Hej,
Jag försöker så nytt gräs på ett antal kala fläckar i gräsmattan. Gräset tar sig fint till en början och sett tätt och fint ut efter de första veckorna, därefter börjar det bli glesa fläckar och börjar vissna bara någon vecka senare som ni ser på bilderna (andra och tredje bilden är ca 1 resp 2 veckor efter första bilden) Jag har varit noga med att vattna varje dag. Kan det vara så att jag vattnar för mycket? Eller någon annan ide på vad som kan vara felet? Det är Weibulls Extra Green.
Jag försöker så nytt gräs på ett antal kala fläckar i gräsmattan. Gräset tar sig fint till en början och sett tätt och fint ut efter de första veckorna, därefter börjar det bli glesa fläckar och börjar vissna bara någon vecka senare som ni ser på bilderna (andra och tredje bilden är ca 1 resp 2 veckor efter första bilden) Jag har varit noga med att vattna varje dag. Kan det vara så att jag vattnar för mycket? Eller någon annan ide på vad som kan vara felet? Det är Weibulls Extra Green.
Nu svarar detta inte på din fråga, men jag brukar transplantera gräs istället om jag bara skall bättra på. Då får jag samma sorts gräs som redan är anpassat för miljön det skall växa i. Fläckarna jag hämtat gräs ifrån växer igen på några dagar...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 247 inlägg
Tack för svar, det kan nog stämma med svampangrepp. Men hur ska man göra för att undvika detta, jag trodde att man skulle låta bli att klippa nysått gräs tills det blivit 7-8 cm och dessutom se till att det inte torkar ut?MickeTyr skrev:
Nja, 5cm bör räcka men det viktigaste är att jorden ska vara fuktig men gräset ska inte stå blött några längre tider. Tex bör du inte vattna på kvällen så att grässtråna inte hinner torka upp innan natten.M mikeyboy123123 skrev:
Liknande trådar
-
Varför luktar och smakar vattnet illa efter hydropressbyte
Vatten & Avlopp -
Varför fylls inte vattnet på i toastolen?
Badrum -
Varför rinner inte vattnet ut ur min disko (äldre diskbänk)?
Vatten & Avlopp -
Lukt från krypgrund i huset - varför har den ökat, och vad göra åt?
Grund & Markarbeten -
Varför vissnar buxbom delvis?
Häckar, Buskar & Träd