Håller på att spackla ihjäl mig. Har köpt ett hus som ska vi bland annat har tilläggsisolerat. Därför behöver jag spackla skarvarna i gipsväggen men får verkligen inte rätt på det.
Känner jag på skarven så är den tydligt kvar. Och det syns tydligt med denna spackel också efter slipning.

Vad gör jag för fel?

Just nu har jag spacklat ett lager och satt på pappremsa, spacklat, slipat, spacklat och slipat. Har bara spacklat över skarven.

• Spackelverktyg mot gipsvägg där skarv mellan gipsplattor syns tydligt, arbete med spackling och slipning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Micke1111
  • Laddar…
Det behövs mer spackel.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
U
Du ska spackla ut skarven bredare och inte slipa bort allt du lagt på. Här är ett exempel på bredden när jag spacklar. Det blir aldrig bra om du bara lägger spackel i falsen på skivorna.
Ett rum med ett nyligen spacklat väggparti bredvid ett fönster, där spacklet är spritt brett över skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
En vän som är målare tipsade mig när jag byggde vårt hus att skaffa den bredaste spackel jag kunde uppbringa, fasa ned ytterkamterna och lägga tryck på dessa när man spacklar. Och mycket spackel. Funkade kanon för em amatör😀

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
En vän som är målare tipsade mig när jag byggde vårt hus att skaffa den bredaste spackel jag kunde uppbringa, fasa ned ytterkamterna och lägga tryck på dessa när man spacklar. Och mycket spackel. Funkade kanon för em amatör😀
Precis så har jag också gjort!

Hade en målare inne för att spackla gipstak (60kvm). Han spacklade hela gipsskivan (inte bara skarvarna) för att det var lättare att få det jämnt och snyggt - och 10 år senare är det fortfarande perfekt.

• Gilla
  • Wow
HildeQ och 2 till
  • Laddar…
Hur slipar du? Ser ut som att du slipar bort för mycket spackel!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det finns några saker att tänka på.

1. Om man försöker att stryka spacklet slätt genom att dra en bred spackelspade över fördjupningen så är det risk att man böjer spackelspaden så att spacklet inte fyller riktigt hela fördjupningen.

2. Även om man lyckas lägga spacklet så att ytan blir plan så krymper spacklet när det torkar och resultatet blir en fördjupning.

3. Även om man får det att bli plant efter att det torkat måste man ha lite mån att slipa.

Därför måste du lägga på ett tjockare lager spackel än du gjort. Sedan brukar det bli lättare om man eftersträvar att det skall finnas lite spackel kvar utanför fördjupningen.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Det ska finnas mer spackel kvar när du slipat.
Bild som visar en fackermodell av spackel på en väggfog, med mer material kvar efter slipning.

• Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Japp, eftersträva ett mjukt diffust avslut av spacklet UTANFÖR falsen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag brukar måla ett lager färg efter första spacklingen och slipningen. Det blir mycket lättare att spackla och slipa nästa gång då. Man separerar spacklet från det första laget från det andra lagret. Det förenklar kraftigt när man är en novis som jag.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag brukar måla ett lager färg efter första spacklingen och slipningen. Det blir mycket lättare att spackla och slipa nästa gång då. Man separerar spacklet från det första laget från det andra lagret. Det förenklar kraftigt när man är en novis som jag.
Gillade verkligen det tipset!

• Gilla
Henriktobias
  • Laddar…
Q Qala1989 skrev:
Gillade verkligen det tipset!
Så lite så.

• Gilla
Dangerbird
  • Laddar…
Ett trick kan också vara att inte hålla i handtaget på spackelspaden, utan ute i kanterna på spackelbladet och sedan forma bladet som profilen i @Centano bild ovan.

Och du behöver en 40cm bred spackel om det ska bli bra.

Ytterligare tips är att du spacklar i allafall första och andra gången med grovspackel. Det fyller bättre och sjunker inte ihop lika mycket, sen kan man bara dra på lätt med mediumspackel sista gången.

Sen är det som sagts innan väldigt lätt att slipa för mycket…

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har inte spacklat supermycket, men några väggar och ett tak.

Jag tycker att det är stor skillnad mellan olika spackel och har fastnat för Beckers Medium som jag gillar.

Som andra skrivit, bred spackel krävs. Brukar ha en mindre som jag laddar på den breda med.

Den breda kan man hålla nästan vinkelrät mot väggen, så fyller du hela spalten med en dragning, men det sjunker så då får du lägga på en gång till sen.

När du fått lite bättre känsla för det behöver du slipa väldigt lite på skarvarna efteråt.

Finns massa filmer med tips på youtube

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Du har dels alldeles för lite spackel när du spacklar och dels slipar du för mycket. Första lagret med skivspackel som du fäster remsan med kan se ut sådär när du är klar. Men sedan skall spacklet ut utanför det befintliga spacklet nästan lika brett som spackelspaden på bilden. Slipa bara om det är klumpar eller väldigt ojämnt mellan spacklingarna tre gånger måste du minst spackla som ovan sedan målar du en gång och tar en stark lampa längs väggen för släpljus och bättrar det som behövs. Vad har du för gipsskiva? Var väggen plan innan du fäste gipsskivan? Som det ser ut så rider spackelspaden på kanten av spackelfalsen det tyder på Att gipsskivan var dålig, väggen var ojämn under gipsen.

• Gilla
sjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.