Byggahus.se

Varm-vind, för vilken gång i ordningen?

1. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Precis när jag känner att jag har klart för mig vad som göras skall, gör jag något dumt som att läsa ytterligare en tråd i ämnet där någon, mer eller mindre duktig, förståsigpåare omkullkastar hela planen. Jag vet, jag kan söka bland trådarna. Har ju gjort det men kommer liksom aldrig fram till kärnan av någon anledning.

Jag har köpt ett hus från -36 som är isolerat därefter; 15 cm spån på vinden. Murstock genom huset som används genom pelletseldning. Torrt och fint, men jag vill isolera lite till iaf. för ekonomins och komfortens skull.

Efter att ha läst så ögonen blöder har jag kommit fram till att ett gammalt hus ska behandlas därefter. Så inget plast i mitt hus. Och heller inget mögel och fuktskador är planen. Först var jag inne på att komplettera spånet med ytterligare 40 cm spån, vilket också föreslås i energideklarationen. Men sedan har jag lutat åt någon form av modern, organisk, isolering, t.ex. Vital. Dvs, skyffla undan spånet, i med isoleringen. Kanske skyffla på igen eller ta bort helt. Men sedan läser jag om problemet med kalla vindar. Så nu funderar jag på att helt enkelt isolera mellan takstolarna i undertaket. På så vis höjer jag tempen på vinden, men ger det effekt på inomhusklimatet? Det känns ju som att om jag ändå ska i med massa isolering direkt mot taket kan jag passa på att öppna upp till nock.

Och så var det ju detta med luftspalter eller inte när man inte jobbar med plast och mineralull.

Skulle uppskatta om ni som har varit med ett tag och gärna har erfarenheter av liknande situation ger lite tanka och idéer. Själv blir jag inte klok på det, och fråga en hantverkare känns ungefär lika klokt. :surprised:

2. G
    Medlem · Nivå 14
    Mitt helt amatörsmässigt råd är :
    ta det i omgångar - lägg först 10-15cm spån till och se vad som händer innan du fyller på mer. Var så säker att ingen kan säja hur mycket isolering är för mycket för din vind. Glöm energideklaration som tar ingen hänsyn eller ansvar för risken för fuktskador.

Fyller du för mycket så ska du vara beredd att investera ytterligare i kontinuerlig fuktmättning , avfuktning, uppvärmning eller fuktstyrd ventilation på vinden. Alla dom tillbehör kostar i inköp, går på el och kräver tillsyn ....om minimalt. Det du sparar i pellets kan du kanske investera i utrustning men .... det är inte så självklart att du kan sova lika lugnt som du gör idag.
    Jag vet inte vad som är rätt eller fel. Har bara lärt mej att man inte ska ändra för mycket på det som fungerar :).
    gaia

3. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Tack för svar. Någon annan som har något finurligt att tillföra diskussionen?

Idén att ta lite i taget är inte så dum. Men jag är osäker på hur jag ska se eller känna om fukten börjar bygga upp utan att investera i massa mätutrustning. Skulle egentligen vilja veta om det är idé att ta bort spånet och satsa på någon annan isolering med bättre lambdavärde. Något levande material alltså, ej mineral. Min idé är att det kanske skulle vara bättre med 20-25 cm med någon skivisolering än 50 cm med spån! Därom verkar det tvistas.

Eller kanske gäller helt sonika att köpa några säckar med spån hos något sågverk och pyttsa ut. Bygga på tills det känns som om gränsen är nådd.

4. H
    Medlem Nivå 7
    Jag har själv gjort felet att isolera för mycket på vinden. Med svartmögel till följd. Sådär efteråt nu så kan jag säga två saker med säkerhet.
    1, Det gör stor skillnad både på komfort och energiförbrukning.
    2, Det är inte enkelt att göra rätt.

Det finns mängder med skolor hur man ska göra detta rätt. Jag tror på en ökad ventilation på kallvinden, gärna mekanisk. Samt att se till att all fuktig luft tas om hand direkt, t.ex badrum, tvätt och disk. Är man många i familjen så producerar man mer fuktig luft än vad man tror. Rejäl mekanisk ventilation från tvätt och bad.
    En tumregel är att blir det imma på spegeln när du duschar så är det för dålig ventilation.

5. G
    Medlem · Nivå 14
    vitt mögel kommer snabbt, på vintern ser man rimfrost på ytor där fukten sätter sej mest...
    gaia