4 738 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Varför har man slutat med "luftvärme"?
Som jag har förstått saken så byggdes det för 10-20 år sedan många hus där uppvärmningssystem och ventilationsanläggning var integrerade, d.v.s. man hade inte golvvärme eller traditionella radiatorer, utan tilluften värmdes istället. Nu för tiden ser man inga(?) sådana installationer i nybyggda hus. Varför är det så?
"Luftburenvärme" har fått fåligt rykte p.g.a. dåligt skötta anläggningar och en del som varit konstruerade helt åt skogen.
Principen är väldigt enkel men kräver ett tätt och välisolerat hus (som alltid).
Sedan är anläggningen rätt så service krävande, med täta filterbyte/rengöring av aggregat m.m.
Dom flesta gamla luftvärmeanläggningar jag har sett brukar vara fulla med damm, ha havererade fläktar/el.batteri etc.
Vilket gör att dom inte fungerar alls eller drar välldigt mycket el.
Synd på en igentligen rätt enkel lösning.
Principen är väldigt enkel men kräver ett tätt och välisolerat hus (som alltid).
Sedan är anläggningen rätt så service krävande, med täta filterbyte/rengöring av aggregat m.m.
Dom flesta gamla luftvärmeanläggningar jag har sett brukar vara fulla med damm, ha havererade fläktar/el.batteri etc.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Håller fullständigt med dig med att dra mycket energiFrittDrag skrev:"Luftburenvärme" har fått fåligt rykte p.g.a. dåligt skötta anläggningar och en del som varit konstruerade helt åt skogen.
Har bytt ut värmepump och haft ditt installatör för luftkanalerna och lik f-ban så drar det mycket el. Huset e på 130kvm och nu sista månaden hade vi förbrukat 3120kw/h på en månad. Vet inte vad som e fel ,eller så är det helt normalt. Jag har ingen erfarenhet av luftburen värme. Tycker ändå att jag gjort allt. Bytt panna bytt filter damsugat och bytt filter i värmeåtervinningen och även haft dit dom från ventilations teknik, som har ställt in luftkanalerna. Så något sådant system blir det aldrig mer för mig i alla fall.
Dock inte att glömma att jag även har en kakelugn som jag eldar i när det e riktigt kallt.
Jag har 2 gissningar som jag tror är rätt nära verkligheten.
1. dessa anläggningar drevs av el. enbart el & FTX förståss...
det fanns altså inget vattenburet & istället för att lägga masautveklingskostnad på det, så sluta man tilverka istället.
2. vattenbuter i plattan (golvvärme) har blivit populärt & är relativt enkelt & billigt, desutom skönt! så det har konkurerat ut alla andra sorters radiatorer !
1. dessa anläggningar drevs av el. enbart el & FTX förståss...
det fanns altså inget vattenburet & istället för att lägga masautveklingskostnad på det, så sluta man tilverka istället.
2. vattenbuter i plattan (golvvärme) har blivit populärt & är relativt enkelt & billigt, desutom skönt! så det har konkurerat ut alla andra sorters radiatorer !
Kontrollera så att inte värmen "hängt sig". Kan vara så att dom kraftkomponenter som skall styra effekten till elbatteriet gått sönder och släpper igenom ström hela tiden.lier skrev:
Går att kontrollera med en tångampermeter, var dock försiktig bland sladdar och ström/spänning.
Kontrollera även värmebatteriet i ditt FTX aggregat (antar att de är en bahco-minimaster i köket). El-batteriet i minimastern (FTX) skall vara ställd på lägsta temperaturen (avstängd värme). Sedan sköter luftvärme lådan den värme som behövs.
Lycka till.
Kontrollera så att inte värmen "hängt sig". Kan vara så att dom kraftkomponenter som skall styra effekten till elbatteriet gått sönder och släpper igenom ström hela tiden.FrittDrag skrev:
Går att kontrollera med en tångampermeter, var dock försiktig bland sladdar och ström/spänning.
Kontrollera även värmebatteriet i ditt FTX aggregat (antar att de är en bahco-minimaster i köket). El-batteriet i minimastern (FTX) skall vara ställd på lägsta temperaturen (avstängd värme). Sedan sköter luftvärme lådan den värme som behövs.
Lycka till.
[/quote]
Jag har ingen återvinning i köksfläkten har bara pannan sen är det ett separat värmeåtervinningssystem från ctc Som sitter i taket i tvättstugan.
Den styrs av yttertemp givare.
Lådan som hänger i taket i tvättstugan står på lägsta temp. Alltså sj återvinningsskåpet. :-/ Kan juh bara glädjas att det blir varmare ute och förhoppningsvis mindre elräkningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför har pumpsystem slutat funka off-grid?
Fritidshus -
Varför finns det inga små luftvärmepumpar som man hänger i taket?
Värmepumpar -
Varför har Lindab slutat med DuraFrost PLX?
Tak & Vind -
Varför ”pratar” inte fjärrkontrollen med luftvärmepumpen
Värmepumpar -
Luftvärmepump Panasonic slutat ge värme
Frågor och svar om värme