Har köpt en ny lampa. Den funkar inte i mitt lamputtag. Vad kan det bero på? Uttaget funkar med en enkel stickpropp till en e27 lampa. Den nya lampan har 9st e14 hållare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det nya lampor i eller följde de med? Har du testat med en känt hel lampa? Mät i en lamphållare med en spänningsprovare.
Jag skulle också köpt en längre anslutningssladd och lagt skarven i lampkoppen, av estetiska skäl.
Den svarta "svansen" mot kontakten är en sån medföljande isolerstrumpa som jag tror är till för att isolera FK som kommer ur rör. Den behövs inte när du har dubbelisolerad kabel. Däremot ska anslutningskabeln dragavlastas i den vita skarvboxen åt båda håll. Det kanske görs automagiskt när man klämmer ihop den, kanske inte.
Jag skulle också köpt en längre anslutningssladd och lagt skarven i lampkoppen, av estetiska skäl.
Den svarta "svansen" mot kontakten är en sån medföljande isolerstrumpa som jag tror är till för att isolera FK som kommer ur rör. Den behövs inte när du har dubbelisolerad kabel. Däremot ska anslutningskabeln dragavlastas i den vita skarvboxen åt båda håll. Det kanske görs automagiskt när man klämmer ihop den, kanske inte.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det är de inte i den där.
https://lampan.se/p/tage-50-o45-0/
Det är överlag väldigt ovanligt att lampor skulle vara seriekopplade i takarmaturer.
Edit: ...och det står 240 V på lampan.
https://lampan.se/p/tage-50-o45-0/
Det är överlag väldigt ovanligt att lampor skulle vara seriekopplade i takarmaturer.
Edit: ...och det står 240 V på lampan.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Den bruna tråden ser ju inte ut att vara skalad, eller ser jag fel?