Min gamla takspot från ikea med halogenlampor surrar och att bland tjuter lite lätt trots att den är släckt. Vad är felet, är det farligt eller drar det onödig ström?
Tacksam för svar! 🙏🌸

Har du den kopplad via dimmer?
Tillverkare och modell på eventuell dimmer?

Är det 230V halogen eller 12V halogen?

• Gilla
Anndin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du den kopplad via dimmer?
Tillverkare och modell på eventuell dimmer?

Är det 230V halogen eller 12V halogen?
Det är rätt dimmer till halogen och vad jag vet så borde det vara inbyggd trafo till 12V

Det är av värde att veta mer exakt vilka slags produkter du har. Om det är 12 V halogen så finns ett eller flera drivdon gömda någonstans. Hur dimras de? Det ser man på hur drivdonet är inkopplat, men du kan ju direkt säga ifall du har en dimmerratt att vrida på med av/på genom att trycka på ratten, eller om du har en återfjädrande strömbrytare.

Det kan vara värt att kontrollera att eventuell strömbrytare bryter fasen.

Man kan också behöva titta på kretslösningen för hela gruppen, ifall en fastråd löper parallellt med eventuell tändtråd i ett rör några meter.

• Gilla
Anndin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är av värde att veta mer exakt vilka slags produkter du har. Om det är 12 V halogen så finns ett eller flera drivdon gömda någonstans. Hur dimras de? Det ser man på hur drivdonet är inkopplat, men du kan ju direkt säga ifall du har en dimmerratt att vrida på med av/på genom att trycka på ratten, eller om du har en återfjädrande strömbrytare.

Det kan vara värt att kontrollera att eventuell strömbrytare bryter fasen.

Man kan också behöva titta på kretslösningen för hela gruppen, ifall en fastråd löper parallellt med eventuell tändtråd i ett rör några meter.
Det har slutat låta, så jag avvaktar lite story tack! 🌸

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.