Y
Är det enbart en kostnadsfråga eller är presskopplingar mer hållbara?

Funderar på att göra om min värmestam men har inte kunskap hur man hanterar pressverktyget så klämringskopplingar lockar mer.

Går fort. Samt att du inte kan göra något själv i ett senare skede. Sen tror jag dom är lättare att jobba med, tryck röret i botten och pressa, mindre felorsaker.

Presskoppling:
Stick in röret i kopplingen.
Sätt dit verktyget.
Tryck på knappen.
Då är det rätt gjort.

Klämring
Ungefär lika men du ska dra åt lagom, och vad är lagom.

Nackdelen är att verktyget för presskopplingar är dyyyrt.
Med klämring så har du väl redan 2 skiftnycklar.

Protte

peternicklas
prototypen skrev:
Presskoppling:
Sätt dit verktyget.
Tryck på knappen.
Då är det rätt gjort.

Klämring

Protte
Verktygen kostar en slant. Men det finns en beg marknad för dem. Tittade på detta när vi bytade rör, panna samt element i källaren. Presskopplingar är rätt mycket billigare så det var nästan lönt att köpa en ny maskin för presskoppling.

Y
Men det är ingen byggregel som säger att man inte får ha klämringskopplingar då sålänge rören är synliga?

(Kan låna ett pressverktyg, har aldrig kollat närmare på den hur den serut.)

Jag har sett nya pressningar som har läckt, och att folk tagit penna och markerat vilka som är färdigpressade. Så Jag har trott att man kanske gör två pressningar?

Redigerat:
På de som installerats hos mig sitter det en röd plastgrej som går sönder vid pressningen så är alla röda grejer borta är allt pressat.

Protte

M
prototypen skrev:
Presskoppling:
Sätt dit verktyget.
Tryck på knappen.
Då är det rätt gjort.

Klämring

Protte
Tillverkarna brukar vara ganska tydliga med hur hårt man ska dra och i de flesta fall handlar det om handkraft och sedan ca 1 varv till med skiftnyckel.

Priset är den stora anledningen till att man tar press framför kläm. Som jag förstår det.

Presskopplingar mycket säkrare och mindre risk för fel, klämring en sämre produkt som man bör undvika.
Har pressat i 20 år.
MVH

En stor fördel med presskopplingar är att man slipper heta arbeten som är aktuellt om man löder. Dessutom blir synliga kopplingar snyggare eftersom metallen inte oxideras som vid lödning.
Lödning var ju tidigare det billigare alternativet till klämringskopplingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.