Tjena!

Köpte mitt första hus förra sommaren. Visste att det varit problem med krypgrunden tidigare men en avfuktare var installerad och besiktningsmannen anmärkte bara på lukten(vilket jag inte tyckte var nån fara). Han nämnde att golvreglarna var missfärgade men inget att bry sig om....

Hur som haver, så har min avfuktare kapitulerat. Vilket har fått mig att bli måttligt orolig över vad som sker där nere.

Det jag vill reda ut är om reglarna faktiskt är missfärgade eller om det är någon sorts mögel. Kanske behandlade av nått slag då det enbart är ytligt? Huset är från -68.

Låt fantasin flöda!

1.Denna kulör är genomgående. Dock ser det ut som vissa partier är helt svarta.

DSC07143_small.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Märkliga grejer?

DSC07135_small.JPG
Skapa konto

3. Vad händer egentligen här? Tjäran från syllpappen som tar över plankan?

DSC07128_small.JPG
Skapa konto

4. Reglarna upp mot luckan verkar ha "klarat" sig.

DSC07148_small.JPG
Skapa konto

Färgen på reglarna verkar vara mörkare i ena delen av krypgrunden.

Simma lugnt!

Kan tillägga att förtroendet för besiktningsmannen inte direkt står högt i kurs då jag efter renovering av ytskikten hittat en jävla massa djävulskap....

För mig ser det ut som man har impregnerat virket med cuprinol.

Även för min del ser det ut som impregnering. Dock vet jag inte om det är Cuprinol.

Vad luktar det om trät? Kan vara tjära utblandat i terpentin eller spillolja också.

Det ser ut som om trossbotten är gjord av asfaboard. Den är ökänd för att hänga ner mellan bjälkarna så att stora hål öppnas mellan skivorna. Fri väg för möss. Har sett skräckexempel. En typ av uppdrag som ingen vill ha är att åtgärda den sortens fel i gamla grunder. Ligga och isolera om underifrån när knappt näsan får plats... mmm...

VH/Findus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.