Några riktiga amatörfrågor: Den nyinstallerade golvvärmen i badrummet fungerar dåligt och jag förstår inte varför. Kan det ha med jordfelsbrytaren att göra? Jag har tyvärr informerat mig för dåligt när den blev insatt i höstas och vet inte hur den funkar i detalj, men idag upptäckte jag att två knappar stod uppåt (så man såg 0), medan huvudknappen stod nedåt (1) vilket jag tolkar som att den slagit ifrån någonting. Det stod att man skulle testa den minst var 6 månad så det gjorde jag genom att trycka på testknappen. All ström kopplades då bort, precis som det är tänkt. Men kan det möjligen vara de där två knapparna till hgöer som står på 0 som gör att värmen är så låg i golvet? Men i så fall är det ju konstigt att det fungerar över huvudtaget. På en klisterlapp vid elskåpet som elektrikern satte dit står det att alla grupper skyddas av jordfelsbrytaren.
Golvvärmen heter EB-Therm 355, och har tidigare utan problem värmt upp badrummet till 27 grader vid test. Nu är det som sagt bara ljummet i golvet fast den är inställd på 26 grader, och rumsvärmen är kanske 16,17 grader
Tacksam för goda råd
Golvvärmen heter EB-Therm 355, och har tidigare utan problem värmt upp badrummet till 27 grader vid test. Nu är det som sagt bara ljummet i golvet fast den är inställd på 26 grader, och rumsvärmen är kanske 16,17 grader
Tacksam för goda råd
Ta en beskrivande bild på elskåpet så lär du få svar snabbare. Med vänlig hälsning, Ola
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det låter som du har en elcentral med jfb (huvudknappen) och 2 säkringar. Säkringarna har inget med jordfelsbrytaren att göra. Om säkringarna har löst ut så tyder det på att något är fel.
Funktionen är ju att en jordfelsbrytare kontrollmäter hela tiden att all ström som skickas in i elcentralen kommer tillbaka ut igen, rätt väg. Om vi som exempel tänker oss en trasig handdukstork. Du tar i den och får en stöt, det betyder att ström går från torken genom dig, mot något jordat, ex. golvet (som leder ström skapligt, om det är blött). Då går den strömmen ut ur huset via jord istället för genom elcentralen. Jorfelsbrytaren ser att det "fattas" ström, och bryter.
I elcentralen går strömmen skall in i huset till olika förbrukare, ex. din golvväme. Den strömmen passerar först jordfelsbrytaren, därefter går den via en säkring (proppar, eller automatsäkringar med liten spak). Säkringens uppgift är att bryta om dte går för mycket ström. Syftet är att hindra att det går så stor ström att ledningarna skulle kunna börja brinna.
Du har två avslagna säkringar i din central. Golvvärme går normalt på bara en säkring, såvida du inte har ett väldigt stort badrum. En säkring är vanligen på 10A. Det går då att driva 2,3 kW värme på den (10A x 230V = 2300W). Jag gissar att de säkringarna går till något annat, finns det ex. förberett för Tvättmaskin i badrummet?
Om jag fattar inlägget rätt så har golvvärmen fungerat? Då skulle jag snarast gissa på att det kan ha blivit fel på termostaten nu.
Funktionen är ju att en jordfelsbrytare kontrollmäter hela tiden att all ström som skickas in i elcentralen kommer tillbaka ut igen, rätt väg. Om vi som exempel tänker oss en trasig handdukstork. Du tar i den och får en stöt, det betyder att ström går från torken genom dig, mot något jordat, ex. golvet (som leder ström skapligt, om det är blött). Då går den strömmen ut ur huset via jord istället för genom elcentralen. Jorfelsbrytaren ser att det "fattas" ström, och bryter.
I elcentralen går strömmen skall in i huset till olika förbrukare, ex. din golvväme. Den strömmen passerar först jordfelsbrytaren, därefter går den via en säkring (proppar, eller automatsäkringar med liten spak). Säkringens uppgift är att bryta om dte går för mycket ström. Syftet är att hindra att det går så stor ström att ledningarna skulle kunna börja brinna.
Du har två avslagna säkringar i din central. Golvvärme går normalt på bara en säkring, såvida du inte har ett väldigt stort badrum. En säkring är vanligen på 10A. Det går då att driva 2,3 kW värme på den (10A x 230V = 2300W). Jag gissar att de säkringarna går till något annat, finns det ex. förberett för Tvättmaskin i badrummet?
Om jag fattar inlägget rätt så har golvvärmen fungerat? Då skulle jag snarast gissa på att det kan ha blivit fel på termostaten nu.
Tack för hjälpen så långt...jag har alltså ett elskåp av äldre modell, med porslinssäkringar. Det satt i huset när jag flyttade hit, för ett år sedan. I samband med detta hade jag hit en elektriker för att kolla elen som varit avstängd helt under två år. Han satte då in en jordfelsbrytare och kollade allt annat, och det är den jag avsåg när jag pratade om de två vippknapparna som tydligen slagit från och det står (0) på. Men jag är inte säker på att de är kopplade till något alls, för det händer inget om de ställs i 1-läge heller. Inga av porslinspropparna i elskåpet är heller sönder. Jag tror nog också att det är själva golvvärmen som inte fungerar som den ska...Jag läste i manualen att det är viktigt att rören till givaren är täta så de inte utsätts för drag. Kan det möjligen vara detta som är felet? Hur påverkar det i så fall? Hur kollar man om termostaten gått sönder?
Jag hittar ingen exakt likadan bild, men såhär ser "vänstra delen", där den ena vippkontakten sitter:
http://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-likstromspulskanslig-typ-a
Det står "cda425r" ovanför vippkontakten där. Till höger om denna del sitter två sådana här:
http://www.hager.se/e-katalog-produ...aergbrytare/dvaergbrytare-6ka/mcn110/6120.htm
Det är dessa jag menade som står på 0. Men det händer inget om man slår dem på 1 heller.
Slutligen så ser termostaten i badrummet ut exakt såhär:
http://www.ebeco.se/printpdf/616
http://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-likstromspulskanslig-typ-a
Det står "cda425r" ovanför vippkontakten där. Till höger om denna del sitter två sådana här:
http://www.hager.se/e-katalog-produ...aergbrytare/dvaergbrytare-6ka/mcn110/6120.htm
Det är dessa jag menade som står på 0. Men det händer inget om man slår dem på 1 heller.
Slutligen så ser termostaten i badrummet ut exakt såhär:
http://www.ebeco.se/printpdf/616
Det underliga är tycker jag att termostaten VERKAR fungera, den lyser grön om jag sänker gradtalet till 18 - vilket ju betyder att det är mer än 18 grader varmt. Och när jag höjer gradtalet börjar det lysa rött - vilket ska betyda att golvvärmen kopplas in och försöker höja tempen till den jag vill ha. Men golvtemperaturen blir alltså inte högre än 20 grader, det kan man se om man låser knappsatsen. Temperaturen håller sig konstant på 20 grader i golvet, det är bara ljummet. Men lyser rött gör det hela tiden. Man tycker att det borde bli varmare slinga i golvet om strömmen faktiskt kopplas på som den tycks göra.
1. Om du trycker på den blåa knappen på JFB= Jord Fels Brytare "Hager" då släcks ALL belysning inkl golv värmen (termostatets signallampa slocknar) ?? Har du flera JFB?
2. Installerades denna golvvärme hösten 2011 eller 2012.
3. Du har ju garanti på hela golvvärmepaketet, har du ring till El-installatören.
4. Kanske en dum fråga men att golvvärme inkl ev. klinker golv är en mycket trögt reglerad enhet, men det visste du nog.
5. Har du golvgivare (ingjutet tillsammans med golvvärmeslingan) eller rumsgivare (plac. på vägg eller i termostatet)
Tycker att det lutar åt termostat, fel ren gissning
2. Installerades denna golvvärme hösten 2011 eller 2012.
3. Du har ju garanti på hela golvvärmepaketet, har du ring till El-installatören.
4. Kanske en dum fråga men att golvvärme inkl ev. klinker golv är en mycket trögt reglerad enhet, men det visste du nog.
5. Har du golvgivare (ingjutet tillsammans med golvvärmeslingan) eller rumsgivare (plac. på vägg eller i termostatet)
Tycker att det lutar åt termostat, fel ren gissning
Redigerat:
1. Ja, allt slocknar om jag trycker på den. Jag testade det igår. Inga fler jordfelsbrytare finns.
2. Hösten 2012.
3. Tyvärr gäller inte garantin, eftersom jag gjorde misstaget att lita på en kompis för utläggning av golvkabeln, och inte tog dit elektriker förrän allt var klart fram till dosorna. Elektrikern sa klart och tydligt att "jag tar bara det på min behörighet som jag gjort och sett", dvs från dosan. Möjligen skulle det gå att få utbytt termostaten på garantin om det är den som är kass, men jag bryr mig inte om det där. En tusenlapp i straff kan jag ta för min dumhet. Men jag vill gärna ha reda på OM det är termostaten som är kass innan jag köper en ny. Jag får inte ihop hur det skulle kunna bete sig som det gör med en kass termostat - för värmen funkar ju - fast blir bara ljummen...
4. Jo - det vet jag ju. Kruxet verkar vara att själva slingan i golvet bara blir 20 grader - det kan man se på displayen.
2. Hösten 2012.
3. Tyvärr gäller inte garantin, eftersom jag gjorde misstaget att lita på en kompis för utläggning av golvkabeln, och inte tog dit elektriker förrän allt var klart fram till dosorna. Elektrikern sa klart och tydligt att "jag tar bara det på min behörighet som jag gjort och sett", dvs från dosan. Möjligen skulle det gå att få utbytt termostaten på garantin om det är den som är kass, men jag bryr mig inte om det där. En tusenlapp i straff kan jag ta för min dumhet. Men jag vill gärna ha reda på OM det är termostaten som är kass innan jag köper en ny. Jag får inte ihop hur det skulle kunna bete sig som det gör med en kass termostat - för värmen funkar ju - fast blir bara ljummen...
4. Jo - det vet jag ju. Kruxet verkar vara att själva slingan i golvet bara blir 20 grader - det kan man se på displayen.
För att testa så ber du den som kopplade in termostatet att koppla ur/demontera och sedan koppla in värmen och med en ampermeter mäta den ström som värmekabeln förbrukar. Är då strömmen OK då är det termostatet som krånglar.