Hej

Har bytt en gammal lysrörsarmatur i källaren till en ny med samma watt etc. Utökade också installationen med ytterligare en armatur (2*18 W?). Kollade noga och mätte alla kablar, ser fint ut. Provade att tända, släcka funkar perfekt. Men om jag tänder släcker flera gånger snabbt efter varandra (avpåavpåavpåavpå etc)kan säkringen gå och oftast när jag släcker? Vad kan det bero på? Att ett lysrör kräver ström när det startar är jag med på, men när man släcker?
Ytterligare strömförbrukare finns på samma säkring men det är bara några små lampor och en liten radonfläkt som omöjligtvis kan dra upp mot 2300 watt så jag ligger inte i gränsen av vad min 10 A C säkring ska klara.

Nu spånar jag bara...

Det är inte så att du har en gammal strömbrytare som ger ett litet överslag varje gång du tänder/släcker? Tex litet brytavstånd tillsammans med brända kontaktstift.

Dum fråga men varför i all värden skall du hålla på så. Det är inte alls säkert att din 10A C säkring reder ut detta. Du skapar övertoner m.m. som kan göra att din säkring löser.

Brukar du testa TVn på samma sätt för att se om den är OK? :D

Induktiva laster och pulserande spänning kan man ha kul med om man är på det destruktiva humöret! :p

Hur hittade du det felet?

På jobbet hade vi problem med vissa trafo till lysrören. Problemet var att säkringen gick när vi släckte. Fick nya trafo på garantin sedan funkar allt perfekt.

Hej igen

Jodå, jag har en gammal svart bakelit vridbrytare kanske är det den som spökar? Felet "hittade" jag enkelt, eftersom säkringen gick när jag släckte som vanligt en gång, försökte återskapa felet, därav mina tester. Ska koppla ur alla förbrukare och se om jag kan lokalisera vilken armatur som spökar om det nu är någon av dem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.