Hej! Idag värmer jag mitt garage på 55kvm med två gamla aerotemprar från 60-talet. Det funkar kanon när jag eldar i pannan och de får 80 gradigt vatten, men om jag inte eldar utan kör med luftvattenpumpen och fläktarna bara får 40 grader är de inte så effektiva alls. Det ska tilläggas att jag inte använder någon termostat till fläktarna utan jag sätter på dem när jag är där.

Nu funderar jag på vad jag har för alternativ. Jag tänker att en idé vore kanske att köpa moderna, effektivare aerotemprar som går på termostat så att jag kan hålla 15 grader jämt. Jag har kollat på aerotemper.se och enligt databladen på deras fläktar så funkar det med en inloppstemperatur på 40 grader, även om de inte blir supereffektiva vid så låg temp.

Bör jag installera en luftvärmepump istället? Hur hade ni gjort?

Det är gammalt garage med oisolerad platta och en gammal vikport, men väggar och tak är väl isolerade.

Kom på nu att jag ska testa ikväll att låta fläktarna gå några timmar utan att elda och se om det går att få någon värme till slut.

Nya fläktkonvektorer kostar väl en bra slant och kräver ändå en ganska hög framledningstemperatur för att ge tillräckligt med värme. Om du har specarna kvar på de gamla kan du kanske klura vilken värmeeffekt som egentligen behövs dels för att snabbt värma ett kallt garage och dels för att hålla en underhållstemperatur på t.ex. 12-15 grader kontinuerligt. Bra att prova under en längre period utan att elda för det tar mycket lång tid att värma ett kallt garage med en låg effekt.

Jag värmde vårat likvärdigt stora garage med en aerotemp, tror maxeffekt var 17Kw men jag matade den med cirka 35-45 grader och hade en externtermostat som styrde fläkt och cirkpump.

Fungerade klockrent och höll tempen även när det kröp ner mot -30.

Så en enkel termostat som styr fläktarna på befintliga aerotemper hade nog löst problemet.

Annars hade jag nog kikat på en luftluft

L Lutte skrev:
Jag värmde vårat likvärdigt stora garage med en aerotemp, tror maxeffekt var 17Kw men jag matade den med cirka 35-45 grader och hade en externtermostat som styrde fläkt och cirkpump.

Fungerade klockrent och höll tempen även när det kröp ner mot -30.

Så en enkel termostat som styr fläktarna på befintliga aerotemper hade nog löst problemet.

Annars hade jag nog kikat på en luftluft
Okej! Ska köpa en termostat och testa med de gamla innan jag köper nya.

Jag har hittat två till i skrotbingen på jobbet som jag funderar på att använda också. Då blir det totalt fyra fläktar. Dock blir de ju serikopplade, det kanske är onödigt eller? Vattnet lär ju vara rätt kallt när det kommer till sista fläkten?

Varför inte parallellkoppla fläktkonvektorerna? Kan ju inte vara så svårt. Kör man seriekoppling bör man ha bypass så en del av framledningen direkt går vidare till nästa element.

J Josth skrev:
Varför inte parallellkoppla fläktkonvektorerna? Kan ju inte vara så svårt. Kör man seriekoppling bör man ha bypass så en del av framledningen direkt går vidare till nästa element.
Det blir en jävla massa rördragande då eller? Men en bypass kanske är smidigare ja

Nja två rör istället för ett. Är ju främst i nybyggen man kan tjäna på ettrörs då rören kan dras precis som man vill på snedden över rumsgolv. I befintliga byggnader är det betydligt svårare att spara in något på ettrörssystem.

J Josth skrev:
Nja två rör istället för ett. Är ju främst i nybyggen man kan tjäna på ettrörs då rören kan dras precis som man vill på snedden över rumsgolv. I befintliga byggnader är det betydligt svårare att spara in något på ettrörssystem.
Okej, smart. Jag testade de gamla fläktarna nu och det tog två timmar att få upp tempen från 7 till 16 grader, så det funkar ju faktiskt. Men jag skulle haft termostat och varvtalsreglering på fläktarna för de för ett jävla oväsen.

Ja oljud och varvstyrning kan ju vara anledningar till att uppgradera till modernare aggregat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.