spikplanka spikplanka skrev:
Varför minskade återbetalningstiden från 7 år till 5 år?
Tänkte om det vart infrastrukturen som vart på plats redan eller något annat.
Elpriset och investeringskostnaden. LVP ink installation var 3 000:- dyrare 2004 än 2020. Och det berodde väl delvis på att eldragningen och håltagning kunde återbrukas.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mina 20 kkr för en luftvärmepump betalade sig på ganska exakt ett år. Installerad i januari -22. Det var en ännu bättre investering i så fall.

Prisoptimerad elbilsladdning är också väldigt lönsamt. Vi har två laddbilar.
Flyttade in i detta hus i december 2019. Då hade det en elkassett dockad på den gamla oljepannan. Jag hade planerat utbyte av den från början men ett visst virus gjorde att jag sköt på det till 2021. Min lycka är att 2020 än så länge är det billigaste året för elköp under hela 2000-talet för jag köpte 29 000 kWh då. Visst kunde jag ha snikat och satt in ett par LLVP och en elvattenvärmare men eftersom jag har vattenburet fick det bli en LVVP. Den kom in februari 2021. Den har betalat sig nu kommande september. 2021 sjönk elförbrukningen till 16 200 kWh köpt el. Februari kom panelerna igång. 2022 var förbrukningen nere i 8500 kWh köpt el.

Hur mycket man tjänar på sådana här investeringar beror i allra högsta grad på vad man utgår ifrån. I mitt fall rätt nära sämsta tänkbara sådant. Lite ironiskt så ligger detta villaområde några hundra meter från ett fjärrvärmeverk men inga av dessa hus har kopplats in och kommer nog aldrig att göras, I mitt fall skulle det bara öka uppvärmningskostnaden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
villaområde några hundra meter från ett fjärrvärmeverk men inga av dessa hus har kopplats in
Som en gammal räv sa på en husmässa.. "de bygger ett monopol".

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Logad Logad skrev:
Flyttade in i detta hus i december 2019. Då hade det en elkassett dockad på den gamla oljepannan. Jag hade planerat utbyte av den från början men ett visst virus gjorde att jag sköt på det till 2021. Min lycka är att 2020 än så länge är det billigaste året för elköp under hela 2000-talet för jag köpte 29 000 kWh då. Visst kunde jag ha snikat och satt in ett par LLVP och en elvattenvärmare men eftersom jag har vattenburet fick det bli en LVVP. Den kom in februari 2021. Den har betalat sig nu kommande september. 2021 sjönk elförbrukningen till 16 200 kWh köpt el. Februari kom panelerna igång. 2022 var förbrukningen nere i 8500 kWh köpt el.

Hur mycket man tjänar på sådana här investeringar beror i allra högsta grad på vad man utgår ifrån. I mitt fall rätt nära sämsta tänkbara sådant. Lite ironiskt så ligger detta villaområde några hundra meter från ett fjärrvärmeverk men inga av dessa hus har kopplats in och kommer nog aldrig att göras, I mitt fall skulle det bara öka uppvärmningskostnaden.
Rätt intressant att du fick ut något av värde i februari. Man trodde ju att det krävs att solen är en bit ovanför horisonten…

• Haha
fsn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Rätt intressant att du fick ut något av värde i februari. Man trodde ju att det krävs att solen är en bit ovanför horisonten…
Räcker att den når över grannens takås vilket den gör året runt.
Tabell visar solenergi-produktion i kWh från 2020 till 2024 per månad och totalt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Logad Logad skrev:
[bild]
Tänkte väl det, väldigt små siffror i februari. Typ sept - feb är kraftigt begränsad avkastning. De ger som minst när man behöver dom som mest.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
[bild]
Det är mycket bra siffror. I Göteborg (så länge som Gbg energi lade ut siffror från sina stora anläggningar) så brukade jan-feb kontra maj-juni ligga på 4-5% ungefär.

Du ligger mellan 9-12% om jag jämför jan mot maj (feb för 2022).

Som jämförelse så förbrukade Sverige 18 263 GWh i januari i år och 11 966 GWh i juni. Förbrukningen i juni var alltså 65% av vad den var i januari.

Och nätansluten solkraft ger samma jämförelse som för Göteborg: 41 GWh i januari och maj 765 GWh. Solen ger alltså i runda slängar 5% i januari jämfört med vad den ger i maj. (Inbegriper uppskattning av egenförbrukad kraft).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:

Vad kostade LVVP? Om den betalat sig på så kort tid jäkligt billig??

F fsn skrev:
För min del så är den långt ifrån livsnödvändig men den är svår att bortse från. Med min förbrukning och produktion så bidrar 60-öringen med 4,6-5,3% återbetalning per år sen 2020.
Ja det är ju onekligen pengar det också.

G Guzzen1 skrev:
Vad kostade LVVP? Om den betalat sig på så kort tid jäkligt billig??
C:a 132 000 kr installerad och klar.

F
Nissens Nissens skrev:
Tänkte väl det, väldigt små siffror i februari. Typ sept - feb är kraftigt begränsad avkastning. De ger som minst när man behöver dom som mest.
Tycker du? Februari och Oktobers produktion hade täckt minst 2/3 av mitt totala behov de månaderna.

F
G Guzzen1 skrev:
Ja det är ju onekligen pengar det också.
Ja, mellan 25-30% ett ”normalår” som 2021 och 2023.

Logad Logad skrev:
[bild]
Ser bra ut. Hur många paneler har du? VI har haft vår anläggning sedan mitten av maj.
Från 15/5 833 kwh
Juni: 1360 kwh
Juli: 1160

Hyggligt nära dina siffror. 24 paneler.

P panicmango skrev:
Ser bra ut. Hur många paneler har du? VI har haft vår anläggning sedan mitten av maj.
Från 15/5 833 kwh
Juni: 1360 kwh
Juli: 1160

Hyggligt nära dina siffror. 24 paneler.
28 st med en total märkeffekt på 10,3 kW. Jag har sett effekter på uppåt 12 kW när de är kalla vilket sjunker till 9,8 kW när de värmts upp av solen.

Excel
Logad Logad skrev:
28 st med en total märkeffekt på 10,3 kW. Jag har sett effekter på uppåt 12 kW när de är kalla vilket sjunker till 9,8 kW när de värmts upp av solen.
Vätter de mot söder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.