Byggahus.se

Varför ta bort Ballofix?

1. B
    Medlem Nivå 5
    Vi har haft en rörmokare hemma för att dra om lite vattenrör under diskbänken. Tidigare satt där två ballofixventiler, dessa har rörmokaren plockat bort och satt dit vanliga kopplingar.

Kan det finnas någon anledning att ta bort Ballofixerna och inte ha några? För mig verkar det bättre att ha än stt inte ha...

Är det krav på Ballofixer/avstängningsventiler till blandaren eller är det valfritt?

2. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Valfritt, men rekommenderas.

3. Y
    Medlem · Nivå 18
    Jag gissar att din gamla blandare hade kopparrör under bänken.
    Din nya har slangar. Och då kunde han inte montera slangarna i dina gamla ballofixer.
    För att det inte skulle bli dyrt så satte han enkla kopplingar istället så du inte åkte på att betala för
    två nya ballofixer av rätt sort, och han slapp förklara varför han byter två mot två nya.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Låter konstigt, ett par ballofixer under varje tappställe är ju underbart att ha, inte kostar dom så mycket heller.

Jag har både gruppventiler (fullflödes kulventiler) så jag kan sektionera av delar av huset i källaren och på det ballofixer vid varje tappställe. Underbart att ha den dagen något strular. (y)

Och om det vore som Yrrol beskriver ovan så sätter man väl nya ballofixer längre ner och förlänger upp rören och monterar två raka kopplingar upp mot blandaren?! Det hade jag gjort för att få en godkänd installation!