340 594 läst · 4 928 svar
341k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Elpriset och investeringskostnaden. LVP ink installation var 3 000:- dyrare 2004 än 2020. Och det berodde väl delvis på att eldragningen och håltagning kunde återbrukas.spikplanka skrev:
Redigerat:
Flyttade in i detta hus i december 2019. Då hade det en elkassett dockad på den gamla oljepannan. Jag hade planerat utbyte av den från början men ett visst virus gjorde att jag sköt på det till 2021. Min lycka är att 2020 än så länge är det billigaste året för elköp under hela 2000-talet för jag köpte 29 000 kWh då. Visst kunde jag ha snikat och satt in ett par LLVP och en elvattenvärmare men eftersom jag har vattenburet fick det bli en LVVP. Den kom in februari 2021. Den har betalat sig nu kommande september. 2021 sjönk elförbrukningen till 16 200 kWh köpt el. Februari kom panelerna igång. 2022 var förbrukningen nere i 8500 kWh köpt el.pacman42 skrev:
Hur mycket man tjänar på sådana här investeringar beror i allra högsta grad på vad man utgår ifrån. I mitt fall rätt nära sämsta tänkbara sådant. Lite ironiskt så ligger detta villaområde några hundra meter från ett fjärrvärmeverk men inga av dessa hus har kopplats in och kommer nog aldrig att göras, I mitt fall skulle det bara öka uppvärmningskostnaden.
Rätt intressant att du fick ut något av värde i februari. Man trodde ju att det krävs att solen är en bit ovanför horisonten…Logad skrev:Flyttade in i detta hus i december 2019. Då hade det en elkassett dockad på den gamla oljepannan. Jag hade planerat utbyte av den från början men ett visst virus gjorde att jag sköt på det till 2021. Min lycka är att 2020 än så länge är det billigaste året för elköp under hela 2000-talet för jag köpte 29 000 kWh då. Visst kunde jag ha snikat och satt in ett par LLVP och en elvattenvärmare men eftersom jag har vattenburet fick det bli en LVVP. Den kom in februari 2021. Den har betalat sig nu kommande september. 2021 sjönk elförbrukningen till 16 200 kWh köpt el. Februari kom panelerna igång. 2022 var förbrukningen nere i 8500 kWh köpt el.
Hur mycket man tjänar på sådana här investeringar beror i allra högsta grad på vad man utgår ifrån. I mitt fall rätt nära sämsta tänkbara sådant. Lite ironiskt så ligger detta villaområde några hundra meter från ett fjärrvärmeverk men inga av dessa hus har kopplats in och kommer nog aldrig att göras, I mitt fall skulle det bara öka uppvärmningskostnaden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Det är mycket bra siffror. I Göteborg (så länge som Gbg energi lade ut siffror från sina stora anläggningar) så brukade jan-feb kontra maj-juni ligga på 4-5% ungefär.Logad skrev:
Du ligger mellan 9-12% om jag jämför jan mot maj (feb för 2022).
Som jämförelse så förbrukade Sverige 18 263 GWh i januari i år och 11 966 GWh i juni. Förbrukningen i juni var alltså 65% av vad den var i januari.
Och nätansluten solkraft ger samma jämförelse som för Göteborg: 41 GWh i januari och maj 765 GWh. Solen ger alltså i runda slängar 5% i januari jämfört med vad den ger i maj. (Inbegriper uppskattning av egenförbrukad kraft).
Vad kostade LVVP? Om den betalat sig på så kort tid jäkligt billig??Logad skrev:Flyttade in i detta hus i december 2019. Då hade det en elkassett dockad på den gamla oljepannan. Jag hade planerat utbyte av den från början men ett visst virus gjorde att jag sköt på det till 2021. Min lycka är att 2020 än så länge är det billigaste året för elköp under hela 2000-talet för jag köpte 29 000 kWh då. Visst kunde jag ha snikat och satt in ett par LLVP och en elvattenvärmare men eftersom jag har vattenburet fick det bli en LVVP. Den kom in februari 2021. Den har betalat sig nu kommande september. 2021 sjönk elförbrukningen till 16 200 kWh köpt el. Februari kom panelerna igång. 2022 var förbrukningen nere i 8500 kWh köpt el.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 659 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 659 inlägg
28 st med en total märkeffekt på 10,3 kW. Jag har sett effekter på uppåt 12 kW när de är kalla vilket sjunker till 9,8 kW när de värmts upp av solen.P panicmango skrev: