2 890 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Varför 0/16 istället för 8/16 på grusväg?
Utan kunskap om vägas konstruktion kan jag konstatera att efter grusning så dammar grusvägar något fruktansvärt. Det blir ett moln med damm som driver in i skogen bredvid vägen. Träd och buskar blir helt gråa.
Vad är anledningen till att man lägger 0/16 på vägar istället för t.ex. 8/16? Binder det inte med större minstadimension eller är det en kostnadsfråga?
Vad är anledningen till att man lägger 0/16 på vägar istället för t.ex. 8/16? Binder det inte med större minstadimension eller är det en kostnadsfråga?
8/16 ligger inte kvar, du får ganska omedelbart spår ned till det grövre materialet. Det är "nollet" i materialet som binder stenen så den ligger kvar.
En grusväg kan man salta, det fungerar ypperligt! Gör vi ofta på jobbet och det håller upp till ett par månader. Har en sträckning på jobbet på några 100 meter byggväg som jag saltade i maj, den dammar ingenting idag trots ett antal 100 lastbilstransporter.
En grusväg kan man salta, det fungerar ypperligt! Gör vi ofta på jobbet och det håller upp till ett par månader. Har en sträckning på jobbet på några 100 meter byggväg som jag saltade i maj, den dammar ingenting idag trots ett antal 100 lastbilstransporter.
Vi började salta grusvägarna i samhället förra året. Det görs före ett vårregn i april eller maj. Håller hela säsongen här vid Sörmlandskusten, vi har så låga volymer sommarregn så vägsaltet stannar kvar. En annan fördel är att vägsaltet (kalciumjonerna) håller ihop slitlagret och underliggande bärlager så att det inte blir några potthål att tala om. Mycket trevligt.
Ingen aning. Jag vet bara att saltet binder dammet med hjälp av fukten i luften, typ som torrbollen suger åt sig fukten när man ställer den i en båt/husvagn.krillek skrev:
Här kan du läsa mer Dammbindning - Skogskunskap
Produkter som diskuteras: "torrbollen"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Läste någon rapport där de undersökte hur kringliggande växtlighet påverkas av dammbinding med bl.a. salt, och ja, det finns risk för viss påverkan. Träd är nog inte så farligt, men vill man vara på säkra sidan finns det alternativa bindingsmedel man kan använda.krillek skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden