1 850 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Varför knäpper det i mitt hus?
När det väl börjar oavsett på dagen så knäpper det flera timmar på raken med ca 45 - 60 sekunders intervall som tätast, så länge det håller på. Just nu blir intervallerna mellan knäppningar betydligt längre.
Och vad jag erfarit tystnar det snart helt.
För att komma igång ikväll eller till morgonen.
Låter ungefär som om man knackar lite på en köksbänk med runda delen av skedennotten på en tesked. Lite dovare.
Kan inte säga att det är beroende av vare sig inner eller yttertemp
Vet att inne i väggen där det knäpper finns avluftningsröret till avloppet draget. Från krypgrunden upp genom inner och yttertak i enplanshuset.
Krypgrund, sk ytonglåda. Som en upp- och nedvänd skokartong byggd av 4 meters armerade Ytongbalkar.
Huset byggt ovanpå detta med halvtimmer som ytterfasad /yttervägg fritt stående från resvirket.
Är det längdutvidgning i avluftningsröret som orsakar knäppningarna?
Detta trots att tempen i grunden är stabil runt ca 9 grader och inomhus, runt 22 grader.
Visst variation inomhus då vi eldare med ved.
Ovan taket mellan vindsisolering mellan bl a takstolar och genomgång av yttertak finns ingen isolering runt röret. Så där är i o f s temp variationen större. Påverkas av yttertempen.
Och vad jag erfarit tystnar det snart helt.
För att komma igång ikväll eller till morgonen.
Låter ungefär som om man knackar lite på en köksbänk med runda delen av skedennotten på en tesked. Lite dovare.
Kan inte säga att det är beroende av vare sig inner eller yttertemp
Vet att inne i väggen där det knäpper finns avluftningsröret till avloppet draget. Från krypgrunden upp genom inner och yttertak i enplanshuset.
Krypgrund, sk ytonglåda. Som en upp- och nedvänd skokartong byggd av 4 meters armerade Ytongbalkar.
Huset byggt ovanpå detta med halvtimmer som ytterfasad /yttervägg fritt stående från resvirket.
Är det längdutvidgning i avluftningsröret som orsakar knäppningarna?
Detta trots att tempen i grunden är stabil runt ca 9 grader och inomhus, runt 22 grader.
Visst variation inomhus då vi eldare med ved.
Ovan taket mellan vindsisolering mellan bl a takstolar och genomgång av yttertak finns ingen isolering runt röret. Så där är i o f s temp variationen större. Påverkas av yttertempen.
Redigerat:
Envis trägnagare, s.k dödsur..?
Nu har jag hittat ett samband.
Kallt om natten, typ - 10 grader. Kl 12 stiger tempen i fina solvädret. 0 - gradigt.
Ingen snö på taket.
Nyss börjar knäppandet! Rätt högljutt
Alltså handlar om tempen på den oisolerade
vinden som påverkar det oisolerade luftningsröret till avloppet.
Kallt om natten, typ - 10 grader. Kl 12 stiger tempen i fina solvädret. 0 - gradigt.
Ingen snö på taket.
Nyss börjar knäppandet! Rätt högljutt
Alltså handlar om tempen på den oisolerade
vinden som påverkar det oisolerade luftningsröret till avloppet.
Slutade knäppa mot kvällen.
Minus 11 grader ute denna morgon.
Eldar fortfarande kl 10.
Helt tyst än så länge.
Solen lyser på svarta snötomma Regent Planja-taket, som ligger läktat ovanpå befintligt Shingeltak.
Kl 11 börjar dagens knäppande. Nu en gång varje halvminut.
Minus 11 grader ute denna morgon.
Eldar fortfarande kl 10.
Helt tyst än så länge.
Solen lyser på svarta snötomma Regent Planja-taket, som ligger läktat ovanpå befintligt Shingeltak.
Kl 11 börjar dagens knäppande. Nu en gång varje halvminut.
Redigerat:
Har du bott länge i huset?
Det jag undrar är om det här är ett nytt fenomen som inte har funnits tidigare om åren. Eller är du ganska nyinflyttad så att det bara är du som inte märkt knäppningar tidigare?
Det är ju väldigt vanligt att värmesystemet knäpper om något av rören ligger emot trä någonstans. Ljudet sprider sig lätt genom hela huset och låter ganska ofta orimligt högt, i vissa fall så illa så att man tror att någon spikar i andra änden av huset. Det går inte heller lätt att inspektera vart problemet uppstår eftersom värmerören oftast går under golv. Dessutom så blir problemet oftast värst på vår och höst när temperaturen skiftar mycket eftersom värmesystemet då växlar mellan att skicka ut varmt vatten på natten för att sedan inte värma någonting alls på dagen och sedan igen skicka på varmt vatten på kvällen.
Det jag undrar är om det här är ett nytt fenomen som inte har funnits tidigare om åren. Eller är du ganska nyinflyttad så att det bara är du som inte märkt knäppningar tidigare?
Det är ju väldigt vanligt att värmesystemet knäpper om något av rören ligger emot trä någonstans. Ljudet sprider sig lätt genom hela huset och låter ganska ofta orimligt högt, i vissa fall så illa så att man tror att någon spikar i andra änden av huset. Det går inte heller lätt att inspektera vart problemet uppstår eftersom värmerören oftast går under golv. Dessutom så blir problemet oftast värst på vår och höst när temperaturen skiftar mycket eftersom värmesystemet då växlar mellan att skicka ut varmt vatten på natten för att sedan inte värma någonting alls på dagen och sedan igen skicka på varmt vatten på kvällen.
Bott sen 93 i huset.
La nytt yttertak för tre år sedan.
Knäppandet identifierat till enda plats i huset. Alltså typ 1 meter ovan innergolvet i bostaden, närmare bestämt i väggen, typ schakt för avloppets avluftningsrör, kan man tro.
Började lite smått för nåt år sedan. Men ett svagt knäpp, ungefär som nån rörelse i husets konstruktion, högst sällan.
Senaste månaderna typ 1 gång eller 2 i minuten när det håller på.
Troligtvis håller det på tills i kväll.
Direktel ej i drift. Uppvärmning med större Täljstensugn.
Vad jag vet finns bara ett enda grövre vattenledningsrör av grå plast som avluftning till avloppssystemet. Detta mynnar under plåthuv på taket.
La nytt yttertak för tre år sedan.
Knäppandet identifierat till enda plats i huset. Alltså typ 1 meter ovan innergolvet i bostaden, närmare bestämt i väggen, typ schakt för avloppets avluftningsrör, kan man tro.
Började lite smått för nåt år sedan. Men ett svagt knäpp, ungefär som nån rörelse i husets konstruktion, högst sällan.
Senaste månaderna typ 1 gång eller 2 i minuten när det håller på.
Troligtvis håller det på tills i kväll.
Direktel ej i drift. Uppvärmning med större Täljstensugn.
Vad jag vet finns bara ett enda grövre vattenledningsrör av grå plast som avluftning till avloppssystemet. Detta mynnar under plåthuv på taket.
Nu är det kväll o lugnt.
Jag tror att det finns ent5 upphängning av röret, alltså där det knäpper.
Har troligen således med rörets längdutveckling i förhållande till
temperaturen uppe på vinden, som troligen varierar mellan 0 grader och 10 -15 så här på vintern.
Jag tror att det finns ent5 upphängning av röret, alltså där det knäpper.
Har troligen således med rörets längdutveckling i förhållande till
temperaturen uppe på vinden, som troligen varierar mellan 0 grader och 10 -15 så här på vintern.
Klicka här för att svara