Jag har installerat en luft/vatten 9.5 kW vp .
huset är från -47 "orginal" isolering ca 100 kvm
1,5 plan jag har numera element i källaren
Idag:
22 grader inomhus utetemp 8 grader
vp inställd på 38 grader Delta t 5 grader, jag använder den bara till radiatorerna, den är kopplad till returen på min Pulsonex panna ( som jag använder som back up och till varmvattnet) ingen ackumulatortank
den går fyra minuter o sedan stannar den i 8-9 minuter, dvs igång ca 120 gggr per dygn och totalt 16 timmar - 24 timmar
nu har jag läst överallt att kompressorn inte mår bra av många stopp men jag fattar inte varför, det borde vara den totala driftstiden och därmed elförbrukningen som är viktig? sålänge som den får vila minst 6 minuter innnan den startar igen?
Måste jag sätta in en tank, för att fä ner stoppen?
någon av er som vet?
-nybörjare med vp:o
Stefan
 
Hur är termostaterna inställda? Det låter som att din vp har för lite vatten att jobba med och att den snabb löser ut. Testa att öppna samtliga termostater och se om det funkar.

Jag kan inte detaljerna om varför stoppen skall minimeras, men tror att det har att göra med kompressorns smörjning.
 
Om kompressorn pajjar snabbare pga många start och stopp så är det ju också ganska viktigt..

Rent elförbrukningsmässigt så är det ju såklar drifttiden som avgör. Men det blir ju lite som att bara räkna med bensinkostnaden när man räknar på vad det kostar att köra bil. Service mm är ju också driftskostnader...
 
en motor och även en kompressor är som en bil. start och stopp är inte bra. se på en taxi som gått 70000mil. det är mest påfrestning vid en start jämfört med att ligga på lagom varv och tugga
 
Å andra sidan beror det ju på hur systemet är konstruerat. Jag läste i ett datablad till en Copeland-kompressor för R410A att det viktiga var en minsta gångtid, inte antalet starter. Man rekommenderade högst 10 starter i timmen som designgräns. Den minsta gångtiden behövdes för att samla ihop oljan i systemet. Med detta vill jag ha sagt att vad som är bra eller inte beror på hur tillverkaren har tänkt och om de har tänkt, vilket som bekant inte alltid är fallet.
 
Vad gäller liknelsen med bilar och bilmotorer, så kan man ju tänka på hybridbilar som är gjorda för att stoppa och starta motorn vid varje trafikljus. Igen, systemets livslängd under olika förhållanden beror mycket på hur tillverkaren har tänkt.
 
Hybridbilarna använder elmotor vid start och stopp och slits inte så mycket. Bensinmotorn går in vid längre körsträckor.
 
För en bilmotor handlar det inte så mycket om antalet kallstarter utan mer om under vilken tid motorn går vid temperaturer som vässentligt understiger normal drifttemperatur. Kompressorer har samma problem och är därför ibland försedda med vevhusvärme.

Start av en varm bilmotor innebär inte i sig så mycket slitage. Den startas utan last och med låg effekt, så påfrestningarna är låga. Direktstart av en kompressor är motsatsen. Den sker vid nära fulllast och en 3-fasmotor lämnar full effekt redan i startögonblicket. 1-fas maskiner har lägre starteffekt och måste därför ofta kombineras med en avlastningsfunktion för att orka starta.
 
Det finns flera anledningar att det är bra med längre drifttider. Retur av oljan är en som nämts. En annan är att köldmediesystemet tar tid på sig att fungera optimalt, vid stillestånd lägger sig köldmediet i kallaste punkten (förångaren), vid start stänger expansionsventilen för att reglera flödet och det tar 20 minuter innan man säkert har en jämn och optimal drift. Dessutom innebär längre drifttider en ekonomisk väldimensionerad pump.
 
Tack för kloka synpunkter,
Jag har provat att öppna alla termostater, men det blir ingen stårre skillnad,
jag har grova ledningar och 14 radiatorer, men det är kanske som Wigert säger att jag har för lite vatten,
men då är frågan hur viktigt det är med långa gångtider/f[ stopp
var går gränsen för att motivera att sätta in en tank?
Jag har en Copeland kompressor så det vore kul och se det där databladet, 10 starter i timmen måste ju också innebära korta driftstider,
och 10 är ju dubbelt mot vad jag har nu så då borde jag kunna köra på som det är?
 
Det måste vara något annat som stör flödet i värmesystemet. Går värmebärarens pump som den ska, eller är det kanske en som går en en som står, eller i värsta fall går åt fel håll?

4 min drifttid låter helt otroligt lite
 
  • Gilla
Alexander.brugge
  • Laddar…
Jag skulle ringa montören och fråga vad de tycker om saken, och säger de att allt är som det ska kan det vara idé att dubbelkolla med värmepumpens leverantör.

Vad är det för en pump förresten?

(Googla på C060219_0708_0909_E_AGL_AC Scroll_FULL_3 så hittar du databladet. Titta sedan i kapitel 5.11. Det gäller ju förstås bara den kompressorn i ett rätt konstruerat system och säger inte så mycket om din eller min värmepump, men tydligen finns det en del mojänger som är gjorda att kunna starta ganska ofta.)
 
I mitt system finns ca 200 l vatten + en volymförstorare om 100 l.

Så länge utetemp håller sig över nollan kör jag med delta T = 10 C. Sjunker den under 0 C minskar jag till ca 7 C, som jag tror är default för min IVT.

Höst och vår när bara golvvärmen är på och den aktiva volymen inte stort större än volymförstorarens, kör jag med ännu högre delta för att få ned antalet starter.

Antalet starter brukar vara ca 12 st/dygn, färre om det är riktigt kallt.

Vid 5 C har har jag 1 h drift 1 h stopp.

Du har antagligen något fel med flödet, men jag skulle nog köra med lite högre delta T än 5 C.

Höga delta T ger lite sämre driftekonomi, men detta skall avvägas mit att få rimligt många starter.
 
Ok, Tack för tipsen,
8 grader varmt ute, 20.5 grader inne, pumpen går 7 minuter och står 12 minuter, DT har jag ändrat till 10 C, set point är fortfarande 38 C
kompressorn är en Copeland Scroll ZR40K3E-TFD-522 så databladet stämnde med den pumpen,
nu kör jag så här ett tag och ser hur det blir när kylan kommer (om den nu gör det i år) en Ackumulator tank med shunt gör väl att man kan minska DT, få färre stopp o lite längre gångtid och mindre tempsvängningar i systemet, men, men om det funkar utan så har jag ju ett enklare och billigare system som ger samma värme med samma elförbruknig ?
Tank sätter jag nog in om jag adderar solvärme nästa år...
 
7 min drifttid vid 10 kW innebär ca 1 kWh tillförd energi. Denna energi förmår höja temperaturen 10 C på en volym av ca 90 liter, vilket innebär att din aktiva vattenvolym är lite mindre än så. Fundera på om detta kan stämma. Om inte har du några problem med värmen i något rum så bör du inte ha något problem med flödet.

Om vi antar att flödet inte är problemet, så kan följande sägas:
Volymtank är en bra ide, men då bör den vara på minst 300 l. Vid deltat T = 10 C fyrdubblar en sådan drifttiden vid ditt exempel till ca 30 min och stopptiden ungefär lika mycket.

En shunt innebär att du måste upp i temp, vilket bör undvikas då det ger dålig ekonomi. Skippa shunten och lägg pengarna på en större volymförstorare. Den kan nästan göras hur stor som helst utan att detta medför någon olägenhet. 500 l skulle kunna vara en lämplig storlek, då kan du sänka delta T och ändå ha rimliga drifttider. Men, även 300 l ger en väsentlig förbättring.

Ett annat sätt att se på saken är att din pump är för stor för huset.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.