I
Hej!

Jag har nyligen bytt kommod i badrummet och satte tillfälligt dit stoppventiler på ingående vatten. Nu när jag monterat tillbaka allt får jag inte varmvatten-slangen att hålla tätt, den droppar rejält. Kopplingen är konisk, och jag har dragit åt ordentligt, nästan så att gängorna känns på gränsen. Men ju hårdare jag drar, desto mer verkar det läcka.

Jag har testat med både lin och tätmassa, men det hjälper inte. Jag kan även se att kopplingen läckt tidigare, med blå avlagringar som spår. Gängorna ser dock ut att vara i gott skick.

Någon som har tips på vad jag kan göra här?

Vattenledningar under en kommod med två flexibla slangar och stoppventiler, där en av slangarna syns ha problem med läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en metallslang och konisk koppling i ett badrum, hållna av en person i blå handske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av rörkoppling under badrumskommod med synliga gängor och tätningsmaterial, problem med läckage från varmvattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en konisk rörkoppling under ett handfat som visar tecken på läckage med blå avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konisk vattenkoppling med läckage under handfat, visar avmonterad varmvatten-slang och stoppventil med blå avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av två metallrör och ventiler i ett badrum med tätning av lin på ena kopplingen. Spår av tidigare läckage synliga på kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på två kopplingar under ett handfat, med blå avlagringar och tydliga spår av läckage runt den högra kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vattenkopplingar under handfat, den vänstra med lin tätning synlig. Båda kopplingar har slangar av rostfritt stål och kan anslutas till vattenförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av läckande varmvattenanslutning med konisk koppling i ett badrum, täckt med lin och tätmassa, visar tidigare vattenläckage med blå avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konisk vattenkoppling med blå avlagringar, visar tecken på läckage och lin tätning. Gängad metallslang synlig i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två metallkopplingar med gängor och tätningsmaterial, varav en koppling visar tecken på läckage och blå avlagringar, i badrumsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det alltså samma koppling som tidigare var tät, eller har du bytt blandare och har en ny kona?

Det jag är ute efter är att de olika fabrikaten av kopplingar är inte nödvändigtvis kompatibla. De har lite olika konor.

Oavsett så skulle jag nog byta kopplingen, alltså skruva loss den lintätade kopplingen och prova med en ny koppling (täta gängkopplingen med lin igen). Försök få bort konan från röret (påstås gå om man klämmer den växelvis runt om med en ploygrip), och kör med nya delar.
 
Ska det verkligen vara lin i en klämkoppling? Jag tror inte det. Konan ska väl räcka för att få det tätt?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
I
Det är exakt samma prylar som har suttit där i 14 år. Man kan se att det har skett ett visst läckage eftersom det har bildats lite avlagringar, och som man ser på bilden har kromet lossnat lite från kopplingen. Vi har nu rengjort blandaren, vilket antagligen inkluderat konan, så det kan vara därför det droppar lite mer nu. Den högra (kallvatten) är inget problem, den håller tätt men ser i övrigt likadan ut som den vänstra (varmvatten). Den vänstra däremot, oavsett hur mycket jag spänner den, så läcker det från konan. Ju mer jag spänner, desto mer läcker det. Har försökt få konan att ligga rakt mot kopplingen. Igår var jag orolig för att dra sönder gängorna, så att inte ens stoppluggen skulle passa på. Men gängerna ser fina ut tycker jag.

Så jag borde testa att byta kopplingsdelen som sitter på röret från väggen, alltså den yttersta delen. Är det någon som kan se på bilderna exakt vad jag ska köpa? Jag är uppenbarligen ingen expert på VVS.

Stoppen jag köpte var R10, och den passade fint, men det ser nästan ut som att vinkelkopplingen från väggen är större? Annars hade kanske denna passat: https://www.hornbach.se/p/skruvdel-rak-vatette-g10-1947712/10617716/. Men jag undrar om vinkelkopplingen kanske är en R15. Kan man mäta det utan att behöva koppla isär, eller ska det stå någonstans på vinkelkopplingen?

Förresten, när man tätar med lin, ska man alltid använda tätningsmassa också?
 
I
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ska det verkligen vara lin i en klämkoppling? Jag tror inte det. Konan ska väl räcka för att få det tätt?
Nej, jag håller med, det var mest en sista utväg men insåg när jag satte linet att vattnet kunde lika bra fly ut genom kopplingen vid slangen upppåt. Så här ska troligen aldrig vara lin nej.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Förresten, när man tätar med lin, ska man alltid använda tätningsmassa också?
Bara kontrollfråga: Du har väl inte haft lin i den koniska kopplingen, eller på gängorna som hör till den koniska kopplingen?

Gängkopplingen behöver tätas med lin eller liknande. Om du använder lin så skall du använda tätningspasta också som brukar säljas i paket med lin.

Personligen har jag använt gängtejp med blandat resultat, jag brukar få göra om det 2 eller 3 ggr innan det blir tätt. Med lin är svårigheten att få dit lin så att det kommer in i kopplingen. Man lindar på det "fel", så att hela kakan med lin och pasta skjuts framför när man skruvar ihop. Första gångerna brukar man få linda på lin ett par ggr,. innan man lyckas få in det i kopplingen. Men sedan blir det alltid tätt. Jag har inte lyckats göra en enda lin koppling som inte är tät.

Det finns även "gängsnöre", har för mig att det finns nu även på Hornbach, skall kombineras med medföljande smörjmedel. Jag har använt det på mina senaste kopplingar. Lättare att få på plats på första försöket, och verkar alltid bli tätt, som lin.
 
I
H hempularen skrev:
Bara kontrollfråga: Du har väl inte haft lin i den koniska kopplingen, eller på gängorna som hör till den koniska kopplingen?

Gängkopplingen behöver tätas med lin eller liknande. Om du använder lin så skall du använda tätningspasta också som brukar säljas i paket med lin.

Personligen har jag använt gängtejp med blandat resultat, jag brukar få göra om det 2 eller 3 ggr innan det blir tätt. Med lin är svårigheten att få dit lin så att det kommer in i kopplingen. Man lindar på det "fel", så att hela kakan med lin och pasta skjuts framför när man skruvar ihop. Första gångerna brukar man få linda på lin ett par ggr,. innan man lyckas få in det i kopplingen. Men sedan blir det alltid tätt. Jag har inte lyckats göra en enda lin koppling som inte är tät.

Det finns även "gängsnöre", har för mig att det finns nu även på Hornbach, skall kombineras med medföljande smörjmedel. Jag har använt det på mina senaste kopplingar. Lättare att få på plats på första försöket, och verkar alltid bli tätt, som lin.
Ingen lin på konan, men jag testade ändå att lägga på det på gängorna. Jag insåg dock snabbt att det inte skulle göra någon skillnad, så jag tog bort det igen.

Man kan tydligt se att de har använt lin på kopplingen från väggen, så om den delen ska bytas behöver jag lägga på ny lin där.

Jag föredrar också själv lin och tätningsmassa (eller vad det nu kallas) då jag har dåliga erfarenheter av gängtejp.

Har du någon idé om vilken koppling jag bör köpa och sätta där? Jag misstänker att problemet lika gärna kan sitta i konkopplingen från blandaren egentligen.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ska det verkligen vara lin i en klämkoppling?
Nej, det skall det inte. Ett litet knep kan dock vara att linda två (2) varv med gängtejp slätt på konan och dra ihop det. Bästa vore nog dock att byta ut konan mot en ny, men ser det inte ut som en förminskning?
Jag är tyvärr lite dålig på TAs FPL kopplingar så den passar jag till någon annan.
 
När det gäller vilken koppling du skall ha så finns det ett par möjligheter.

Du får ta reda på vad det är för gängdimension på gängade sidan. Troligen R15 (kallas även R1/2). Och diametern på röret som konan sitter på. Och så köper du en koppling med ex. R15 och 10mm klämkoppling.

Eller så, när det gäller inkoppling av blandare används ofta s.k "halvkoppling". Det är en koppling som klämmor om röret, men utan konisk koppling, den skall skruvas mot en gängad rörände. I det fallet skall du alltså ha ex. en halvkoppling 10mm för R15 gänga (eller vilka dimensioner du har). Den skall sedan gängas mot en utanpåliggande R15 gänga. Så du får sätta en nippel med R15 utanpåliggande åt båda håll i din nuvarande invändigt gängade vinkelkoppling. Täta gängorma med lin (alltså inte på halvkopplingen).

Man bör tänka på att den gängade änden på en konisk koppling är inte samma sak som en gängad rördel. Den har en "vassare" ände, så om man skruvar en koppling med planpackning (som en halvkoppling har, eller ex. en pexslang med lekande mutter) mot en konisk rörände, så kan den vassa änden skära igenom packningen.
 
Jag skullle kosta på mig två helt nya vinklar anpassade för ändamålet
 
I Ironside skrev:
Jag misstänker att problemet lika gärna kan sitta i konkopplingen från blandaren egentligen.
Jo det kan vara konan som är fel på något sätt. Men själva röränden som konan sitter på kan det inte vara fel på om det inte finns skador i stil med repor på längden, eller givetvis om den är sprucken.

När det gäller konan så finns det minst två typer som inte är kompatibla. Det rätt välkända märket Vatette använder en kona som är längre som inte passar bra med andra fabrikat. Sätter man en kona från annat fabrikat i en vatette koppling så går muttern nästan i botten innan konan börjar klämmas, konan är för kort. Och tvärtom så når muttern på andra fabrikat nästan inte fram för att gängas på om man har en lång kona. Sedan tror jag att det kan skilja på vilken vinkel konan har mellan fabrikat. Är det fel vinkel så blir det väldigt lite metallyta som kläms ihop och skall täta.
 
K krambriw skrev:
Jag skullle kosta på mig två helt nya vinklar anpassade för ändamålet
Fast vinklarna här har klämkopplingar. Då kan man hamna i samma kompatibilitetssituation vid ett byte, om man inte får loss konorna, utan att skada rören. jag skulle behålla vinklarna och sätta nipplar och halvkopplingar.

Men når rören från blandaren fram om det inte sitter den där extra kopplingen som vi har nu?
 
Kanske peta in ballofixer på båda??
 
  • Gilla
The Dankster
  • Laddar…
I
Ballofixer är nog ingen dum idé! Om jag byter ut kopplingen som sitter där idag så att det blir en övergång till R10, hur tar jag då reda på vilken storlek som behövs i andra änden? Vilka storlekar kan vara rimliga? Ett alternativ är att köpa flera olika storlekar och sedan lämna tillbaka det som inte passar. Det känns nämligen inte särskilt lockande att behöva stänga av vattnet, skruva isär allt för att mäta och sedan sätta ihop det igen bara för att köpa rätt delar.
 
I
Om det skulle vara konen från blandaren som är kass, hur åtgärdar man det? Antar att man inte får lägga tätningsmassa på utsidan av konen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.