17 419 läst ·
29 svar
17k läst
29 svar
Varför blev foget på klinkers vitt dagen efter jag fogat med ljusgrå?
Jag hade nog funderat om man kan måla fogen före jag börjat skrapa.
Produkter som diskuteras: "Fogskrapa"
Fogskrapa för kakelfog Wolfcraft
Byt ut kakelfog och trasiga kakelplattor
149 kr inkl moms
Läs mer
Har också varit med om grå fog som blev vit. Tror jag tvättade för mycket. Nu har jag lärt mig det, den hårda vägen.
Jag använde en produkt som heter fog finish från Bauhaus nyligen. Vår fog blev också för vit efter den torkat. Den finns i olika kulörer.
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Fog+finish
Jag rekommenderar att du tejpar med maskeringstejp antingen vertikalt el horisontellt och applicerar färgen. Sen tvärtom för att slippa ett för omfattande städjobb. Beroende på din yta samt storlek på plattorna kan detta jobb gå riktigt fort eller ta ett par timmar
.
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Fog+finish
Jag rekommenderar att du tejpar med maskeringstejp antingen vertikalt el horisontellt och applicerar färgen. Sen tvärtom för att slippa ett för omfattande städjobb. Beroende på din yta samt storlek på plattorna kan detta jobb gå riktigt fort eller ta ett par timmar
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Dina bilder ser inte ens ut att vara samma kakel...
Kan du fota om bild 2 med samma ljusförhållande som bild 1?
Är fogen i påsen (oblandad) vit?
Som Nino skrev brukar fogen få ungefär samma färg som "pulvret"
Och ja, man ska inte blaska med för mycket vatten när man rensar bort överflödig fog för då lakar man ur eventuella färgpigment.
Kan du fota om bild 2 med samma ljusförhållande som bild 1?
Är fogen i påsen (oblandad) vit?
Som Nino skrev brukar fogen få ungefär samma färg som "pulvret"
Och ja, man ska inte blaska med för mycket vatten när man rensar bort överflödig fog för då lakar man ur eventuella färgpigment.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Tycker nog också att det var snyggare med ljusare fog än mörkare, än kaklet.
Ser ut som klinker du har och fog blir alltid ljusare på klinker än kakel då klinker suger mindre än kakel och då blir fogen ljusare. Sedan så är det som sagt att fogen blir som pulvret ser ut oblandat, en bra riktlinje. När du fogar så är ju fogen fuktig och kommer att torka tills nästa dag och därför ljusna.
Så i detta fall har det ingenting med att det har tillförts för mycket vatten.
Så i detta fall har det ingenting med att det har tillförts för mycket vatten.