Hej, skulle behöva lite hjälp ang varför min klippo låter som den gör. Hur jag än gör så får jag ingen jämn tomgång… förgasaren är rengjord och nytt filter sitter på. Svår startad och stängde av sig själv då den gick ner i varv och klarade inte driva runt…

Sådär låter väl alla Briggs?

D Dilato skrev:
Sådär låter väl alla Briggs?
Kan väll inte vara ett normalt ljud då den går upp och ner i varv konstant?

N
N Nicklas Bensby skrev:
Kan väll inte vara ett normalt ljud då den går upp och ner i varv konstant?
Låter helt klart bränslerelaterat. Den drar inte tjuvluft någonstans?
Hör med Anders på Anders förråd (YouTube) om du inte redan gjort det. Han är otroligt duktig på gräsklippsrmotorer.

Bensinen är väl självklart fräsh (nyinköpt och påfylld)?

Min urgamla klippo låter precis så där (troligen slappa fjädrar på förgasarens regulator) och hostar också ibland till som om den missat en tändning.

Men den klipper bra så det är inget egentligt problem 😮

N Nalleman64 skrev:
Låter helt klart bränslerelaterat. Den drar inte tjuvluft någonstans?
Hör med Anders på Anders förråd (YouTube) om du inte redan gjort det. Han är otroligt duktig på gräsklippsrmotorer.
Inte vad jag vet iallafall, vart skulle den kunna dra tjuvluft isåfall? Någon packning eller ngt som har gett sig då eller? Får kolla med honom

D Dilato skrev:
Bensinen är väl självklart fräsh (nyinköpt och påfylld)?

Min urgamla klippo låter precis så där (troligen slappa fjädrar på förgasarens regulator) och hostar också ibland till som om den missat en tändning.

Men den klipper bra så det är inget egentligt problem 😮
Ja det är den. Ja den är ju svårt startad men tändstiftet är helt nytt.

Den klipper ju som den ska, mer att det är irriterande att den hackar sig fram…

N Nicklas Bensby skrev:
Ja det är den. Ja den är ju svårt startad men tändstiftet är helt nytt.

Den klipper ju som den ska, mer att det är irriterande att den hackar sig fram…
Jag brukar alltid fråga vad du tankar med. Det har betydelse.

P Per i Hamrånge skrev:
Jag brukar alltid fråga vad du tankar med. Det har betydelse.
Tankar med vanlig 95 bensin

N
N Nicklas Bensby skrev:
Inte vad jag vet iallafall, vart skulle den kunna dra tjuvluft isåfall? Någon packning eller ngt som har gett sig då eller? Får kolla med honom
Hör med Anders om han har något tips. Hans videor på YouTube är mycket informativa.
Något fel på din maskin är det ju helt uppenbart för så där ojämn skall tomgången inte vara och dessutom är den ju orkeslös.
Alkylatbensin är avsevärt bättre än 95 oktan från macken.

N Nalleman64 skrev:
Hör med Anders om han har något tips. Hans videor på YouTube är mycket informativa.
Något fel på din maskin är det ju helt uppenbart för så där ojämn skall tomgången inte vara och dessutom är den ju orkeslös.
Alkylatbensin är avsevärt bättre än 95 oktan från macken.
Kan man skriva till honom privat på hans YouTube då? Ja något är det ju som du säger… ja jag får kanske testa den andra bensinen

N Nicklas Bensby skrev:
Tankar med vanlig 95 bensin
Det är orsaken. Prova med alkylatbensin. Helst Aspen.
Bilbensin kleggar igen bränslesystemet. Specielt om gammal 95 finns kvar i systemet över vintern.
Alkylat är 100% ren bensin, inga tillsattser, reduktioner, eller annan skit som i värsta fall förstör görgasaren.
Enda anledningen till att den inte rasat ihop för länge sedan är för att det är en klippo. De är tåliga. Men till slut klarar den det inte.

P Per i Hamrånge skrev:
Det är orsaken. Prova med alkylatbensin. Helst Aspen.
Bilbensin kleggar igen bränslesystemet. Specielt om gammal 95 finns kvar i systemet över vintern.
Alkylat är 100% ren bensin, inga tillsattser, reduktioner, eller annan skit som i värsta fall förstör görgasaren.
Enda anledningen till att den inte rasat ihop för länge sedan är för att det är en klippo. De är tåliga. Men till slut klarar den det inte.
Jaha okej fattar! Får ta och köpa en sån då!👍🏻👍🏻

• Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
N
N Nicklas Bensby skrev:
Kan man skriva till honom privat på hans YouTube då? Ja något är det ju som du säger… ja jag får kanske testa den andra bensinen
Du kan ju skriva en kommentar på hans senast publicerade video eller testa adressen som finns under "Mer" i presentationen av kanalen:

https://youtube.com/@andersforrad?si=GW3YOQYBfwJJ9Nwo

Hade exakt samma ljud på min Klippo, plus att den ibland dog när den blev varm. Bytte packning mellan förgasare och motorn sen gick den perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.