3 301 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Varför inte fk i kabel?
Sida 1 av 2
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 138 inlägg
Jag läste Bosse Siltbergs farliga elquiz precis. I första exemplet har man blandat fk och ledare från kabel (ek eller rk) i en Torix vilket enligt bo inte är så lyckat. Så till frågan:
Varför har man inte FK i kabel? En googling säger att att det finns FKK, men används detta inte då? Varför är det så?
Varför har man inte FK i kabel? En googling säger att att det finns FKK, men används detta inte då? Varför är det så?
Men visst är det så att det finns både ock?
Solid kärna används i installationskablar, eftersom man vill att de ska vara styvare. Snyggare att klamra då.
fkk används i kablar anslutna till maskiner, där man har nytta av att kabeln är lealös
Solid kärna används i installationskablar, eftersom man vill att de ska vara styvare. Snyggare att klamra då.
fkk används i kablar anslutna till maskiner, där man har nytta av att kabeln är lealös
EK och FK i samma Torix är inga problem men RK är inte lämplig i Torix över huvud taget.
Problemet med Torix är att det krävs lite träning för att det ska bli bra men rätt utförd är den mycket bra.
FK i kablar fyller ingen funktion utan är bara lite dyrare och ger, som nimhed skriver, en lite sladdrigare kabel. och det vill man absolut inte ha.
Problemet med Torix är att det krävs lite träning för att det ska bli bra men rätt utförd är den mycket bra.
FK i kablar fyller ingen funktion utan är bara lite dyrare och ger, som nimhed skriver, en lite sladdrigare kabel. och det vill man absolut inte ha.
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 138 inlägg
Ok, tack för svar. I Bo Siltbergs exempel skriver han ju att eftersom det är kabel så innehåller den EK eller RK. Men OK, förstår att FK i kabel inte fyller någon funktion och att den blir dyr och sladdrig. Är enda fördelen med lös ledare, FK då att sen är just flexibel för att kunna dras enkelt i rör?
När skulle man vilja ha FKK (eller FQLQ)?
Redan 2,5mm2 börjar att bli lite "stel" att böjaG Gusten_Gnuk skrev:Ok, tack för svar. I Bo Siltbergs exempel skriver han ju att eftersom det är kabel så innehåller den EK eller RK. Men OK, förstår att FK i kabel inte fyller någon funktion och att den blir dyr och sladdrig. Är enda fördelen med lös ledare, FK då att sen är just flexibel för att kunna dras enkelt i rör?
Bra fråga. Jag är själv osäker på exakt vad för containrar man egentligen är ute efter här. Jag tror dock inte det är vanliga baracker eller liknande som placeras på något ställe en tid.
Får nog fråga sek någon vacker dag.
717.1 Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt är tillämpliga på elinstallationer inom mobila och transportabla enheter.
Med enhet menas i denna standard ett fordon eller en flyttbar enhet inom vilken det finns en
elinstallation eller en del av en elinstallation.
Enheter är:
– antingen mobila, t ex fordon (framdrivna med egen motor eller bogserade), eller
– flyttbara enheter, t ex containrar eller hytter som placeras på ett chassi.
Får nog fråga sek någon vacker dag.
717.1 Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt är tillämpliga på elinstallationer inom mobila och transportabla enheter.
Med enhet menas i denna standard ett fordon eller en flyttbar enhet inom vilken det finns en
elinstallation eller en del av en elinstallation.
Enheter är:
– antingen mobila, t ex fordon (framdrivna med egen motor eller bogserade), eller
– flyttbara enheter, t ex containrar eller hytter som placeras på ett chassi.
Jag skulle säga att FKK eller annan fåtrådig kan vara lämplig i fall där man vill komplettera en gammal anläggning där man redan har fåtrådig kabel och äldre typer av kopplingsplintar (gemensam skruv) som man inte vill byta.
T.ex IFÖs porslinsdosor (som stilmässigt passar med Renova och fortfarande säljs, där man lägger alla ledare under en skruv) - i dessa dosor kräver blandning av fåtrådiga och enkelledare (eller även bara tre enkelledare) under en skruv särskild skicklighet för att det ska bli säkert.
T.ex IFÖs porslinsdosor (som stilmässigt passar med Renova och fortfarande säljs, där man lägger alla ledare under en skruv) - i dessa dosor kräver blandning av fåtrådiga och enkelledare (eller även bara tre enkelledare) under en skruv särskild skicklighet för att det ska bli säkert.
FKK kanske inte är så lämplig i bostadsutrymmen pga sina lite sladdriga egenskaper, jag har lite svårt att se när den skulle vara ett bra förstaval över huvud taget? Jag kan inte minnas att jag någonsin köpt och brukat FKK, utan endast någon enstaka gång kommit i kontakt med den i icke bostadsmiljö.
Om man skulle vilja vara ordentlig och mer ordentligt följa regler så drar man EKK (EQQ; EXQ) i metallrör när man byter ut gammal OVIR.
Och då skulle nog FKK (FQQ etc) gå lite lättare att dra i rören.
Men det är en väldig smal applikation, det håller jag med om.
Och då skulle nog FKK (FQQ etc) gå lite lättare att dra i rören.
Men det är en väldig smal applikation, det håller jag med om.
Är det en gammal befintlig installation så lär det ju vara enkardelig ledare som redan finns.D dan_norstedt skrev:Jag skulle säga att FKK eller annan fåtrådig kan vara lämplig i fall där man vill komplettera en gammal anläggning där man redan har fåtrådig kabel och äldre typer av kopplingsplintar (gemensam skruv) som man inte vill byta.