Hej!
Har en Husqvarna Rider R 214 TC som är ca. 10 år gammal. Har alltid startar fint i början av säsongen men nu går den inte igång. Startmotorn drar runt men motorn startar inte igång ordentligt.
Jag har prövat följande:
1. Bytt båda tändstiften.
2. Bytt luftfilter.
3. Bytt oljefilter.
4. Bytt bränslefilter.
5. Tappar ur bränsletanken och bytt till ny bensin (95).
6. Prövat med startgas.
7. Mixtrat med choken.
Har försökt fånga hur den låter på video. Ber om ursäkt för dålig kvalite. Sista gången jag försöker starta motorn börjar batteriet ladda ur så den låter lite extra trög.
Vad kan vara felet? Det är lång kö till lokala verkstaden så om det är någonting jag kan fixa själv istället för att lämna in den vore det tacksamt, speciellt nu när gräset börjar bli långt...
Har en Husqvarna Rider R 214 TC som är ca. 10 år gammal. Har alltid startar fint i början av säsongen men nu går den inte igång. Startmotorn drar runt men motorn startar inte igång ordentligt.
Jag har prövat följande:
1. Bytt båda tändstiften.
2. Bytt luftfilter.
3. Bytt oljefilter.
4. Bytt bränslefilter.
5. Tappar ur bränsletanken och bytt till ny bensin (95).
6. Prövat med startgas.
7. Mixtrat med choken.
Har försökt fånga hur den låter på video. Ber om ursäkt för dålig kvalite. Sista gången jag försöker starta motorn börjar batteriet ladda ur så den låter lite extra trög.
Vad kan vara felet? Det är lång kö till lokala verkstaden så om det är någonting jag kan fixa själv istället för att lämna in den vore det tacksamt, speciellt nu när gräset börjar bli långt...
Har du kontrollerat så du faktiskt har gnista?
Likaså , byt batteriet till ett fräscht. Har det börjat bli trött , så är det dags.
Likaså , byt batteriet till ett fräscht. Har det börjat bli trött , så är det dags.
Batteriet byttes för 1-2 år sedan så det borde klara lite till kan jag tycka! Hur vet jag om jag har gnista? Har som sagt bytt ut båda tändstiften till nya, de gamla var sotiga och oxiderade när jag bytte. Har dragit åt ordentligt med nyckel.S Simonstahl skrev:
För att kolla om du har gnista så skruvar du ut tändstiftet och lägger det med tändkabeln ansluten mot motorn eller någon annan jordad del. Sen kör du startmotorn och kollar samtidigt om det syns gnista på tändstiftet. Kan va svårt att se i dagsljus ute om det är soligt och kan ibland va svårt att få bra kontakt mellan tändstiftet och motorn.
Som den ovan beskriver kollar du om motorn har gnista. Viktigt med rätt tändstift , så du har samma längd på det nya som det gamla.n0ir skrev:
Husqvarna har även en del säkerhetsbrytare , bl.a. under sitsen , sitter även en brytare till klippaggregatet. Så du har det i rätt läge , går tex inte att starta med aggregatet nedfällt.
Om jag minns rätt så går inte startmotorn om klippaggregatet är nedfälltS Simonstahl skrev:Som den ovan beskriver kollar du om motorn har gnista. Viktigt med rätt tändstift , så du har samma längd på det nya som det gamla.
Husqvarna har även en del säkerhetsbrytare , bl.a. under sitsen , sitter även en brytare till klippaggregatet. Så du har det i rätt läge , går tex inte att starta med aggregatet nedfällt.
Klicka här för att svara