8 759 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Varför löjligt dyra impulsfjädrar?
Sida 1 av 2
Kollar man på elbutik mfl ställen kostar impulsfjädrar storleksordningen 10:-/st om man köper 10st. Är ute efter storleksordningen 50-75st till Exxact-brytare. Nån som vet något billigare alternativ, med tanke på att det går att köpa sortimentaskar med 200 fjärdrar i massa olika storlekar för 79:- känns 10:-/st märkligt dyrt eller har impulsfjädrar nån speciell egenskap som jag missat som gör dem extra dyra?
Jag gissar att de kostar så mycket för att de kan göra det, dvs de säljs ändå.
Det vore såklart möjligt att mäta längd, diamater och fjäderkonstant och sedan köpa in dem för småpengar någon annan stans. Men frågan är om du tycker att det är värt att lägga ner det jobbet för att spara 5-600kr.
Det vore såklart möjligt att mäta längd, diamater och fjäderkonstant och sedan köpa in dem för småpengar någon annan stans. Men frågan är om du tycker att det är värt att lägga ner det jobbet för att spara 5-600kr.
Det är väl för att de flesta köper 1-2 inpulsfjädrar, och även om fjädrarna i sig kostar i det närmaste noll så så blir det en massa kringkostnader för laghållning, logistik och personalkostnader. Man kan ju jämföra med karmskruvar som kostar 6 kr/st på byggmax.
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Kolla med en lokal elgross om du inte kan få köpa där istället...
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Hör av dig till tex denna säljare på Ebay: http://www.ebay.com/itm/10ea-220-Yu...332?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27dd34ac94
Eller sök efter "compression spring"
Har garanterat bättre priser.
Eller sök efter "compression spring"
Har garanterat bättre priser.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
i något enstaka nödfall så går det ibland att slakta en bläckpenna på fjädern och klippa i lagom längd. Dock anser jag att de riktiga fjädrarna helt klart är bäst.
Sist jag köpte impulsfjädrar kostade de ca 68:- listpris. Du borde kunna få dom föt iaf 50:-/st av din elektriker, troligtvis ännu billigare.
Min grossist gjorde dock förlustaffär på mig sist, visade klart o tydligt upp en full påse (10 st) men när fakturan kom va de bara en st á 68 kr minus rabatt.
Min grossist gjorde dock förlustaffär på mig sist, visade klart o tydligt upp en full påse (10 st) men när fakturan kom va de bara en st á 68 kr minus rabatt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
1 pkt tänkte säljaren, styck tänkte datasystemet.DjAlbert skrev:Sist jag köpte impulsfjädrar kostade de ca 68:- listpris. Du borde kunna få dom föt iaf 50:-/st av din elektriker, troligtvis ännu billigare.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Hehe typ den dagen jag köpte Wago 222 för en 35kkr xD Eller snarare så att grossisten system sa st (x antal i ett paket) men vårt system sa st i paket. Dvs jag hade enligt vårt system köpt tex 75askar med tex 100st i. Tog en stund att reda ut det.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Det är samma.