Har en nyinköpt trefas pelarborr. Som en säkerhetsåtgärd finns det ett svängbart plexiglasskydd framför chucken och detta skydd slår på och av en mikrobrytare för att man inte ska kunna köra borren utan skydd. Jag har nu noterat att om jag slår av strömbrytaren på borren men inte svänger undan skyddet (så att mikrobrytaren fortfarande är "på") uppkommer ett svagt surr från manöverdosan (motorskyddet?) som kan variera lite i styrka. Jag vet inte om det är rätt/fel att det ska vara så här eller om det är ett fel på maskinen. Jag kan påverka ljudet genom att med fysiskt våld trycka på hela dosan vilket i min värld antyder en dåligt ansluten kabel. Trots en del letande kan jag dock inte hitta något fel. Någon som har en idé???

Kanske något litet relä (kontaktor?) som surrar och när du trycker på dosan så kommer locket åt relät och ljudet dämpas. Det är troligtvis draget när microbrytaren är påverkad och släpper när du vrider bort skyddsglaset.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Troligtvis en kontaktor. Sväng bort skyddet när du inte använder maskinen, så håller kontaktorn/reläet lite längre och så sparar du ihop pengar till en glass per år ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.