Byggahus.se

Varken ägare eller hustillverkare kan sälja tomten

1. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem
    Vi har hittat tomten vi vill bygga vårt hus på, men ingen kan/får sälja till oss.

Tomtägaren har kontrakt med en hustillverkare om försäljning av tomten, men han har ångrat sig och sitter och håller på pantbreven. Eftersom han inte vill bryta kontaktet kan han inte sälja till oss. Hustillverkaren kan inte heller sälja till oss eftersom ägaren håller på pantbreven.

Vad göra???

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Varken ägare eller hustillverkare kan sälja to

Det borde ju rimligen sluta med att husföretaget vinner. Har de ett giltigt köpekontrakt så borde inte ägaren kunna blockera affären.

Om jag vore er så skulle jag nog satsa på att hudföretaget kommr att kunna sälja tomten. Frågan är väl bara om ni vill vänta tills juridiken har haft sin gång.

3. E
    Medlem · Stockholm · 2 314 inlägg

Eld

Medlem

Det tar flera år att döda ett pantbrev...

4. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Nej, det tar inte flera år, snarare månader.

:)

5. E
    Medlem · Stockholm · 2 314 inlägg

Eld

Medlem

Ganska exakt två år i mitt fall... Föregående ägare fick deponera ett belopp (hos banken?) som motsvarade de förlorade pantbrevens värde under den tiden.

6. L
    Renoverare · E · 3 217 inlägg

Lindgrenski

Renoverare

Tog tog bara några veckor för oss att döda ett pantbrev som slarvats bort. Vad ägaren fick göra har jag ingen aning om.

7. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Tydligen finns det extremfall (som alltid ;)), men det vanliga är inte flera år i alla fall... :)

8. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Om jag hellre vill köpa av tomtägaren?

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Om nu "ägaren" har sålt tomten till ett husföretag, så förstår jag inte riktigt hur det skulle gå till att få köpa den av honom.

Under förutsättmning att det finns ett bindande köpeavtal (och saknade pantbrev är inget som gör avtalet ogiltigt), så är ju tomten såld.

Om säljaren sedan vägrar att "lämna över" så kommer köparen att stämma honom. Och kräva ersättning för hela sin förväntade vinst på affären (alltså även vinsten på huset).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.