Detta är en så dum fråga så jag skäms nästan över att ställa den, men jag måste... Om nolla och skyddsjord är sammankopplade i elcentralen, varför väljer man inte lika gärna att skyddsjorda genom att koppla ihop nolla och skyddsjord direkt i eluttaget? Blir inte det samma sak rent elektriskt? Varför bemödar man sig att dra en separat kabel hela vägen dit, om de ändå är sammankopplade där?

Ett ord: spänningsfall.

Vid kortslutning fas-nolla åker nollan upp till halva fasspänningen. Med ditt förslag skulle då också skyddsjorden åka upp till en högre pontetial. Med sammankopplingen tidigare höjs skyddsjordsspänningen mindre och däremd blir beröringsspänningen lägre.

Kort sagt: Enkla fel kan bli livsfarliga.

Det går att klara sig utan jorden. Den finns där som en säkerhetsfunktion. Att koppla nollan till höljet på en apparat skulle däremot öka risken och inte minska den.

Erik

V
Det fanns en kort tid då detta var tillåtet, träffade på detta och kontaktade Elsäkerhetsverket som berättade att detta var tillåtet en gång i tiden!

Ja, det praktiserades i början av 1900-talet, men förbjöds ganska snabbt, senast i KFS 4/1939 vad jag kan hitta i hastigheten.

Det var tillåtet fortfarande 1939

KFS Ser A 1939:4 skrev:
§6 "Skydd mot farlig spänning i utsatta delar"

c. Då nollning används som skyddsjordning, skall anläggningen vara så utförd, att vid kortslutning mellan en ytterledare och nolledare var som helst inom anläggningen de utsatta delarna icke kunna bibehålla farlig spänning under längre tid än några sekunder.

Hmm, se punkt f i samma paragraf.

Jag tolkar punkt c som att den handlar om när skyddsjordning görs genom anslutning mot elsystemets nolla och inte mot sann jord.

• Nollning.JPG
Ja fast ansluts skyddsledaren i centralen så är det ju ingen "nollning". Man blir ju lite förvirrad av denna föreskrift.

Ur ordlistan:

Nollning består däri att en utsatt del förbindes med anläggningens jordade nolledare.

Redigerat:
Enbart nolla som också används som jord i vägguttag. Vad händer då med en utrustning, t.ex. en lampa som har en jordanslutning, om nollan skulle tappa kontakten eller glappa på vägen mot elcentralen?
Det innebär att du får ut spänning på jordanslutningen då den är sammankopplad med nollan. Förhoppningsvis har du en jordfelsbrytare som ska bryta om någon sedan berör någon jordad del av utrustningen, i detta fallet lampan.

Avemo, AndersS: Menar ni samma sak, eller menar Avemo något annat? Jag förstår AndersS, tror jag, men den här kopplingen fanns ju långt innan jordfelsbrytarna blev vanliga, så vad är skillnaden utan jfb på att ha två separata ledningar?

petersv: Förslag och förslag, bara nyfiken... Men jag är inte säker på att jag hänger med. Det kan väl inte bli så stort spänningsfall i en vanlig elledning? Eller missförstår jag?

Följdfråga till alla: Blir det så att säga "bättre" jordning om man låter installera eget jordspett i backen?

Det handlar som sagt om faran med enkelfel. En grundläggande princip för elsäkerhet är att det får aldrig bli farligt bara för att en sak blir fel. Man kan acceptera risken att någon skadas när det osannolika händer att 2 eller helst fler fel samverkar.

Om du kopplar skyddsjord direkt till nollan i uttaget så räcker det med att nollan bryts någonstans på vägen till nollseknan i centralen, så uppstår en direkt akut livsfarlig situation. Apparaten blir strömförande.

Då skall man också ha i åtanke varför finns det skyddsjord? Jo man vill inte att det enkla felet att isolationen inne i apparaten går sönder skall resultera i en strömförande apparat. Då skall skyddjorden leda bort strömmen. Dvs skyddsjorden eliminerar risken för att ett enkelfel inne i apparaten skall bli farligt.

Om man då inför risken att apparaten blir stömförande pga ett annat enkelfel (bruten nolla) så har man ju totalt sett inte vunnit något, risken för ett farligt enkelfel ersätts med risken för ett annat farligt enkelfel.

Ang. spänningsfall i en ledare. Jo vid kortslutning går det så stora strömmar att även den annars försumbara resistansen i några meter tråd ger ett stort spänningsfall.

Om kortslutningen ex. ger en ström på 1000A, så kan den kanske höja nollan från noll V till 115V (halva nätspänningen), det blir det om resistansen är mer än 0,115 Ohm, vilket mostvarar ca 10meter 1,5 kvmm FK.

Skulle då nollan vara ihopkopplad direkt i uttaget med skyddsjord, som ju i sin tur är kopplad till handtaget som du står och håller i på ex. elgräsklipparen. Då blir du alltså utsatt för 115V.

Det hela bryts iofs. omgående av säkringen, men du kommer att hinna känna en stöt.

:thumbup::thumbup: till hempularen för pedagogiska och bra svar som stillar min nyfikenhet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.