, vet ej om detta funkar. Men han sa att det funkar bra.
    Finns ju comfortskivor att köpa åxå, men dessa är dyra som skam, bygger bra på höjden, MEN isolerar bra!

11. P

Poggan

Medlem
  12. D
    Medlem · 915 inlägg

dalle

Medlem

Golvspån brukar bara behövas för tunnare golv, typ laminat (givet ditt upplägg med platon etc). För trägolv och tjockare parkett kan man skippa golvspånet.

13. G
    Medlem · 133 inlägg

Grunt

Medlem

Jag har också en liknande uppbyggnad.

1. Oisolerad platta
    2. 50 mm cellplast
    3. Golvspån 22 mm
    4. Plast matta

Golvet känns inte alltför kallt.

Tänkte nu byta ut detta mot:
    1. Blå platon
    2. 50 mm cellplast.
    3. Eventuellt foam?
    4. 15 mm träparkett.
    5. Ventilerade lister.

Funkar det att lägga en 15 mm träparkett direkt på cellplasten?
    Eller behöver man golvspån under?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.