1 569 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Varför startar inte stiga villa åkgräsklipparen?
Den har bensin i tanken som kommer fram till förgasaren som rengjorts ,duttar man i lite soppa i insuget hoppar den igång direkt.Det är inget membran i förgasaren.Motorn är en 12,5 hk briggs.några bra ideer. Såg nån som skrev fyll upp tanken full ? Ska testa det idag.
Der kan ha krypt in fukt i tanken eller förgasaren, dränera ur all bensin genom förgasaren.
Brukar finnas en skruv i botten av förgasaren så man kan dränera. Sen häller du i en slatt fräsch bensin och provar.
Kör du 95oktan så kan det har ärgat i förgasaren också så att den inte släpper genom bensinen som den ska.
Men börja med att dränera och ny soppa.
Brukar finnas en skruv i botten av förgasaren så man kan dränera. Sen häller du i en slatt fräsch bensin och provar.
Kör du 95oktan så kan det har ärgat i förgasaren också så att den inte släpper genom bensinen som den ska.
Men börja med att dränera och ny soppa.
Kontrollera att bränslefiltret är rent (om det finns något)
Dränera ut allt gammalt bränsle.
Se till så att bränslekran är öppen (om det finns någon)
Fyll på nytt bränsle
Kontrollera oljenivån i motorn
Tryck ner tändhatten på stiftet så du är säker på att den sitter ok.
Kontrollera att luftfiltret är i bra skick
Kontrollera bränsleslangar så inga sprickor finns eller om de är torra och stela
Puffa i lite startgas
Starta motorn
Om det mot förmodan inte skulle fungera så köp en ny förgasare, eller gör rent den, men det blir sällan bra.
Dränera ut allt gammalt bränsle.
Se till så att bränslekran är öppen (om det finns någon)
Fyll på nytt bränsle
Kontrollera oljenivån i motorn
Tryck ner tändhatten på stiftet så du är säker på att den sitter ok.
Kontrollera att luftfiltret är i bra skick
Kontrollera bränsleslangar så inga sprickor finns eller om de är torra och stela
Puffa i lite startgas
Starta motorn
Om det mot förmodan inte skulle fungera så köp en ny förgasare, eller gör rent den, men det blir sällan bra.
Medlem
· Stockholm
· 793 inlägg
Utgår ifrån att du bara kör på alkylatbensin? 95 oktan som får stå i månader i tank och förgasare kleggar igen och i längden förstör allt av plats i bränslesystemet. Brukar sluta med förgasarbyte.F Fixartomten skrev:
Om du kör maskinen så här års: Vad har du för motorolja i den? SEA 30 duger inte för vinterkörning.
Går motorn bra när den väl startar? Hur är det med choken. Fungerar den som den skall? Om den går bra när den väl startar tror inte jag att man i för stor utsträckning skall misstänka bränslet eller förgasaren.
Medlem
· Stockholm
· 793 inlägg
Kvaliten på bränslet är alltid en faktor. 95 oktan är skadligt för bränslesystemet.A Avemo skrev:
Bränsleslangar slaggar igen med beläggningar. Förgasarens membra torkar ut och fungerar dåligt. Dvs motorn blir svårstartad, tjuvstannar och så vidare.
ENklast och billigast är att tömma ur tanken, tömma förgasaren, fylla på några liter Aspen. Möjligen också byta tändstft då 95 oktan sotar ned det, vilket Aspen inte gör.
Om den fortfarande går dåligt efter detta får man riva och rengöra/ renovera, ev byta hela, förgasaren.
9 gånger av 10 är det just bränsletillförsel och bränslekvalitet som gör att motorn går dåligt
Jag menar att man inte skall överdriva konsekvenserna av att köra på mackbensin. Alkylat är avgjort bättre för småmotorer och den åldras mindre när den lagras. Men de flesta motorer tar inte skada av mackbensin.P Per i Hamrånge skrev:
Det är riktigt. Men vet du att den går dåligt? Vad jag skrev var att om den inte går dåligt när den väl startar skall man inte låsa sig vid att det är bränslet eller förgasaren.P Per i Hamrånge skrev:
Medlem
· Stockholm
· 793 inlägg
Ja, jag vet ju inte hur den går. Har bara gått på TS beskrivning i post#1. Det TS beskriver är en motor som inte får bränsle.A Avemo skrev:Jag menar att man inte skall överdriva konsekvenserna av att köra på mackbensin. Alkylat är avgjort bättre för småmotorer och den åldras mindre när den lagras. Men de flesta motorer tar inte skada av mackbensin.
Det är riktigt. Men vet du att den går dåligt? Vad jag skrev var att om den inte går dåligt när den väl startar skall man inte låsa sig vid att det är bränslet eller förgasaren.
Klicka här för att svara