Ja visst krånglar mitt anhåll på DW 744. Trodde det var en engångsföreteelse, men nu har det hänt flera gånger. Har hört att flera har samma problem.

Felet yttrar sig i att det bortre kugghjulet kuggar över mot kuggstången varvid anhållet hamnar på sned. Först trodde jag det var fel på lagerbocken närmast kugghjulet, men det verkar det inte vara.

Om man däremot tar tryckluft och blåser bort spån som samlats mellan undersidan av sågbordet och paralellaxeln, så fungerar det igen.

Mina senaste teorier är att gummiduken är felmonterad. På min såg går gummiduken under axeln varvid det lättare samlas spån där. Axeln trycks då nedåt och det kuggar över. Funderar på (om det nu går) flytta gummiduken på ovansidan axeln.

Så här den 3:e vinterdagen (från sommarsolståndet räknat) som känner igen problemet?

DSC03244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kugghjulet med lagerbocken.

DSC03246.jpg
Skapa konto

Axeln trycker ned gummiduken i ett dike. Jag tycker att gummiduken borde gå ovanpå axeln.

DSC03245.jpg
Skapa konto

En annan bild. Staget är till för att låsa fast anhållet.

Ser onekligen mystiskt ut, men de är ju dewalt så frågan är ju om man ska vara förvånad. Ska egentligen inte yttra mig eftersom jag inte använt dewalt kapen men vore det min skulle jag nog försöka montera om "duken".

Har inte sådana problem med mina 2 precisio sågar :rolleyes:

Det finns ingen logik i det här. Men nu tror jag att jag hittat felet. Felet är att jag lurat mig själv genom att tro att det är något med paralellaxeln och duken för att det fungerar bara efter att jag blåst rent där och ingen annan stans.

Jag har noterat att den bakre skenan (den som kuggar över) som anhållet sitter i går ganska tungt trots att jag blåst rent den från bägge sidorna.

Och går skenan tungt så borde det bero på att det kommer in spån på nått konstigt sätt. Kom på att när jag blåser ren axeln och gummiduken passerar munstycket öppningen för axeln genom chassit ( syns på bild1 inlägg #1) på sågen och man får en renblåsning från annat håll av skenan.

Nu har jag spånsug kopplat till sågen, men tydligen blir det någon form av turbulens kring klingan som är starkare än vad spånsugen förmår, så spån blåser ut den vägen och in i skenan.

Det jag gjorde nu är att sätta dit silvertejp över öppningen så inte spån kan komma den vägen.

Provade att ta bort anhållet och bara köra med den bakre skenan och då ville den kugga över, men inte om jag bara körde med den främre skenan. Nu ska man inte köra på det sättet så det går nog bra så länge skenan går lätt. Det kan tyda på att det är nått fel på lagerbocken ändå.

Tror till 80% att detta var felet med det överkuggande anhållet. Framtiden får utvisa.

DSC03258.jpg
Skapa konto

Tätar hålet med silvertejp.

Har en DW744och är inte speciellt imponerad över anhållet alls. Visst det finkar och är snabbt men känslan i det är inte övertygande. Tittade på en Festool CS70 som var bra mycket dyrare. Men om jag måste köpa ny idag så kommer den att inhandlas utan tvekan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.