Hej
Jag hade 1 bar på tryckmätaren den 18 augusti. Efter 6 dagar har trycket sjunkit med 0,2 bar. Apparaten ligger i garaget som är 15 meter långt ifrån huset. Vad är det orsaken? Är det vanligt? Väldigt tacksam för tips och råd. Mvh Bokani

Tryckmätare vid 1,5 bar på en röd expansionskärl i en VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Manometer med tryckmätning ungefär 1,5 bar, monterat på ett rörsystem.
Skapa konto

Värmepannrum med grön vattentank, kopparledningar, expansionskärl och mätare.
Skapa konto

Kan vara tempsvängningar i systemvattnet. Dvs inget fel. Min panna skiftar 0,7b från sommar till vinter.
Kan vara 8 andra saker också, men tänk inte på dem nu. Avvakta.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Kan vara tempsvängningar i systemvattnet. Dvs inget fel. Min panna skiftar 0,7b från sommar till vinter.
Kan vara 8 andra saker också, men tänk inte på dem nu. Avvakta.
Tack för svaret, men den har sjunkit 0,2 bar bara i 6 dagar, är det normalt att skifta så mycket under en kort tid?
mvh bokani

ja om temperaturen i systemet har sjunkit under denna period.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja om temperaturen i systemet har sjunkit under denna period.
Hej och tack,
betyder det att man ska sjustera trycket varje vecka om tryckvisaren ska vara mellan 0,5 och 1?

Jag trodde att det är läckage i systemet.
Mvh Bokani

K
Bokani Bokani skrev:
Hej och tack,
betyder det att man ska sjustera trycket varje vecka om tryckvisaren ska vara mellan 0,5 och 1?

Jag trodde att det är läckage i systemet.
Mvh Bokani
Nej. Trycket i systemet varierar naturligt i och med att temperaturen skiftar.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Har du ett tryck som faller även när temperaturen stiger i systemet så finns det anledning att leta läckage. Övervaka detta så du får lite känsla för vad trycket är vid olika temperaturer på vattnet.

Om du har ett för litet expansionskärl kan du ju behöva putta i lite extra vatten om trycket sjunker under 0,5, det kommer isåfall smita ut genom säkerhetsventilen när vattnet i systemet är varmt senare i höst.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Brukar det inte vara en röd pil på dessa mätare också? För att markera lägstanivån?

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Är ditt expansion kärl helt eller..
Är blåsan trasig så beter det sig så där..
Är säk ventilen hel?
Kolla expansion ledningen om det är fuktigt..

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Har precis bytt ett identiskt kärl pga trasig blåsa.
Kolla om det kommer vatten ur luftnippeln om du trycker till lite snabbt.
Kommer vatten är det byte som gäller av kärlet.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Säkventilen ska vara 1bar mer än system trycket.
För att den ska ha utrymme vid expansion

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Bokani Bokani skrev:
Hej
Jag hade 1 bar på tryckmätaren den 18 augusti. Efter 6 dagar har trycket sjunkit med 0,2 bar. Apparaten ligger i garaget som är 15 meter långt ifrån huset. Vad är det orsaken? Är det vanligt? Väldigt tacksam för tips och råd. Mvh Bokani

[bild]
[bild]
[bild]
Att du specifikt vet att trycket var på 1 bar, och även har fotat det, den 18 augusti, tyder på att du har höjt trycket för att det innan dess varit för lågt.
Att det 6 dagar efter sjunkit med 0,2 bar, behöver inte möjligtvis betyda att något är fel. Svängningar i tryck kan ske, av olika faktorer.

MEN.
Med tanke på att du av oförklarlig anledning den 18 augusti fotade trycket i ditt värmesystem, för att sedan 6 dagar senare fotar det då det sjunkit 0,2bar och publicerar det här, får mig i tankebanan, av att trycket ditt sjunker med tiden.

Jag tror, såhär:
Antingen kan ditt expansionskärl strula.
Ett felande expansionskärl kan ge många olika symptom, trycket kan öka, och sjunka, relativt "fort".
Trycket ter sig konstigt och oberäkneligt, av manometern att dömma.

Självklart kan problemet även ligga i en trasig manometer också, men det känns oerhört osannolikt.

Nej, mina 5 cent, lägger jag på att du faktiskt, tyvärr, har något litet läckage i ditt värmesystem, som sakta men säkert tömmer ditt värmesystem på vatten.
Någonstans, läcker det, och det behöver inte ens vara mycket.

Det är vad jag tror, efter en egen bedömning, över internet, och ang. Informationen jag fått.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.