Är nyinflyttad i ett hus byggt 2009 och har LK golvvärme i hela huset men i ett av rummen blir det ingen värme.

Jag misstänkte rumsstermostaten men har uteslutet den eftersom 1/ dioden tänds på termostaten när jag vrider upp den och 2/ de två ställdonen som styr de 2 slingorna i rummet öppnar när termostaten ropar på värme.

Jag har tagit av ställdonen och motionerat ventilerna och de löper fint upp och ner.

Rummet har som sagt 2 slingor, 4A och 4B, och det jag tycker är konstigt är att flödesmätaren till vänster inte förändras oavsett om ställdonet är öppet eller stängt.
Jag tycker också det är konstigt att det inte blir någon värme alls i rummet trots att flödesmätaren till höger visar ökat flöde när ställdonet öppnar.

Någon som har någon idé om var jag ska felsöka vidare? Tacksam för hjälp!

• Golvvärmeinstallation med flödesmätare och ställdon, vissa ställdon öppna, märkta med etiketter "4A", "4B", problem med värme i ett hus från 2009.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske luft i dessa slingor som hindrar cirkulationen så de behöver spolas? Börja med att lufta fördelaren med de båda vita luftskruvarna.

M mathias_22 skrev:
Är nyinflyttad i ett hus byggt 2009 och har LK golvvärme i hela huset men i ett av rummen blir det ingen värme.

Jag misstänkte rumsstermostaten men har uteslutet den eftersom 1/ dioden tänds på termostaten när jag vrider upp den och 2/ de två ställdonen som styr de 2 slingorna i rummet öppnar när termostaten ropar på värme.

Jag har tagit av ställdonen och motionerat ventilerna och de löper fint upp och ner.

Rummet har som sagt 2 slingor, 4A och 4B, och det jag tycker är konstigt är att flödesmätaren till vänster inte förändras oavsett om ställdonet är öppet eller stängt.
Jag tycker också det är konstigt att det inte blir någon värme alls i rummet trots att flödesmätaren till höger visar ökat flöde när ställdonet öppnar.

Någon som har någon idé om var jag ska felsöka vidare? Tacksam för hjälp!
Luft är det nog inte, lyft av ställdonet och kolla piggen, en klassiker att dom fastnar under sommarens värme. Dom är stängda då, konstant kanske i minst 4 månader, är den nere,knacka på piggen med skaftet på en mejsel som en hackspett. Ventilen i den kan även kärva till sig, då blir det hammaren med distinkta slag på metallen under donet Ingen fara det håller, det ska ruska om ordentligt i ventien.

Problemet löst, ställdonen satt på fel slingor. Ingen aning varför de satt fel, troligen något tidigare ägare råddat med.

• Gilla
Riverground
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.