Martin_B
Jag är bara så otroligt nyfiken på VARFÖR man gör skarvmuffar som skall skarva ihop 16mm och 20mm rör, så fullkomligt IDIOTISKA? Alltså jag blir ju riktigt förbannad :D

Kan någon kunnig person förklara för mig varför de (åtminstonde alla jag har sett) är utformade så att 16mm delen går IN i 16mm röret (vilket gör röret ännu trängre än vad det är) medan 20mm delen OMSLUTER 20mm röret (så som det ju borde vara även på 16mm sidan.

Något som jag hade kunnat förstå är om 16mm delen hade omslutit 16mm röret medan 20mm delen hade gått in i 20mm röret, för då hade man inte gjort någonting trängre. Men här är det fullkomligt tvärt om.

Ett tredje alternativ torde vara att både 16mm och 20mm delen omslöt respektive rör.

Varför denna idiotiska design? Finns det någon vettig och logisk förklaring?

Redigerat:
Och jag har lite svårt att förstå varför man vill använda en sådan muff, jag är rätt säker på att jag genom alla år ALDRIG haft behov av en sådan.

Martin_B
elmont skrev:
Och jag har lite svårt att förstå varför man vill använda en sådan muff, jag är rätt säker på att jag genom alla år ALDRIG haft behov av en sådan.
Nej det kan jag ju inte förstå heller visserligen, men att den är så dumt konstruerad? Hur har de tänkt egentligen? Har sett såna muffar från flera olika märken i affärerna och tittat lite på de av nyfikenhet och märkte hur konstiga de var. Själv har jag aldrig behövt någon sådan heller och kommer nog inte behöva. Fattar inte ens varför den finns, men OM den nu måste användas så är ju som sagt konstruktionen idiotisk :D

Inte så korkat faktiskt... Tanken är ju att man skall kunna förlänga ett 20 rör som tex kommer från elcentral, med 16 rör för en ny 1fas grupp. Kör vi då i dragfjädern och muffen går utanpå båda rören blir det mycket svordomar innan fjädern är i genom. Att muffen går in i 16 röret i stället för 20 röret kan man ju diskutera, men är det långa sträckor så är det ju lättare att köra in fjädern från 20 röret.

Jag skulle ju skarva på med ett 20 rör i stället och inte ha några problem, för i dom flesta dosorna kan man stoppa in 16 eller 20 rör

Å andra sidan passar en 16-muff inne i en 20-muff så där har du din övergång utan något som går in i 16-röret.

Martin_B
jojjje skrev:
Kör vi då i dragfjädern och muffen går utanpå båda rören blir det mycket svordomar innan fjädern är i genom.
Ja det beror ju precis på hur muffen är utformad. Man får anta att muffen i så fall är strutformad/konformad inuti så genomgången från 20mm till 16 går lätt och smidigt.

Hur många 1,5mm FK eller 2,5mm FK får man igenom en sån där reduceringsmuff egentligen? haha kan ju inte vara många, när den ju så fint passar inuti en 16mm rör. Som sagt, rent idiotiskt.

Han som designat alla dessa måste ha varit stupfull vid tillfället :D

Det kan inte vara en skarvmuff du menar, de har en fin övergång mellan dimensionerna och anpassar till ytterdiametrarna. Jag tror du fått tag i en sk anslutningsmuff, avsedd tex för anslutning av 20 rör till stutsar för 16mm.

Dom övergångsmuffarna vi använder (E1422337) omsluter både 16 och 20 rör.

Men som GK100 säger är det en anslutningsmuff du sett (E1400600) och inte en övergångsmuff.

Kan det vara så att samma muff också passar på rör av andra dimensioner (använda i andra länder) fast då växlat omslutande/instickande?

Martin_B
Nu tog jag första bästa jag hittade, men så här ser de ut. Här, på Harald Nyborg kallas de "Övergångsmuff". Jag har provat själv i affären då jag vart så nyfiken och den smala delen går IN i ett 16mm rör, medan den tjocka omsluter 20mm röret.

http://www.harald-nyborg.se/p54152/oevergaangsmuff-20-16-2-pack

GK100 skrev:
Det kan inte vara en skarvmuff du menar, de har en fin övergång mellan dimensionerna och anpassar till ytterdiametrarna. Jag tror du fått tag i en sk anslutningsmuff, avsedd tex för anslutning av 20 rör till stutsar för 16mm.
I så fall borde omkretsen på 16-sidan vara exakt lika som ett 16 rör, dvs den ska varken kunna omsluta eller kunna stickas i ett 16 rör.....om det nu ska passa bra i en stuss.

Det är säkert en övergångsmuff av okänt fabrikat (dvs inte det vi elektriker ev använder normalt) och när man inte märker upp artiklarna med sedvanliga E-nr så är det svårt att kolla exakt vad det kan vara. Nu vet jag inte exakt storlek på omkrets men den kanske omsluter bra på ett gammalt 15 rör tex....ja, jag handlar inte på HN iaf så.

Jag har några såna i bilen, åtminstone haft. Jag vet att jag tycker att de kan vara ganska smidiga att ha tillgängliga, men kan inte komma på något exempel på när så här på rak arm.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag har några såna i bilen, åtminstone haft. Jag vet att jag tycker att de kan vara ganska smidiga att ha tillgängliga, men kan inte komma på något exempel på när så här på rak arm.

//Patrik
Hehe...ja, hur mkt skit har man inte samlat på sig för att "det kan vara bra att ha" :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.