Per kubikmeter då alltså.

Baserat på lite googlande, verkar det omöjligt att bygga en allmän simhall för mindre än 250 miljoner idag. Och då menar jag simhall, inte äventyrsbad där kostnaderna skenar iväg mot miljarder.

Här på byggahus verkar folk kunna sy ihop en pool i storleksordningen 8x3x1.5 meter för en halv miljon, utan att göra så värst mycket jobb själva. Iaf om det hålls lite basic.

En riktig pool att simma i har tre gånger större yta och lite större medeldjup. Låt oss femdubbla kostnaden för "gropen"

Det är en jäkla massa fler människor som smutsar ner vattnet. Låt oss säga 100x dyrare reningsverk.

Man behöver ställa ett stort (säg, 40x25=1000kvm) hus ovanpå för åretrunt-bruk. Det huset behöver ha ett dussin duschar och ett halvdussin toaletter och grundläggande kioskfaciliteter. Ett vanligt hus på 200kvm som har ett par väldigt basic extra badrum kan man bygga för 5 miljoner. Det gånger fem är 25 miljoner.

Min extrapolering ger en byggkostnad på kanske 30 miljoner, och då har jag utgått från noll stordriftsfördelar när man gräver stor grop, bygger stora väggar, installerar jättemånga likadana toalettstolar, gör ett kioskkök istället för fem privatkök. Och så vidare.

Skjut ner min analys och förklara varför det behövs 200 miljoner till för att få till något där skolbarnen kan öva simning och medborgarna frisksporta?

• Gilla
Peerty och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S souterrain skrev:
Skjut ner min analys
Korruption.

• Gilla
  • Haha
Thomas59 och 11 till
  • Laddar…
Ett 1000m2 hus är inte jämförbart med 5st 200m2 hus. Man får trava flera stycken på höjden också för att det ska se nånting ut.Och ha kraftigare grundläggning.
En liten bäbis bassäng kan vara gjord i tunt material. En större bassäng behöver kraftigare väggar. Betong istället för plast.
Allt växer snarare med kubiken än kvadraten. 5x5x5=125.

Klickklick PANG.

• Gilla
EllenCE och 1 till
  • Laddar…
S souterrain skrev:

Baserat på lite googlande, verkar det omöjligt att bygga en allmän simhall för mindre än 250 miljoner idag. Och då menar jag simhall, inte äventyrsbad där kostnaderna skenar iväg mot miljarder.

Här på byggahus verkar folk kunna sy ihop en pool i storleksordningen 8x3x1.5 meter för en halv miljon, utan att göra så värst mycket jobb själva. Iaf om det hålls lite basic.

En riktig pool att simma i har tre gånger större yta och lite större medeldjup. Låt oss femdubbla kostnaden för "gropen"

Det är en jäkla massa fler människor som smutsar ner vattnet. Låt oss säga 100x dyrare reningsverk.

Man behöver ställa ett stort (säg, 40x25=1000kvm) hus ovanpå för åretrunt-bruk. Det huset behöver ha ett dussin duschar och ett halvdussin toaletter och grundläggande kioskfaciliteter. Ett vanligt hus på 200kvm som har ett par väldigt basic extra badrum kan man bygga för 5 miljoner. Det gånger fem är 25 miljoner.

Min extrapolering ger en byggkostnad på kanske 30 miljoner, och då har jag utgått från noll stordriftsfördelar när man gräver stor grop, bygger stora väggar, installerar jättemånga likadana toalettstolar, gör ett kioskkök istället för fem privatkök. Och så vidare.

Skjut ner min analys och förklara varför det behövs 200 miljoner till för att få till något där skolbarnen kan öva simning och medborgarna frisksporta?
Det där badhuset används bra mycket hårdare än ett privat hus.
Därför är ventilationen och dess styrsystem ganska så komplicerade.

Säg att de tekniska systemen med projektering, anskaffning och installation kostar 80 miljoner.

Förutom sjukhus är badhus kanske det mest komplicerade byggnaden som idag byggs i Sverige.

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
S souterrain skrev:

Ett badhus ska även hantera inkommande tilluft som är -25 grader varm och inne i huset är det +25 och fuktigt.

En faktor som påverkar är skillnaden i vattentemperatur, under min gymnasietid var det typ 18 grader i bassängen - vilket minskar påfrestningen på huset, idag är det 25 grader istället i samma bassäng, vilket höjer luftfuktigheten, i samma hus som då för snart 40 år sedan.

• Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Du kan ju börja med att räkna ut att 8x3x1,5m är en pool på 36 m3.
Sen är en normal bassäng 25x50 med minst 1,35m djup. Så i snitt 25x50x2 = 2500 m3. (ca 70ggr mer, 3 gånger mer än din 36m2 blir ju bara en tre meter bred 25-metersbassäng :-) )

Om du då tänker dig att en hemmapool går på 500 000:-, plus ett hus runtom inkl vatten, avlopp, el, värme, isolering åretrunt, dusch, toa så är vi uppe i 1 500 000:- åtminstone.

Gånga med 70 så är du en bit över 100 miljoner bara där. Lägg sen till alla kostnader för att personer med lön ska planera, projektera, mark, bygglov, osv osv så är du nog hemma i dina 200 miloner ganska lätt.

Detta är då för en standard bassäng. Ska du sen ha en massa handikappanpassning, mer än en bassäng, träningslokaler, personalutrymme, läktare, föreningslokaler så sticker det iväg lite till.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tommib
S souterrain skrev:

Ytan på en normal simbassäng är inte tre gånger så stor som du antar, utan betydligt större. En liten simbassäng är 25x10 m (gissning på bredden), en större är 50 m. Djupet är också större, ner mot 4 m om man ska kunna hoppa simhopp (och öva avancerad livräddning).

Utöver det tillkommer alla våtutrymmen som är väldigt fördyrande vad gäller byggnaden. Rengöringssystem mm är en helt annan dimension än en hemmapool.

Visst handlar det också om att det är dyrt att bygga i Sverige och att konkurrensen på nivån "kommunal simhall" är påtagligt mindre än "privat liten pool". En del kan säkert också vara klassisk inkompetens som gör det dyrare för kommunen.

Om du nu har ett bra koncept och tror att du kan göra det billigare, starta ett byggbolag och erbjud dig att bygga simhallar för halva priset. Du borde ändå tjäna på det med din kalkyl.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
S souterrain skrev:

I en artikel i stadsbyggnad (https://stadsbyggnad.org/2021/utmaning-att-bygga-simhallar/) nämns att Hallstavik byggde ett badhus med en 25 m lång bassäng och i övrigt så enkelt som möjligt för 100 milj.

Den bassängen är 25 m lång och ca 12 m bred (plats för fyra banor) vilket jämfört många anläggningar från 60 och 70-talet halva banantalet (25 m 8 banor)

B Bjober skrev:
Ett 1000m2 hus är inte jämförbart med 5st 200m2 hus. Man får trava flera stycken på höjden också för att det ska se nånting ut.Och ha kraftigare grundläggning.
En liten bäbis bassäng kan vara gjord i tunt material. En större bassäng behöver kraftigare väggar. Betong istället för plast.
Allt växer snarare med kubiken än kvadraten. 5x5x5=125.

Klickklick PANG.
Byggnadsvolymen växer, nästan, på kubiken istället för kvadraten, det är jag med på. Men kostnaden för ett "rum" borde väl växa långsammare än linjärt med volymen när allt annat hålls lika?

Kostar 100kvm bottenplatta som tål 50 ton last en fjärdedel av en lika stor platta som tål 100 ton last?

tommib tommib skrev:
Ytan på en normal simbassäng är inte tre gånger så stor som du antar, utan betydligt större. En liten simbassäng är 25x10 m (gissning på bredden), en större är 50 m. Djupet är också större, ner mot 4 m om man ska kunna hoppa simhopp (och öva avancerad livräddning).

Utöver det tillkommer alla våtutrymmen som är väldigt fördyrande vad gäller byggnaden. Rengöringssystem mm är en helt annan dimension än en hemmapool.

Visst handlar det också om att det är dyrt att bygga i Sverige och att konkurrensen på nivån "kommunal simhall" är påtagligt mindre än "privat liten pool". En del kan säkert också vara klassisk inkompetens som gör det dyrare för kommunen.

Om du nu har ett bra koncept och tror att du kan göra det billigare, starta ett byggbolag och erbjud dig att bygga simhallar för halva priset. Du borde ändå tjäna på det med din kalkyl.
Flera av de större byggbolagen har vägrat att skriva offerter på badhus....

De vet att ett badhusbygge som blir felaktigt blir dyrt för entreprenören.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du kan ju börja med att räkna ut att 8x3x1,5m är en pool på 36 m3.
Sen är en normal bassäng 25x50 med minst 1,35m djup. Så i snitt 25x50x2 = 2500 m3. (ca 70ggr mer, 3 gånger mer än din 36m2 blir ju bara en tre meter bred 25-metersbassäng :)
😀 Ja, ungefär tre gånger bredare och djupare (25x10), så nio gånger så stor volym menade jag förstås! Ska man räkna helt ärligt kanske det rent av blir bortåt elva gånger större volym.

Det finns typ tio 50m-inomhus-bassänger i hela Sverige, så jag skulle inte säga att Olympisk standard är den normala storleken. Jag älskar att simma långbana, men 25 meter i min kommunala bassäng duger bra till vardags.

tommib tommib skrev:
Haha, nej jag har inget koncept. Men är kanske lite sugen på att skriva en insändare i lokaltidningen, riktad till fritidsnämnden, och säga "Hallå, gör bara så här så kan vi ha en till simhall i kommunen".

S souterrain skrev:
Kostar 100kvm bottenplatta som tål 50 ton last en fjärdedel av en lika stor platta som tål 100 ton last?
Jag ska inte säga att jag vet, men ja, jag tror det. Så länge du bara ska ha 100kvm men bygga en våning till så kanske det räcker med dubbelt, med så fort ytan växer så ökar tjockleken på plattan trots att vikten per yta inte ökat. Längre hävarm, större krafter.

Jag gissar att hälften av pengarna går till annat än poolen.
Undersökningar, tillstånd, planutredning, upphandlingar, bygglov, egenkontroller mm.
Det är sjuka mängder papper inblandat när det ska byggas nu för tiden.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag gissar att hälften av pengarna går till annat än poolen.
Undersökningar, tillstånd, planutredning, upphandlingar, bygglov, egenkontroller mm.
Det är sjuka mängder papper inblandat när det ska byggas nu för tiden.
Ja, byråkrati är dyrt och äter pengar som aldrig förr och värre blir det, vi drunknar snart i den.
Egen pool eller kommunalt badhus, vatten över huvudet är det likväl.

• Gilla
  • Älska
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.