Vi har anlitat en byggare för renovering av ett badrum på 4kvm.
Byggaren har använt en vvs firma till vvs arbete och en el-firma till el.
Nu har det gått 2 månader och inget är klart. Vvs har gjort sitt och el likaså men byggare är inte klar med tätskikt och plattsättning. De kommer 1-2 dagar och försvinner 1-3 veckor. När jag frågar om när de ska vara klart får jag till svar att de jobbar på enligt plan? Han vill inte berätta vad vvs eller el företagen heter heter utan säger bara att det får jag reda på när de är färdiga och slutfakturan är betald då får jag alla dokument mm. Vad kan jag göra?

• Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Enklaste förklaringen är nog att det företag som du har avtal med inte vill att du kontaktar underentreprenörerna för el och VVS. Sånt kostar dessa underentreprenörer pengar (tid) och kan skapa gnissel i framtida samarbete mellan företaget och underentreprenörerna. Många vill inte jobba direkt mot konsument för att de gnäller så mycket och ställer så höga krav på service, så tar bara underentreprenörsjobb där konsumenttjänstfirman fungerar som en social och juridisk buffer mot alla kostnader som konsumenter skapar.

• Gilla
Jenpet och 41 till
  • Laddar…
M Mivi skrev:
Vi har anlitat en byggare för renovering av ett badrum på 4kvm.
Byggaren har använt en vvs firma till vvs arbete och en el-firma till el.
Nu har det gått 2 månader och inget är klart. Vvs har gjort sitt och el likaså men byggare är inte klar med tätskikt och plattsättning. De kommer 1-2 dagar och försvinner 1-3 veckor. När jag frågar om när de ska vara klart får jag till svar att de jobbar på enligt plan? Han vill inte berätta vad vvs eller el företagen heter heter utan säger bara att det får jag reda på när de är färdiga och slutfakturan är betald då får jag alla dokument mm. Vad kan jag göra?
Låsa dörren & dokumentera allt.
För alla dialoger på SMS, du som konsument vinner alltid vid en eventuell rättegång.
Firman du anlitat har inte råd med advokat och andra utgifter runt om och dom ger upp.

anlita en seriös firma som kostar 50.000:- mer

• Haha
  • Gilla
Stevie123 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad gäller förseningen så är du troligen i en svag sits. Det du kan göra är att hålla inne med betalningen tills arbetet är färdigt. Men där stannar det vanligen om du inte har avtalat om ett vite som kickar igång om arbetet inte är slutfört före ett visst datum.

I extrema fall kan du säga upp avtalet. Då betalar du för utfört delarbete och tar in någon annan. Men svårt att hitta en firma som skulle vilja hoppa in under omständigheterna. Troligen vill de göra allt från grunden.

• Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Notera att ett avtal inte behöver vara ett skriftligt dokument, det ni har kommit överens om muntligen är också ett avtal.

• Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera att ett avtal inte behöver vara ett skriftligt dokument, det ni har kommit överens om muntligen är också ett avtal.
Absolut kan ett avtal vara muntligt.
Men det blir oerhört svårt att bevisa vad som avtalats, om detta samtalet inte är inspelat.

Så ett skrivet avtal är trots allt det bästa.

• Gilla
Carcoza och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut kan ett avtal vara muntligt.
Men det blir oerhört svårt att bevisa vad som avtalats, om detta samtalet inte är inspelat.

Så ett skrivet avtal är trots allt det bästa.
Ja och just i byggbranschen finns ju en hel del fula fiskar som inte står vid sitt ord så skriftligt är alltid bra. Men inte ens det är ett skydd mot en part som inte följer avtal. Att man har rätt ger ju ingen makt i alla fall.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet på Byggahus @Mivi 👍👍

Vid dessa problem som du nu upplever är det alltid bra att ha ett avtal mellan parterna. (Alltså du och byggaren).

Finns det ett sådant och vad säger det i så fall?

Läs mer:
[länk]
Enligt offert skulle arbetet utföras hösten 2024 och 75% betalas innan start. Star blev den12/11 och fakturan blev betald den 8/11.

• Wow
  • Ledsen
Utter6300 och 10 till
  • Laddar…
S
M Mivi skrev:
Enligt offert skulle arbetet utföras hösten 2024 och 75% betalas innan start. Star blev den12/11 och fakturan blev betald den 8/11.
Man betalar inte innan arbetet är utfört!!! Luktar oseriöst lång väg!
Du får väl hota med tinget om de inte kan bli klar snarast! O gör de inte klart får du väl stämma och ta in en annan firma.

• Gilla
ptlf och 9 till
  • Laddar…
Krilleman
M Mivi skrev:
Bara att företaget önskar ha förskottsbetalning innan start är inget bra tecken. 😐😐

Då är det ju du som står för risken att bolaget gör konkurs och din förskottsbetalning brinner inne.

Ditt största påtryckningsmedel som kund är att hålla inne med betalning, inte tvärt om. Nu ligger ju "makten" hos företagaren då denne redan fått 75% av totalsumman i förskott.

Jag frågar igen:
Har ni skrivit något avtal?

Det är inte samma sak som att få en offert.

Från tidigare länk:
Tips för att anlita hantverkare: konsumenttjänstlagen, ta in offerter, gör research, skriv avtal, undvik förskottsbetalning.

• Gilla
AMR74 och 9 till
  • Laddar…
Hej
I offerten finns väl deras plan med datum osv.
Börja ställ lite krav nu och ring och ligg på.
Betala inget mer, iaf innan det är färdigt, om det nu inte är avtalat på något annat sätt enligt offerten.
Kan du lägga upp den med maskade uppgifter så du inte hänger ut någon i onödan.
/W

• Gilla
control och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som händer om man betalar i förskott är tyvärr att man i praktiken avsäger sig sitt enda maktmedel att få arbetet utfört.

Ofta kämpar de här firmorna med att de har en väldigt optimistisk plan för hur mcyket som ska hinnas med. Men sen blir det problem med något, någon anställda drar, en underentreprenör missar, någon gör del så det måste göras om, barnen blir sjuka, det uppstår likviditetsbrist så att man får problem med utbetaltningarna o s v. Så blir jobben försenade.

Då prioriteras de jobb där skadan att utföra sent blir som störst. Det kan vara en viktig stor återkommande kund och de som inte har betalt i förskott. Eller någon kund som ligger på som en igel så att incitamenten finns att bli av med kunden. Har man med sitt lilla jobb då betalt i förskott och inte ställer till med en massa jobbiga telefonsamtal så nedprioriteras man så lätt.

• Gilla
  • Ledsen
wrobel.se och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då prioriteras de jobb där skadan att utföra sent blir som störst. Det kan vara en viktig stor återkommande kund och de som inte har betalt i förskott. Eller någon kund som ligger på som en igel så att incitamenten finns att bli av med kunden. Har man med sitt lilla jobb då betalt i förskott och inte ställer till med en massa jobbiga telefonsamtal så nedprioriteras man så lätt.
Det kan ju även vara så illa att företagaren betalt släpande fakturor, med just detta förskottet, och har helt enkelt inte råd att fortsätta innan andra kunder betalat sina fakturor...

Det finns sådana företagare också... (Tråkigt nog) 😟

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
I offerten finns väl deras plan med datum osv.
Börja ställ lite krav nu och ring och ligg på.
Betala inget mer, iaf innan det är färdigt, om det nu inte är avtalat på något annat sätt enligt offerten.
Kan du lägga upp den med maskade uppgifter så du inte hänger ut någon i onödan.
/W
Står att det ska utföras hösten 2024

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.