Byggahus.se

Varför två faser och nollor?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Köpt en lampskena till taket men när jag tänkte koppla in sladden till transformatorn har denna dubbla anslutningar för fas och nolla enligt bilden. Varför då? Och vilka ska jag välja att koppla in i? Spelar det roll hur jag kombinerar?

Tack på förhand

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Följde det med någon manual? Förmodligen är meningen att du skall kunna koppla flera parallellt. En kabel in och en kabel ut till nästa trafo. Om min gissning stämmer så spelar det ingen roll vilken du kopplar på.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där är ganska vanligt. Som sagt avsett för ev. vidarekoppling till nästa transformator.

Bilen kan misdsleda, men jag tycker det ser ut som du avmantalat lite för mycket av kabeln. Dragavlastningen (den taggiga biten) skall klämma om kabeln, inte om de enskilda ledarna i kabeln.

4. V
    Medlem · Nivå 7
    Kan vara bra om man har flera. När du ändå höll på att handla, varför köpte du då inte samtidigt en multimeter som kan visa spänning (volt), ström (ampere), Motstånd (ohm), den hade du haft nytta av nu. Då hade du enkelt kunnat mäta dig fram till hur du ska koppla.

• Laddar…