1 075 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Varför triggas rörelsevakt till belysning hela tiden?
I klädkammaren hemma i huset är strömbrytaren utbytt mot en rörelsevakt som styr belysningen. Detta har funkat bra i många år men för någon månad sedan gick glödlampan. Jag konstaterade då att jag nått botten på min reservlampelåda och jag fick åka och köpa nytt. Blev nu förvisad till led-lampesortimentet och det var då allt strul började. Sedan ledlampan monterats tänder rörelsevakten ideligen belysningen i klädkammaren. Min gissning är förstås att rörelsevakter har en minimieffektbelastning som fordras för att de ska funka. Kan det stämma? Jag vet inte vad det är för märke på rörelsevakten men när jag kollar runt på snarlika produkter kan jag inte se att det finns någon minimibelastning angiven där. Eller kan det finnas någon annan anledning till att Led och rörelsevakter inte trivs bra ihop?
Det kan beror på att led-lampan är "lättdriven" och kan blinka till med jämna mellanrum beroende på inducerad spänning från rörelsedetektorns konstruktion. Den svaga spänningen räcker för att få lite ljus i led-lampan men ej med en vanlig glödlampa.
Om det skulle vara så att de är lättdrivna - finns det LED-lampor som inte är det? Något man ska titta efter vid köp?E etompau skrev:
Klicka här för att svara