Har fogat med weber 12 marble.. Det skall egentligen vara ljusgrått men dagen efter fogningen blev det kritvitt??

Nu försöker jag skrapa bort all fog med brytbladskvin.. Finns det annat lättare att få bort fog på 1mm?

• Gilla
Korniz
  • Laddar…
Jag hade nog funderat om man kan måla fogen före jag börjat skrapa.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
V
Fogskrapa finns på t.ex. Biltema,

Beror det inte på för mycket vatten när du torkat bort överflödig fog och kladd? Har läst att det är en risk

V volvo51 skrev:
Fogskrapa finns på t.ex. Biltema,
Behöver 1mm fogskrapa.. Flesta butiker säljer 2mm..

Är du säker på att fogen blivit vit? Fogmassan blir ljusare när det torkat färdigt, sen spelar det stor roll vilken färg det är på plattan den sitter mot. En ljus ljusgrå kan upplevas vit mot en lite färgad platta.

• Gilla
Hus-Fixarn
  • Laddar…
Brukar stämma rätt bra om man tittar på pulvret, så brukar fogen bli

Här är 2 bilder.. Det gråa är när vi fogade och den andra bilden nästa dag när det blev torrt

• Närbild av kakelplattor med ny fog som är torr och ren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakel med grå fog som håller på att torka, rester och fläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också varit med om grå fog som blev vit. Tror jag tvättade för mycket. Nu har jag lärt mig det, den hårda vägen.

Jag använde en produkt som heter fog finish från Bauhaus nyligen. Vår fog blev också för vit efter den torkat. Den finns i olika kulörer.

https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Fog+finish

Jag rekommenderar att du tejpar med maskeringstejp antingen vertikalt el horisontellt och applicerar färgen. Sen tvärtom för att slippa ett för omfattande städjobb. Beroende på din yta samt storlek på plattorna kan detta jobb gå riktigt fort eller ta ett par timmar ;).

• Gilla
Börjes Pöjk
  • Laddar…
Dina bilder ser inte ens ut att vara samma kakel...
Kan du fota om bild 2 med samma ljusförhållande som bild 1?
Är fogen i påsen (oblandad) vit?
Som Nino skrev brukar fogen få ungefär samma färg som "pulvret"

Och ja, man ska inte blaska med för mycket vatten när man rensar bort överflödig fog för då lakar man ur eventuella färgpigment.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
3 3lviis skrev:
Här är 2 bilder.. Det gråa är när vi fogade och den andra bilden nästa dag när det blev torrt
Vad är problemet.. ser ju jättebra ut!! Varför vill du ha gråare?

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Tycker nog också att det var snyggare med ljusare fog än mörkare, än kaklet.

T
Ser ut som klinker du har och fog blir alltid ljusare på klinker än kakel då klinker suger mindre än kakel och då blir fogen ljusare. Sedan så är det som sagt att fogen blir som pulvret ser ut oblandat, en bra riktlinje. När du fogar så är ju fogen fuktig och kommer att torka tills nästa dag och därför ljusna.

Så i detta fall har det ingenting med att det har tillförts för mycket vatten.

V Villa1949 skrev:
Beror det inte på för mycket vatten när du torkat bort överflödig fog och kladd? Har läst att det är en risk
Chefen på weber kommer på måndag och ska titta.. För det är konstig att den blev vitt.. Provade och foga med mindre vatten men blev vitt med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.