Byggahus.se
Hej.
Ville ljusa upp några gamla äckliga gabondörrar med vit lackfärg. Färghandeln rekommenderade en Aqualackfärg med glans 35-40 (Aqua pga något bättre fyllande egenskaper), köpte även en aquagrundfärg.

Har nu grundat+slutmålat två varv (noggrant) men det "skiner" fortfarande igenom lite "gulbrunt".
Där jag har spacklat nån liten spricka så är det däremot vitt o fint. Är det bara att slutmåla en eller att par gånger till eller vad gör jag för att få bort flammigheten?

LFN skrev:
Är det bara att slutmåla en eller att par gånger till eller vad gör jag för att få bort flammigheten?
Ja, du har antagligen målat varje varv precis så tunt och fint som man ska, men det betyder också att det kan krävas nåt extra varv för att få perfekt täckning när man går från brunt till vitt.
Men var inte ledsen för det ;), slutresultatet blir mycket bättre än med tjocka färgskikt även om det innebär mer arbete, möjligen skulle du kunna vara lite generösare med färgen nu på tredje varvet så kanske det räcker med det :)

MVH//Christina.

Okej, tack för det snabba svaret. Åker o köper en burk till då :)

slipat ytan innan målningen hade nog varit kanon också.. hade färgen tagit bättre kankse ?? som där du spacklat..

Det är alkyden som är lösningen. Vattenburen färg isolerar inte de bruna genomslagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.