Har en granne som betalade ca 220.000 för att relina sina avloppsrör. Har en arbetskamrat som också relinade sina rör. Händer lite då och då att folk dyker upp och erbjuder gratis undersökning av avloppsrör men misstänker att om jag nappar på förslaget blir domen automatiskt att jag får veta att mina avloppsrör av gjutjärn är katastrofalt dåliga och så får jag en offert på över 200 000:- Mitt hus byggdes 1966 och jag inte haft några problem med avloppsrören. Funderar på om jag bör nappa på förslaget att lägga en plastbeläggning på min avloppsrör för firman som erbjuder sina tjänster påstår att gjutjärnsrör har en livslängd på ca 30 år och skulle ett rör spricka måste jag bryta upp källargolvet. Med tanke på framtiden är alla rören strax ovanför källargolven utrustade med ett skruvlock så det skulle bli lättare att spola ur avloppet.
Har tidigare renoverat kök och badrum samt toaletten så alla gör ner till golvet "3 st" och 3 golvbrunnar i källaren är utbytta till brunnar men löstagbart vattenlås. Så det borde inta vara några problem att få in en epoxistrumpa och blåsa upp den.
Men frågan är om jag ska satsa på relining fast jag inte har några problem. Idealiska vore att anlita en fristående firma som besiktar rören. För relining firman kommer nog med 100% säkerhet fram till att rören är i uselt skick?

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Det du bör fråga dig är hur jobbigt ett vanligt stambyte skulle vara, är källaren inredd t.ex. så svider det kanske mer att bila upp golvet.
Det är reliningens stora fördel, och relingen kräver att du har relativt hela rör fortfarande, väntar du för länge riskerar du att ändå få bila.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS
Man brukar räkna med att gjutjärnsrör har en livslängd på ungefär 50 år. Du kan anlita t.ex. ett spolföretag för att spola och filma dina avloppsrör så kan du se hur de ser ut.

I villor byter man nog oftare ut avloppsrören allt eftersom än relinar dem.

Ställ dig även frågan om du verkligen har gjutjärn under golvet. Många gånger hade man gjutjärn inne i huset och ner under plattan och där cement rör. Dessa rör kan ju såklart oxå ha problem. I vårat hus är det på det viset men gjutjärnet gick ner under golvet där det va en övergång till cement så jag trodde det va gjutjärn hela vägen.
Och jag skulle om det inte är en inredd källare byta ut så långt det går. För även om relining är bra så kommer nya rör vara bättre.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan dra min egen gjutjärnsstory: En del av mina avloppsrör är i gjutjärn och börjar närma sig 60 år gamla. Stående stammar och alla rör på boendeplanet är bytta i samband med renoveringar men de delar som är ingjutna i källargolvet är fortfarande orginal gjutjärn.

För 6-7 år sedan råkade vi ut för ett rejält stopp i den gamla delen och hade ute spolbil. Efter rekommendation av spolkillen så kom han tillbaka några dagar senare tillsammans med en annan firma som genomförde slipning av gjutjärnsrören och inspektion och filmning av samtliga rör i källaren.

Det konstaterades att stoppet hade berott del på att rören hade mycket ojämnheter och rostkanter invändigt samt att jag på de sista metrarna innan avloppet går ut i trädgården har en sättning under plattan, vilket gör att vi till och med har lite bakåtlut på avloppet.
Vi fick film både före och efter slipningen och nu är rören väldigt släta och fina invändigt. Detta skulle köpa oss ett gäng år innan vi behöver göra nån åtgärd. Nu efter 6-7 år fungerar det fortfarande felfritt. Firman rekommenderade oss att aldrig använda snålspolning på toaletten utan att alltid använda stora knappen för att få bra skjuts på vattnet. Vidare rekommenderade firman oss att inte köra på relining då det ändå inte skulle lösa vårt problem med sättningen och bakfallet.

Att bila upp och byta rören ligger alltså i vår långsiktiga plan.
När det är lämplig att göra det får man själv avgöra, men för oss känns det rimligt att inte stressa, men ändå göra det innan vi börjar renovera tvättstuga, bastu och de andra rum som skulle påverkas av en sån bilning.

Kostnaden för slipning och filmning var då i storleksordning 3000:-. Jag skulle INTE kosta på mig en dyr relining innan jag verkligen inspekterat och konstaterat att behovet finns. Företrädelsevis låter man någon "oberoende" göra inspektionen och inte samma firma som vill sälja dig en relining för 200k.

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
T
När vi flyttade in i vårt hus från -57 så var det gjutjärnsrör överallt och efter något år eller så fick vi problem med översvämningar i golvbrunnar i källaren. Jag försökte rensa och spola själv med halvbra resultat men till slut så tog vi dit en spolbil som körde igenom de större rören. Sedan filmades allt.
Först efteråt så berättade firman att spolning kan leda till mer problem då den beläggning som fanns i rören nu var borta och att spolningen i sig kan göra de gamla gjutjärnsrören ojämna i ytan vilket leder till att det fastnar "saker".
Deras rekommendatoin då var att om man får de problemen så får man "fräsa" rören (vilket är en anordning med kedja som roterar snabbt och jämnar till ytan.)

Det gick bra ett tag, och när det blev problem igen så pratade vi med firman om ffräsning och fick ett pris på det.
De kom och skulle göra fräsningen, hade inte med sig rätt utrustning så killen som var på plats fick ringa in en kollega och sen hade de inte koll på vad som skulle göras. (Jag hade berättat vilka rör som fanns och vilka som skulle fräsas och de trodde att det var bara en del av dem)

Jag jobbade hemifrån den dagen och la mer än halva dagen på att arbetsleda dem och låna ut verktyg... och mitt under pågående jobb så är det en av killara som säger att han hoppas att det ska gå bra och inte något rör skulle gå sönder - det var tydligen rätt vanligt men inget någon hade informerat mig om innan, 🙄

Vi hade "tur" och rören höll men när vi kollade igen på den nya filmen så kom jag fram till att det såg halvdant ut vid några skarvar och vid en rensbrunn så i samband med att vi har byggt till och om så har vi bytt ut nästan allt gjutjärn. Det är fortfarande kvar ett par rör till tvättstuga och en dusch i källaren och det kommer att få vara tills vi gör om de rummen.

För oss var det aldrig aktuellt med en relining eftersom vi har byggt om så pass mycket så det har gått att byta allt eftersom och delar av det har jag gjort själv med bilning, byte av rör och återfyllning men ett större jobb där det bilades upp en ränna genom golvet i hela källaren, byte av rör och återställnikng gjordes av hantverkare och de gjorde det på två man och tre dagar. En dag för inplastning och såga upp golvet och bära ut betongblock, en dag för att ta bort de gamla rören, lägga dit nya, inklusive två golvbrunnar samt återfylla runt dem och en tredje dag för att gjuta igen och grovstäda.

Jag skulle nog inte välja att lägga så mycket pengar på en relining om ni inte har problem utan att göra en spoling/fräsning först och se hur det ser ut.

• Arg
cpalm
  • Laddar…
När jag tittar på reklamen ser det ut som om det blir en ganska tjock beläggning i röret men känner jag på strumpan som man dränker in med plast och sedan kör genom en valls tvivlar jag på att strumpan i röret kommer att bli ca 5 mm tjock snarare ett par mm och då tvivlar jag på att röret kommer att tåla trycket från jord och stenar. När jag bytte ut rören ovanför källargolvet kunde jag inte se några skador av rost. Dessutom fick jag ta i för kung och fosterland när jag skulle krossa rören före transport till återbruket. Bytte rören och renoverade badrum och toalett för att jag fick en läcka i röret som var specialbyggt med uttag för golvbrunn, handfat och toalettstol. Gissar att den göts i någon typ av sand och därför kunde bli vekare på vissa ställen.
Var inne på nätet och letade efter omdömen om relining men det verkar som om många är negativa. Alternativet är att man väntar tills man märker att det finns några problem och så lägger man en provisorisk slang på källargolvet så behöver man inte skaffa ett provisoriskt boende. Eller så kan man göra som när vi skulle byta rör i ett fartyg. Vi satte in en toalett med kvarn och pump så klarade vi oss med ett rör med diametern ca 25 mm.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.