Jag är involverad på volontärbasis i ett Fritids där bänkskivorna helt plötsligt under de senaste veckorna böjt sig kraftigt. Köksstommar och bänkskivor har stått där i drygt 30 år utan problem men nu på några veckor har bänkskivorna böjt sig så kraftigt att limningen mot stommarna har släppt och i det fall där det satt ett par skruvar från stommen till bänkskivan så har stommen följt med och knäckts. Man skulle ju kunna anta att bänkskivan tagit åt sig fukt på undersidan och svällt men då jag har mätt med fuktmätare är fuktkvoten 0%. Jag hittar inte heller någon fukt på golv eller i stommarna under skivorna.
Bänkskivorna kommer vi naturligtvis att byta ut, men vi skulle gärna vilja förstå vad som har hänt.
Har någon på forumet varit med om något liknande eller har någon en ide vad som kan ha hänt?
Bänkskivorna kommer vi naturligtvis att byta ut, men vi skulle gärna vilja förstå vad som har hänt.
Har någon på forumet varit med om något liknande eller har någon en ide vad som kan ha hänt?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Har du verkligen mätt rätt om du får en fuktkvot på 0 %? I min värld är det omöjligt, fuktkvoter inomhus brukar väl ligga kring 14-15 % åtminstone?
Något i lokalen måste ju ändrats. Kan det vara ett fläktaggregat som gått sönder eller liknande? Känns ändå som att det borde ske en ganska brutal förändring för att det där ska kunna ske.
Något i lokalen måste ju ändrats. Kan det vara ett fläktaggregat som gått sönder eller liknande? Känns ändå som att det borde ske en ganska brutal förändring för att det där ska kunna ske.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Ta ur lådor och öppna luckan och ta nya bilder.
Något har hänt innanför.
Något har hänt innanför.
Vattenläcka inne i skåpen?R Roinew skrev:Jag är involverad på volontärbasis i ett Fritids där bänkskivorna helt plötsligt under de senaste veckorna böjt sig kraftigt. Köksstommar och bänkskivor har stått där i drygt 30 år utan problem men nu på några veckor har bänkskivorna böjt sig så kraftigt att limningen mot stommarna har släppt och i det fall där det satt ett par skruvar från stommen till bänkskivan så har stommen följt med och knäckts. Man skulle ju kunna anta att bänkskivan tagit åt sig fukt på undersidan och svällt men då jag har mätt med fuktmätare är fuktkvoten 0%. Jag hittar inte heller någon fukt på golv eller i stommarna under skivorna.
Några spår av vattenläcka har vi inte hittat hittills. Jag skall försöka mäta luftfuktigheten i köket för att se om det skiljer sig från andra lokaler. Jag har öppnat skåpluckorna men inte sett något särskilt. Jag skall dra ut lådorna också för att se om jag hittar något. Personalen säger att de bara torkar av bänkskivorna som de alltid gjort.
Kan spisen orsaka detta. Spisen byttes ut i höstas till en spis med dubbla ugnar för att kunna värma större mängder mat till hungriga fritidsbarn. Jag tänker att ånga från ugnarna när luckorna öppnas i kombination med de senaste veckornas kalla väder som ger låg luftfuktighet som dramatiskt ökar när ugnsluckorna öppnas.
Kan spisen orsaka detta. Spisen byttes ut i höstas till en spis med dubbla ugnar för att kunna värma större mängder mat till hungriga fritidsbarn. Jag tänker att ånga från ugnarna när luckorna öppnas i kombination med de senaste veckornas kalla väder som ger låg luftfuktighet som dramatiskt ökar när ugnsluckorna öppnas.
Jag var dit i går kväll igen med ny mätutrustning. Fuktkvoten i bänkskivornas undersida och köksstommarna ligger på ca 11% vilket jag tycker är helt normalt för torrt trä. Den relativa fukten i luften låg nu på 20% i köket och ett par procent lägre i omgivande rum. Med vinter och kyla tycker jag att det också är normalt med så låga värden. Att det är ett par procent högre RF i köket är väl naturligt med flera vattenuttag och diskmaskin. Vi kan inte se några tecken på vattenläcka i köket eller omgivande rum. Vi får väl byta bänkskivorna och hoppas på att det är någon spänning som byggts upp under åren och att nu limmet i framkant har släppt.
Bästa svaret
Antar att bänkskivorna är slitna?
Lackade eller oljade?
Tänker närmast på vår skärbräda i trä som brukar ligga på köksbänken i närheten av vasken. Det händer lite nu och då att det blir söligt av vatten på bänken (laminat som inte suger åt sig ngt vatten), och att det inte torkas bort/torrt ordentligt. Vattnet kapillärsugs in mellan skärbräda och bänkskiva. När man senare kommer ut i köket så är skärbrädan duktigt kupad.
Därför tänker jag mig att det skulle kunna bero på att det legat duktigt mkt vatten/fukt ovanpå bänkskivan som sugit ner i den och fått den att krumbukta sig. T ex om man lägger fram många/stora påsar med frysta matvaror på tining. Då kan inte kondens vattnet dunsta bort tillräckligt snabbt utan sugs in i träet.
Samma princip som en vattenläcka under. Skivan blir rejält fuktig på ena sidan. Det leder till att träet bågnar.
Eftersom träet tycks vara torrt nu så är det kanske mer troligt att det är ovansidan som blivit nerfuktad. Den torkar snabbt när den blir frilagd nu när det är så torrt inne (20% RH).
Lackade eller oljade?
Tänker närmast på vår skärbräda i trä som brukar ligga på köksbänken i närheten av vasken. Det händer lite nu och då att det blir söligt av vatten på bänken (laminat som inte suger åt sig ngt vatten), och att det inte torkas bort/torrt ordentligt. Vattnet kapillärsugs in mellan skärbräda och bänkskiva. När man senare kommer ut i köket så är skärbrädan duktigt kupad.
Därför tänker jag mig att det skulle kunna bero på att det legat duktigt mkt vatten/fukt ovanpå bänkskivan som sugit ner i den och fått den att krumbukta sig. T ex om man lägger fram många/stora påsar med frysta matvaror på tining. Då kan inte kondens vattnet dunsta bort tillräckligt snabbt utan sugs in i träet.
Samma princip som en vattenläcka under. Skivan blir rejält fuktig på ena sidan. Det leder till att träet bågnar.
Eftersom träet tycks vara torrt nu så är det kanske mer troligt att det är ovansidan som blivit nerfuktad. Den torkar snabbt när den blir frilagd nu när det är så torrt inne (20% RH).
Det låter som en trolig förklaring. Det var nog länge sedan de oljades in och om de tagit åt sig vatten ovanifrån så har det spritt sig till hela skivan. När den sedan torkar så torkar den långsammare på undersidan än på ovansidan och skivan böjer sig uppåt.Oldboy skrev:
Antar att bänkskivorna är slitna?
Lackade eller oljade?
11% fuktkvot i trä inomhus på vintern är inte normalt. Inomhus på vintern brukar fuktkvoten i trä ligga på 6-8%. I slutet av sommaren kan fuktvoten komma upp i 10-12% inomhus. En relativ luftfuktighet på 20% motsvarar ca 5% fuktkvot i trä vid rumstemperatur. Har ni mätt RH inne i skåpen med stängda dörrar? Här tillkommer fukt från någon källa. Eftersom skivan är fuktig på undersidan är vattenläckage eller ånga från ungnen misstänkta kandidater.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden