Hej, jag har en borrhammare (Black & Decker KD661) med SDS-borrar. Men när jag försöker borra ett hål i en betongvägg så är det som att borren inte biter. Min lösning vid tidpunkten var att trycka hårdare. Men det hände i princip ingenting och det slutade med att hålet blev ca 1 cm djupt och själva borren smälte och blev till en spets. Jag förstår att man inte ska trycka för kung och fosterland, men det känns fortfarande som att något är fel. Är det någon som känner igen sig i problematiken och har någon lösning? Måste jag köpa en ny borr? Är det jag som gör helt fel? Kan det vara något fel på borren?

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Det låter som att du har fel borr och/eller att borrmaskinen endast roterar och inte hamrar.

• Gilla
Cheesen och 11 till
  • Laddar…
Du ska nästan inte trycka alls. Bara mata vartefter borren har ätit sig in. Borren måste få möjlighet att "slå", för att det ska fungera. Prova att hålla så löst att du känner slagen/studsarna.

• Gilla
Knight och 7 till
  • Laddar…
Låter som du träffat ett armeringsjärn eller något annat hårt som inte borren kan ta sig igenom.
Du kan inte se eller höra om du slagit i metall?
Åtgärder:
1. Köp en ny borr, tryck inte när du borrar.
2 flytta hålet lite typ 1-2 cm
3. Prova

• Gilla
Nyfniken och 13 till
  • Laddar…
Om du hade slagfunktionen på och inte borrade i armeringsjärn så är borren av för dålig kvalitet.
Med riktiga grejer behöver du endast pressa måttfullt när du borrar.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Okej, av vad jag kan utläsa så låter det som att det är fel bakom spakarna. Då ska jag ta med mig de och prova igen.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Om du hade slagfunktionen på och inte borrade i armeringsjärn så är borren av för dålig kvalitet.
Med riktiga grejer behöver du endast pressa måttfullt när du borrar.
Det är en gammal borr som jag fått, vet inte exakt årsmodell. Men har ni några förslag på vad för maskin man ska ha?

En riktigt borrhammare är ett måste. En vanlig borrmaskin med slagfunktion är för undermålig.

• Gilla
Åke Hagström och 10 till
  • Laddar…
Du kan köpa en billig borrhammare ex. på Jula. Men det skall vara just en borrhammare, inte en slagborr.

Men om du har borrat med en maskin med SDS fäste så lär det vara en borrhammare. Frågan är om du har haft slagfunktionen påslagen? Även med en usel borr borde du ha fått bättre resultat, om den verkligen slår.

Själva borren du använde, det var inte så att den redan var bränd? Det sitter en bit hårdnetall i spetsen, det är den som "gör jobbet". Om borren körs för hårt lossnar hådmetallen, sedan får man ungefär det resultat du beskriver.

• Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
Din BD slagborrmaskin är inte gjord för SDS-borrar.
Du behöver en riktig borrhammare eller byta till vanliga stenborr.

• Gilla
tompa_62 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan köpa en billig borrhammare ex. på Jula. Men det skall vara just en borrhammare, inte en slagborr.

Men om du har borrat med en maskin med SDS fäste så lär det vara en borrhammare. Frågan är om du har haft slagfunktionen påslagen? Även med en usel borr borde du ha fått bättre resultat, om den verkligen slår.

Själva borren du använde, det var inte så att den redan var bränd? Det sitter en bit hårdnetall i spetsen, det är den som "gör jobbet". Om borren körs för hårt lossnar hådmetallen, sedan får man ungefär det resultat du beskriver.
Hej, tack för svaret!
Den maskinen jag har nu är en borrhammare. Jag har fått göra en djupdykning i skillnaden mellan borrhammare och slagborr så den saken är jag nu säker på. Och slagfunktionen var påslagen. :D

Vad gäller själva borren så tog jag en som jag iaf trodde var ny, men tittade såklart inte så noga. Men då kan jag kanske kolla på att köpa en ny sån.

AXS
Använd elektrisk borr, grön, märke Black & Decker, rostig borr, på metallbakgrund, delvis solbelyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här duger inte, det är för mycket snurr och för lite slag.

Åk till Jula eller liknande och köp något som de rekommenderar. Borde kosta under 1000:-.

• Gilla
  • Haha
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Din BD slagborrmaskin är inte gjord för SDS-borrar.
Du behöver en riktig borrhammare eller byta till vanliga stenborr.
Oj! Nyheter för mig. Vill du utveckla vad du menar att den inte är gjord för SDS-borrar? Hur vet jag vad det är för borrhammare jag ska ha?

• Gilla
  • Haha
widheg och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
S shigeon skrev:
Oj! Nyheter för mig. Vill du utveckla vad du menar att den inte är gjord för SDS-borrar? Hur vet jag vad det är för borrhammare jag ska ha?
Skillnaden är milsvida.

Anekdot! Kommer aldrig glömma när jag körde sönder en slagborrmaskin hemma när jag skulle sätta upp en tv. Den brann upp. Så det blev Bauhaus och köpa mig en borrhammare. Där och då förstod jag inte skillnaden och tog borrhammaren för ”den såg häftig ut” och var en Bosch blå. Det var typ enda kriteriet då.

Kom hem och börja borra. Det var som att köra en kulspettspenna i varmt smör. Borret liksom bara flög in utan att jag behövde trycka eller svära.

Jag har haft min i 7-8 år snart och älskar varje gång jag får använda den. Åk och köp en riktig borrhammare du med och släng det där skriketyget du har!

https://www.bauhaus.se/borrhammare-...chYvx7P2Z5OU32D0YRBmN7xH7OCCXZQwaAoquEALw_wcB

• Gilla
ajaxajax2000 och 9 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
[bild]
Den här duger inte, det är för mycket snurr och för lite slag.

Åk till Jula eller liknande och köp något som de rekommenderar. Borde kosta under 1000:-.
Okej! Tusen tack för hjälpen. Skönt att få svar på frågan! :D Släng och köp nytt helt enkelt.

• Gilla
ajaxajax2000 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.