För tre år sedan renoverade vi köket i vårt hus från 1836. Vi rev bort allt ner till de gamla golvbjälkarna. Hantverkarna använde eps betong i facken mellan golvreglarna sedan lades golvvärme som flytspaklades in. Därefter lades kalkstensgolv. Vi har två ställen där mjukfog bryter av då rummet är väldigt stort.

Nu tre år senare har golvet börjat spricka på flera ställen på tvären. Det lossnar dessutom bitar av kalksten längst med sprickorna på vissa ställen.

Har bifogat bildr från arbetet.

Är det något som har missats i underarbetet? Vad kan vi göra nu för att åtgärda det? Min lekmannamässiga bedömning är att det inte finns något bärande mellan golvreglarna om inte flytspacklet är fast nog och att det därför spruckigt under kalkstensplattorna?

• En hand pekar på en spricka i ett kalkstensgolv. Golvet har ojämnheter och visar tecken på förslitning och skador längs sprickan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som pekar på spricka i kalkstensgolv, visar skador från byggprojekt i renoverat kök. Sprickorna går tvärs över golvplattorna.
    Skapa konto
  • Kalkstensgolv med sprickor och skador, bitar av kalksten har lossnat längs sprickorna.
    Skapa konto
  • Golvet under renovering med exponerade golvreglar och installerad golvvärme i ett gammalt hus, före kalkstensgolvets läggning.
    Skapa konto
  • Person arbetar med flytspackel över golvvärmerör i kök under renovering i gammalt hus. Trägolv och tegelväggar syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Renoverat rum med grov yta, träväggar, och en avskalad putsad vägg. Ett barn står vid ett bord och två stolar mitt i rummet.
    Skapa konto
  • Renoverat kök under arbete med synliga isoleringsskivor, blå plast på golvet, öppna väggar och taklampor; materialburkar synliga på golvet.
    Skapa konto
  • Renovering av 1800-talshus där golvbjälkar och isolering visas, med hantverkare som arbetar i bakgrunden. Golvvärmeinstallation pågår.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Ledsen
Bästerortarn
  • Laddar…
Så trist! Förmodligen skulle det gått bättre med mindre plattor - dåligt underarbete 😒

Ligger EPS-betongen på trossbotten? Eller på marken mellan bjälkarna?

K KMNelhas skrev:
Ligger EPS-betongen på trossbotten? Eller på marken mellan bjälkarna?
Trossbotten? Vi har källare under.

K Karsch skrev:
Trossbotten? Vi har källare under.
Med trossbotten menar jag underdelen av bjälklaget. Vad ligger betongen på?

K KMNelhas skrev:
Med trossbotten menar jag underdelen av bjälklaget. Vad ligger betongen på?
De tömde inte facken helt från tidigare bös så såg inte exakt hur det såg ut och det finns ett färdigt tak i källaren så en trossbotten måste det väl då emellan.

Jag kan inte detta men det låter ju som att det finns en risk för att betongkakorna har börjat sjunka och därmed knäcks stenen.

Så jäkla tråkigt med övertygelsen om att betong är lösningen på alla problem.

Har du bilder från själva plattläggningen? Kan vara för dåligt med fix under plattorna :(

Är där ingen armering i flytspacklet? Annars ser det väl ut att vara typ enligt anvisningen för EPS i träbjälklag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.